KudoZ home » Swedish to English » Medical

HK-pat

English translation: screening/health control patient (HälsoKontroll-patient)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Swedish term or phrase:HK-pat
English translation:screening/health control patient (HälsoKontroll-patient)
Entered by: Mats Wiman

14:17 May 21, 2002
Swedish to English translations [PRO]
Medical / Onkology
Swedish term or phrase: HK-pat
Can't seem to add more context to my previous question, so here we go again..
The first journal entry starts out "HK-pat med kod 5 vä bröst. Kl 2 - halv 3 vä ses en ca 2 cm stor förtätning med stråkiga utlöpare ut i omgivande vävnad."
Further down, it says " Tid frisk HK-pat med kod 5 vä, på angiven plats halv 3 finns palp-fynd. Cytologi utföres idag, den 9/11." The term is not mention further in the text after that.
Läkarjournal, onkologikliniken
Nina Engberg
United States
HälsoKontroll-patient
Explanation:
dvs en patient av lägre 'farlighetsgrad' som kommer enligt de intervall som vanlig hälsokontroll bjuder.
Selected response from:

Mats Wiman
Sweden
Grading comment
Detta svar låter väldigt troligt. Tusen tack och trevlig helg!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4HälsoKontroll-patient
Mats Wiman
4hepatocellulärt karcinom-patientEKM
2Patient from a Dermatological ClinicMalin Brooks


  

Answers


1 day17 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
Patient from a Dermatological Clinic


Explanation:
A complete guess I must admit!!

Looking at the beginning of the second paragraph it could be an abbreviation for: tidigare frisk Hudklinik patient. In other words a previous patient in a Dermatological clinic has how been referred to the Oncology clinic.

But as I said it's a guess and quite far fetched!!


    Cressy Medicinsk Farmaceutisk Ordbok + some wild guessing
Malin Brooks
PRO pts in pair: 26

1 day19 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
hepatocellulärt karcinom-patient


Explanation:
Eftersom det verkar vara dags för gissningar drar jag mitt strå till stacken. Jag har ingen som helst aning om detta stämmer, men det händer ju titt som tätt att levercancer sprider sig till andra områden. *Kanske* kan det ha med detta att göra?





EKM
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 577

2 days18 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
HälsoKontroll-patient


Explanation:
dvs en patient av lägre 'farlighetsgrad' som kommer enligt de intervall som vanlig hälsokontroll bjuder.


    Danderyds Sjukhus, Onkologen
Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1826
Grading comment
Detta svar låter väldigt troligt. Tusen tack och trevlig helg!