KudoZ home » Swedish to English » Law (general)

författningsrum

English translation: legal basis


08:46 Mar 9, 2004
Swedish to English translations [PRO]
Law/Patents - Law (general)
Swedish term or phrase: författningsrum
"författningsrum" is a heading on a permission from the Swedish authorities, pointing at a specific statute
Susanne
English translation:legal basis
Explanation:
In this context.

Example
Jag vill understryka vikten av att myndigheterna motiverar sina beslut och att detta görs på ett sådant sätt att de skäl som ligger till grund för deras ställningstaganden anges utförligt och klart. Den eller de föreskrifter som en myndighet grundar ett avgörande på bör – enligt min uppfattning – redovisas. Detta kan – i den mån beslutet bygger på ett författningsrum – ske genom att numret på den tillämpliga paragrafen och författningens nummer och namn i Svensk författningssamling (SFS) anges. Ofta torde det dock vara mer värdefullt för parten att få en upplysning om bestämmelsens innehåll.
http://www.riksdagen.se/debatt/9899/forslag/Jo1/JO100094.ASP
Selected response from:

hirselina
Grading comment
thanks a lot!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4constitutional authorityxxxKirstyMacC
4legal basishirselina


  

Answers


13 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
legal basis


Explanation:
In this context.

Example
Jag vill understryka vikten av att myndigheterna motiverar sina beslut och att detta görs på ett sådant sätt att de skäl som ligger till grund för deras ställningstaganden anges utförligt och klart. Den eller de föreskrifter som en myndighet grundar ett avgörande på bör – enligt min uppfattning – redovisas. Detta kan – i den mån beslutet bygger på ett författningsrum – ske genom att numret på den tillämpliga paragrafen och författningens nummer och namn i Svensk författningssamling (SFS) anges. Ofta torde det dock vara mer värdefullt för parten att få en upplysning om bestämmelsens innehåll.
http://www.riksdagen.se/debatt/9899/forslag/Jo1/JO100094.ASP


hirselina
Works in field
Native speaker of: Native in FrenchFrench, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8
Grading comment
thanks a lot!

11 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
constitutional authority


Explanation:
My glib impression is that a statsförfattning is being referred to - not only the 'urkund' e.g. in the Svensk författningssamling': Juridikens termer, Almqvist & Wiksell,

'Executive Orders, Or Rule By Decree. ... The lack of specific statutory authority makes
it harder for ... Also, claims of *constitutional authority* are harder to litigate ...'



    Reference: http://www.ncpa.org/pd/govern/pd073100a.html
xxxKirstyMacC
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 32