KudoZ home » Swedish » Livestock / Animal Husbandry

grimma

Swedish translation: se beskrivning


13:41 Jun 24, 2004
Swedish to Swedish translations [PRO]
Livestock / Animal Husbandry
Swedish term or phrase: grimma
Det gäller en text (rättare sagt en prislista) där det förekommer både grimma, nosgrimma, huvudlagsrem och träns. Ofta är det svårt att förstå vad det handlar om. Det finns bilder i olika hemsidor, men ändå är det ganska lätt att blanda ihop alla termerna.
Vesselina Georgieva
Bulgaria
Swedish translation:se beskrivning
Explanation:
Tränsets olika delar (där nosgrimma kan ingå)
http://bastasen.com/transets_delar.html

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 0 min (2004-06-24 14:41:43 GMT)
--------------------------------------------------

Ett träns består av huvudlag, bett (det hästen har i munnen) och tyglar(de remmar som går från bette till ryttarens händer;
huvudlaget består av flera remmar: nackstycke, pannband, käkrem, sidstycke och nosrem.
...

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 0 min (2004-06-24 14:41:54 GMT)
--------------------------------------------------

betteT
Selected response from:

Mario Marcolin
Sweden
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4se beskrivning
Mario Marcolin
3träns/grimmaEva Olsson


  

Answers


52 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
se beskrivning


Explanation:
Tränsets olika delar (där nosgrimma kan ingå)
http://bastasen.com/transets_delar.html

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 0 min (2004-06-24 14:41:43 GMT)
--------------------------------------------------

Ett träns består av huvudlag, bett (det hästen har i munnen) och tyglar(de remmar som går från bette till ryttarens händer;
huvudlaget består av flera remmar: nackstycke, pannband, käkrem, sidstycke och nosrem.
...

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 0 min (2004-06-24 14:41:54 GMT)
--------------------------------------------------

betteT

Mario Marcolin
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tack!

5 days   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
träns/grimma


Explanation:
Från att ha kollat in olika websidor (t.ex. www.henrikssonsridsport.se) verkar det som att ett träns är en uppsättning remmar (inklusive ett bett), varav nosgrimma är den del som går över nosen: en grimma är en uppsättning remmar (inklusive nosstycke, nackstycke etc. ) utan bett.

Eva Olsson
Native speaker of: Native in SwedishSwedish