KudoZ home » Swedish » Other

terrass vs. altan

Swedish translation: Se nedan - förklaring.


09:13 Aug 9, 2002
Swedish to Swedish translations [Non-PRO]
Swedish term or phrase: terrass vs. altan
Kan någon definiera den "officiella" skillnaden mellan terrass och altan? Måste en terrass tvunget ligga högre än omgivande trädgård?
Erik Hansson
Germany
Swedish translation:Se nedan - förklaring.
Explanation:
Svarade tidigare,men svaret försvann...
Ingen,,,

Frågan är om det verkligen finns någon skillnad. En terrass kan kallas altan och viceversa, dock kan man inte kalla en takterrass för altan.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-09 09:31:01 (GMT)
--------------------------------------------------

Fast en altan är oftast ett trädäck och kan även vara helt eller delvis överbyggd, medan en terrass inte har något tak, tror jag.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-09 09:31:41 (GMT)
--------------------------------------------------

Jag menar alltså att en terrass kan vara av annat material än trä också.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-09 09:36:25 (GMT)
--------------------------------------------------

Ännu mer:
Ordet terrass, som vi har lånat från franskan, har på svenska två betydelser. Den första och ursprungliga betydelsen är en plan avsats i ursprungligen sluttande eller ojämn terräng (terrass är liksom terräng bildat till fra. terre, lat. terra ’jord). Vinrankor odlas t.ex. ofta på terrasserade sluttningar. Den andra betydelsen, som får ses som överförd, är ett plant tak (vanligen med skyddsräcke) som används på samma sätt som en balkong eller en altan. Vi talar ju till exempel om takterrasser och solterrasser. Denna senare betydelse har sedan utvidgats så att ordet också kan användas om andra upphöjda plana konstruktioner, alltså mer eller mindre liktydigt med altan.

Från: http://www.kotus.fi/svenska/reuter/1999/160699.shtml

Referenser:

"Trädäck"
Norstedts svenska ordbok
Selected response from:

Maria Johansson
Grading comment
Tack för ditt uttömmande svar!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5Se nedan
Anette Herbert
4Se nedan - förklaring.
Maria Johansson


  

Answers


4 days   confidence: Answerer confidence 5/5
Se nedan


Explanation:
Jag tror att det är tvärtom, altaner är utbyggnader av hus på stolpar eller pelare (Norstedts uppslagsbok)
och terass kallas vad jag alltid hört den golvutbyggnad (oftast av trä) som ligger direkt på marken, kanske därav namnet TERRA(mark)ss (terra firma t.ex).

--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-13 20:02:35 (GMT)
--------------------------------------------------

En terass är naturligt bildad eller uppbyggd avsats enligt Institutionen för byggnadsekonomi vid Lunds Univ.

Anette Herbert
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 41

6 days   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Se nedan - förklaring.


Explanation:
Svarade tidigare,men svaret försvann...
Ingen,,,

Frågan är om det verkligen finns någon skillnad. En terrass kan kallas altan och viceversa, dock kan man inte kalla en takterrass för altan.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-09 09:31:01 (GMT)
--------------------------------------------------

Fast en altan är oftast ett trädäck och kan även vara helt eller delvis överbyggd, medan en terrass inte har något tak, tror jag.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-09 09:31:41 (GMT)
--------------------------------------------------

Jag menar alltså att en terrass kan vara av annat material än trä också.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-09 09:36:25 (GMT)
--------------------------------------------------

Ännu mer:
Ordet terrass, som vi har lånat från franskan, har på svenska två betydelser. Den första och ursprungliga betydelsen är en plan avsats i ursprungligen sluttande eller ojämn terräng (terrass är liksom terräng bildat till fra. terre, lat. terra ’jord). Vinrankor odlas t.ex. ofta på terrasserade sluttningar. Den andra betydelsen, som får ses som överförd, är ett plant tak (vanligen med skyddsräcke) som används på samma sätt som en balkong eller en altan. Vi talar ju till exempel om takterrasser och solterrasser. Denna senare betydelse har sedan utvidgats så att ordet också kan användas om andra upphöjda plana konstruktioner, alltså mer eller mindre liktydigt med altan.

Från: http://www.kotus.fi/svenska/reuter/1999/160699.shtml

Referenser:

"Trädäck"
Norstedts svenska ordbok


Maria Johansson
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
Grading comment
Tack för ditt uttömmande svar!