KudoZ home » Swedish to Danish » Bus/Financial

kund- og leverantörskontra

Danish translation: debitor- og leverandørregnskab


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Swedish term or phrase:kund- og leverantörskontra
Danish translation:debitor- og leverandørregnskab
Entered by: Kate Persson

20:52 Jan 22, 2004
Swedish to Danish translations [PRO]
Bus/Financial / structural changes/brewery
Swedish term or phrase: kund- og leverantörskontra
En hel del av ekonomiarbetet, i huvudsak kund- og leverantörsreskontra kommer i fortsättningen at handteras av...
Kate Persson
Denmark
debitor- og leverandørregnskab
Explanation:
For det første antager jeg, at der skal stå "reskontra".

"Kundreskontra" kan oversaettes med "debitorregnskab", "salgsjournal", eller "debitorjournal".

"Leverantörsreskontra = sammanställning i bokföringen av skulderna till leverantörerna samt statistik om dessa.
Selected response from:

Anne Marie Sixtensson
Sweden
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1kunde- og leverandørreskontroRandi Stenstrop
5debitor- og leverandørregnskab
Anne Marie Sixtensson
3Kunde- og leverandør?
Poul Moller
3Kunde- og leverandørs?
Poul Moller


Discussion entries: 1





  

Answers


15 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
debitor- og leverandørregnskab


Explanation:
For det første antager jeg, at der skal stå "reskontra".

"Kundreskontra" kan oversaettes med "debitorregnskab", "salgsjournal", eller "debitorjournal".

"Leverantörsreskontra = sammanställning i bokföringen av skulderna till leverantörerna samt statistik om dessa.

Anne Marie Sixtensson
Sweden
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in pair: 226

18 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
kunde- og leverandørreskontro


Explanation:
EdiPAY er bindeleddet mellem interne økonomisystemer (kunde- og leverandørreskontro, lønssystem og hovedbog) og EDI-fortolker/kommunikationsprogrammer.


    Reference: http://www.datahuset.dk/edipay.htm
Randi Stenstrop
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in pair: 208

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Poul Moller: ja, der er mange hits på reskontro...
3 mins

20 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
kund- og leverantörskontra
Kunde- og leverandørs?


Explanation:
Jeg ved det desværre ikke - men her er en forklaring, så du måske kan komme videre. Husk at stave det korrekt, hvis du søger på google, der er en del hits. Dette er et klip fra nedenstående link.

Leverantörsreskontra

När en leverantörsfaktura kommer har man möjlighet attankomstregistrera den för att snabbt få in den i systemet eller också väntar man och definitivregistrerar fakturan när den är färdigkonterad. Det är möjligt att ha en serie för ankomstregistrering och en för definitivregistrering. Det finns också en rutin för att kunna makulera ankomstregistrerade fakturor.



    Reference: http://www.v-sweden.com/dir326/SWE/Data/Program/%D6vriga_pro...
Poul Moller
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in pair: 280

20 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
kund- og leverantörskontra
Kunde- og leverandør?


Explanation:
Jeg ved det desværre ikke - men her er en forklaring, så du måske kan komme videre. Husk at stave det korrekt, hvis du søger på google, der er en del hits. Dette er et klip fra nedenstående link.

Leverantörsreskontra

När en leverantörsfaktura kommer har man möjlighet attankomstregistrera den för att snabbt få in den i systemet eller också väntar man och definitivregistrerar fakturan när den är färdigkonterad. Det är möjligt att ha en serie för ankomstregistrering och en för definitivregistrering. Det finns också en rutin för att kunna makulera ankomstregistrerade fakturor.



    Reference: http://www.v-sweden.com/dir326/SWE/Data/Program/%D6vriga_pro...
Poul Moller
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in pair: 280