KudoZ home » Swedish to English » Mechanics / Mech Engineering

vinkelväxel

English translation: Bevel gear


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Swedish term or phrase:vinkelväxel
English translation:Bevel gear
Entered by: David Rumsey

00:23 Jul 6, 2007
Swedish to English translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering
Swedish term or phrase: vinkelväxel
För att erhålla rätt rotationsriktning på kättingen levereras modell MS1500 med en
fabriksmonterad vändbar vinkelväxel. Glöm ej att kontrollera rotationsriktningen
på frihjulsaxeln.
Om växeln skall vändas, följ nedanstående anvisning.
1. Släpp remspänningen och skruvarna som låser fast växeln.
2. Lägg av de yttre remmarna.
3. Ta bort remskivan på växeln (använd avdragar hålet på
remskivan).
4. Skruva bort de fyra skruvarna som håller växeln i växelplattan
5. Vänd vinkelväxeln 180°.
6. Skruva tillbaka växeln med de fyra skruvarna.
7. Montera tillbaka remskivan i linje med övriga remskivor.
8. Lägg tillbaka remmarna.
9. Sträck upp remmarna ordentligt och lås fast växeln.
David Rumsey
Canada
Bevel gear
Explanation:
For a change
Selected response from:

Transcrit
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1Bevel gear
Transcrit
5angular gear
Sven Petersson


  

Answers


7 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
angular gear


Explanation:
:o)

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 599

11 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
Bevel gear


Explanation:
For a change

Transcrit
Works in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 86

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Roald Toskedal
22 hrs
  -> Thanks Roald