KudoZ home » Swedish to Danish » Religion

Pujaset

Danish translation: Puja-sæt


10:41 Apr 2, 2008
Swedish to Danish translations [PRO]
Religion / Hinduisme
Swedish term or phrase: Pujaset
I brochure for undervisningsmateriale om religion. Hér beskrivelse af genstande: "Pujaset i mässing".
jmadsen
Danish translation:Puja-sæt
Explanation:
Det Jeanette skriver kommer tæt på. En puja er en ceremoni eller et ritual i hindutroen. Et puja-sæt i messing er et sæt med skåle, røgelsespindeholdere, kander osv. som bruges, når man afholder puja. Ritualet består i at smøre aske, kumkum - rødt pulver og mange andre ting på gudestatuerne, brænde olie og røgelse osv. mens man afsynger mantraer. Jeg ved det, for jeg har overværet det mange gange.

--------------------------------------------------
Note added at 54 mins (2008-04-02 11:36:44 GMT)
--------------------------------------------------

Se forresten linket til et billede her: Der er også fad, om-tegn og klokke i messing.
http://www.tts-group.co.uk/Content/Files/images/legacy/HI-PU...
Selected response from:

Poul Moller
Grading comment
Tak. Min viden om hinduisme er desværre begrænset ;-)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5Puja-sæt
Poul Moller
3offergave eller gudestatue
Jeanette Brammer


  

Answers


18 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Pujaset
offergave eller gudestatue


Explanation:
Det virker lidt underligt, som det står der. Puja plejer at betyde selve handlingen med at kontakte guderne ved bøn eller meditation. Det kan også betyde offergave:
"Puja, rituelle offergaver, gives til Shiva og andre guder i gudeforsamlingen i forskellige udformninger."
Det, der kan være af messing, er snarere gudestatuen, som man tilbeder:
"Mælk er en af de mest almindelige former for puja. Dem der besøger templet, vil ofte blive tilbudt den
varme mælk, som gudestatuen er blevet salvet med. "


    Reference: http://www.moesmus.dk/archive/pdf_dokumenter/PDF%20Unesco/Sr...
Jeanette Brammer
Specializes in field
Native speaker of: Danish

52 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
Puja-sæt


Explanation:
Det Jeanette skriver kommer tæt på. En puja er en ceremoni eller et ritual i hindutroen. Et puja-sæt i messing er et sæt med skåle, røgelsespindeholdere, kander osv. som bruges, når man afholder puja. Ritualet består i at smøre aske, kumkum - rødt pulver og mange andre ting på gudestatuerne, brænde olie og røgelse osv. mens man afsynger mantraer. Jeg ved det, for jeg har overværet det mange gange.

--------------------------------------------------
Note added at 54 mins (2008-04-02 11:36:44 GMT)
--------------------------------------------------

Se forresten linket til et billede her: Der er også fad, om-tegn og klokke i messing.
http://www.tts-group.co.uk/Content/Files/images/legacy/HI-PU...

Poul Moller
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tak. Min viden om hinduisme er desværre begrænset ;-)