KudoZ home » Swedish to English » Mechanics / Mech Engineering

slagvolym

English translation: piston displacement


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Swedish term or phrase:slagvolym
English translation:piston displacement
Entered by: Mårten Sandberg

08:59 May 17, 2005
Swedish to English translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering / motors
Swedish term or phrase: slagvolym
av cylindrar
Florin Hulubei
piston displacement
Explanation:
for piston and cylinders in general

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs 20 mins (2005-05-17 12:20:23 GMT)
--------------------------------------------------

Rosica: i detta fall är det faktiskt fel som skrivs på susning. Till nöds kan man acceptera sammanblandning av de två begreppen när det inte har nån större betydelse (skillnaden mellan de två ligger runt 10-20 % för de flesta motorer). Men det vore olyckligt om man vill ha en riktig översättning. Skillnaden kallas kompressionsvolym, alltså: Cyl.vol=kompressionsvolym + slagvolym.
Selected response from:

Mårten Sandberg
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2piston displacement
Mårten Sandberg
5stroke volume
Sven Petersson
3 -1cylinder capacity
Rosica Dimitrova


  

Answers


3 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
cylinder capacity


Explanation:
slagvolym-cylindervolym

Rosica Dimitrova
Bulgaria
Works in field
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Mårten Sandberg: slagvolym är inte samma som cyl.vol. Cylindervolym är alltid större än slagvolym(det finn alltid ett utrymme kvar för bränsle/luftblandningen vid övre dödläget)//se min kommentar
2 mins
  -> http://susning.nu/Cylindervolym; Med cylindervolym avses motorns slagvolym i den storlek som den antecknats på

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
stroke volume


Explanation:
:o)


    Reference: http://www.sikhworld.co.uk/Porsche%20911/Porsche911page8.htm...
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 599

8 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
piston displacement


Explanation:
for piston and cylinders in general

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs 20 mins (2005-05-17 12:20:23 GMT)
--------------------------------------------------

Rosica: i detta fall är det faktiskt fel som skrivs på susning. Till nöds kan man acceptera sammanblandning av de två begreppen när det inte har nån större betydelse (skillnaden mellan de två ligger runt 10-20 % för de flesta motorer). Men det vore olyckligt om man vill ha en riktig översättning. Skillnaden kallas kompressionsvolym, alltså: Cyl.vol=kompressionsvolym + slagvolym.

Mårten Sandberg
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 68
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Daphne b: Ja, eller "cubic capacity"
7 mins

agree  xxxMarianne: ja, eller displacement helt enkelt
3 hrs