KudoZ home » Swedish » Other

få ett ord för sig

Swedish translation: jovisst, men inte _riktigt_ i den betydelsen


11:28 Jul 5, 2003
Swedish to Swedish translations [Non-PRO]
Swedish term or phrase: få ett ord för sig
Finns det ett sådant uttryck/idiom på svenska? Och ifall det finns, kan det vara synonim till "vara tyst", "tiga" etc., alltså "inte säga något"?
Tack!
Vesselina Georgieva
Bulgaria
Swedish translation:jovisst, men inte _riktigt_ i den betydelsen
Explanation:
Svenska akademin hittar i alla fall ett exempel. Notera att de säger att det är vardagligt och föga brukat.

BRUK: (vard., föga br.)

BETYDELSE: i uttr. (icke) få (ett) ord för sig, (icke) få fram ett ord, (icke) hinna l. vara i stånd att säga ngt.
Han .. blef förraskat och för än han fick et ordh för sigh .. medh några mundslagh öfuerfallen. VRP 1626, s. 213.
AFZELIUS Sag. VIII. 1: 124 (1856).
Hon var så andfådd, att hon bara stod och flämtade utan att kunna få ord för sig. SLAGERLÖF i TurÅ 1914, s. 8.
Selected response from:

Roger Sjölander
Sweden
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2jovisst, men inte _riktigt_ i den betydelsen
Roger Sjölander
4 +3-------------
Mats Wiman


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
-------------


Explanation:
Har aldrig hört och menar att det ej finns


    Native
Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 48

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Karin Hellbom
1 hr

agree  Will Matter
7 hrs

agree  Vibekke Henriksen
2 days20 hrs

3 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
jovisst, men inte _riktigt_ i den betydelsen


Explanation:
Svenska akademin hittar i alla fall ett exempel. Notera att de säger att det är vardagligt och föga brukat.

BRUK: (vard., föga br.)

BETYDELSE: i uttr. (icke) få (ett) ord för sig, (icke) få fram ett ord, (icke) hinna l. vara i stånd att säga ngt.
Han .. blef förraskat och för än han fick et ordh för sigh .. medh några mundslagh öfuerfallen. VRP 1626, s. 213.
AFZELIUS Sag. VIII. 1: 124 (1856).
Hon var så andfådd, att hon bara stod och flämtade utan att kunna få ord för sig. SLAGERLÖF i TurÅ 1914, s. 8.



    Reference: http://g3.spraakdata.gu.se/osa/show.phtml?filenr=1/77/19595....
Roger Sjölander
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Paul Svensson
16 hrs

agree  Elpida Karapidaki
1 day7 hrs




Voters for reclassification
as
PRO / non-PRO
PRO (1): Mats Wiman