KudoZ home » Swedish to English » Other

plånboksfrågor

English translation: bread and butter issues


07:16 May 20, 2002
Swedish to English translations [PRO]
Swedish term or phrase: plånboksfrågor
Ett begrepp som ofta används i den politiska debatten...
Anna-Karin Andersson
Sweden
English translation:bread and butter issues
Explanation:
'bread and butter issues' är det begrepp man använder sig av inom journalistik och statsvetenskap, dessutom är det ett väl vedertaget begrepp bland 'gemene man'.

Mvh,

Tomas Nilsson
Selected response from:

Tomas Nilsson
United Kingdom
Grading comment
Tack så mycket för hjälpen!!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +4bread and butter issues
Tomas Nilsson
3 +3money issuesGlenn Viklund
4 +1money matters
Nina Engberg
4Matter of the walletMalin Brooks


  

Answers


20 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Matter of the wallet


Explanation:
Jag vet inte om det är vad som används i den politiska debatten, men jag vet att 'gemene man' använder detta uttryck.

Malin Brooks
PRO pts in pair: 26

48 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
money issues


Explanation:
..ett annat förslag, som jag sett


    funderingar
Glenn Viklund
Albania
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 450

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  EKM: några tusen googleträffar...
3 hrs
  -> Tack!

agree  George Hopkins: Just right.
9 hrs
  -> Thank you!

agree  Susanne Gustavsson
23 hrs
  -> Tack så mycket!

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +4
bread and butter issues


Explanation:
'bread and butter issues' är det begrepp man använder sig av inom journalistik och statsvetenskap, dessutom är det ett väl vedertaget begrepp bland 'gemene man'.

Mvh,

Tomas Nilsson

Tomas Nilsson
United Kingdom
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 18
Grading comment
Tack så mycket för hjälpen!!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  EKM: Över 20 000 googleträffar. Mitt i prick!
2 hrs

agree  Elisabeth af Geijerstam Grothey
4 hrs

agree  Peter Johansson
6 hrs

agree  Arthur Borges
14 hrs

7 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
money matters


Explanation:
Another option...

Nina Engberg
United States
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 124

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Arthur Borges: More UK than Tomas's suggestion, but equally valid.
7 hrs