KudoZ home » Swedish to English » Other

lastväxlare

English translation: hooklift


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Swedish term or phrase:lastväxlare
English translation:hooklift
Entered by: Helen Johnson

14:26 Apr 4, 2007
Swedish to English translations [PRO]
Tech/Engineering - Other / firefighting
Swedish term or phrase: lastväxlare
Something to do with firefighting. Don't understand what is meant. Part of a procedure: xx bestämmer då också att lastväxlare 115 med kemskyddscontainern ska lastas och tas ut på plats.
Any ideas, please? Suddenly hit a technical bit and don't know about these things.
Helen Johnson
United Kingdom
hooklift
Explanation:
See the description from Wiki's article about fire vehicles.

"Lastväxlare / Containerbil
Containerbilar i räddningstjänsten finns av två typer, lastväxlare och liftdumper. Lastväxlare är numera klart vanligast och den består av en kraftig lyftarm med en krok som kopplas mitt fram på containern och drar upp den på bilen. Containern kan även tippas som ett vanligt flak. Lastväxlare finns på både lätta och tunga lastbilschassi men även på bandvagnar. Liftdumpern består av två lyftarmar, en på varje sida om containern. Lyftarmarna kopplas via kedjor i fästen på containerns sidor. Containern lyfts i helt horisontellt läge upp på bilen. Liftdumper finns enbart på tunga lastbilschassi."

Selected response from:

Clare Barnes
Sweden
Grading comment
Thanks, Clare!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5hooklift
Clare Barnes
3trailer tractorGeorge Hopkins


  

Answers


20 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
trailer tractor


Explanation:
Lastväxlare = Trailer tractor, eg, Volvo A25D. Could this be what you are looking for?

George Hopkins
Meets criteria
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 110

6 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
hooklift


Explanation:
See the description from Wiki's article about fire vehicles.

"Lastväxlare / Containerbil
Containerbilar i räddningstjänsten finns av två typer, lastväxlare och liftdumper. Lastväxlare är numera klart vanligast och den består av en kraftig lyftarm med en krok som kopplas mitt fram på containern och drar upp den på bilen. Containern kan även tippas som ett vanligt flak. Lastväxlare finns på både lätta och tunga lastbilschassi men även på bandvagnar. Liftdumpern består av två lyftarmar, en på varje sida om containern. Lyftarmarna kopplas via kedjor i fästen på containerns sidor. Containern lyfts i helt horisontellt läge upp på bilen. Liftdumper finns enbart på tunga lastbilschassi."




    Reference: http://www.zetterbergs.se/artikel.asp?lang=1
    Reference: http://www.zetterbergs.se/artikel.asp?strukturId=85
Clare Barnes
Sweden
Meets criteria
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 38
Grading comment
Thanks, Clare!