KudoZ home » Swedish to English » Science

limonen

English translation: limonene


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Swedish term or phrase:limonen
English translation:limonene
Entered by: Sven Petersson

08:51 Jan 24, 2004
Swedish to English translations [PRO]
Science
Swedish term or phrase: limonen
enantiomerna av limonen, till exempel, smakar och luktar som apelsin respektive citron (Laboration i organisk kemi)
klorentzon
limonene
Explanation:
Please see reference!
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2limonene
Sven Petersson
3meyer's lemon
Anette Herbert


  

Answers


17 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
limonene


Explanation:
Please see reference!


    Reference: http://www.shenet.se/ravaror/limonen.html
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 8004

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  EKM: www.floridachemical.com/whatisd-limonene.htm
4 mins
  -> Thank you very much!

agree  George Hopkins: eg, Collins
4 hrs
  -> Thank you very much!

22 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
meyer's lemon


Explanation:
En variant på citron korsad med mandarin eller apelsin upptäckt i Kina av Mr Meyer.
"Citrus limon var. meyerii - sötare, mer orange; antagligen en hybrid mellan citron x apelsin eller mandarin. Hittad i Kina i början av 1900-talet och sägs vara den citron om lämpar sig bäst för inomhusdling."



    Reference: http://www.shenet.se/vaxter/citron.html
    Reference: http://www.killerplants.com/weird-plants/20030206.asp
Anette Herbert
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 161

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  EKM: jag tror Sven har rätt - det handlar om limonén - ämnet, inte limónen - frukten.
6 mins
  -> jag börjar tro det jag med...