KudoZ home » Swedish to English » Tech/Engineering

ingångssida

English translation: enter (entry) page


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Swedish term or phrase:ingångssida
English translation:enter (entry) page
Entered by: Hans-Bertil Karlsson

08:15 Aug 22, 2002
Swedish to English translations [PRO]
Tech/Engineering / IT/Webb Akademisk uppsats
Swedish term or phrase: ingångssida
Kommentar:

Termen hemsida (eng. home page) används ju idag för flera helt olika begrepp. Enligt Svenska Datatermgruppen är:

ingångssida, förstasida =
webbsida som tjänar som huvudingång till viss webbplats
Använd ingångssida (i analogi med ingången till ett hus) eller förstasida (i analogi med en tidnings förstasida) för eng. home page i den betydelse som avses här.

Startsidan är "den webbsida som webbläsaren är inställd att visa vid start", och är alltså inte synonymt med ingångssida.

Även om man på engelska kan använda den vida termen home page för ingångssida, kan det ju i vissa fall vara nödvändigt att skilja de olika sidorna från varandra. Är det någon som har ett förslag på vad man skulle kunna kalla "ingångssida" (alltså inte startsida) på engelska: Kanske kan man använda first page...?
caroline persson
Sweden
enter (entry) page
Explanation:
index, som Sven föreslår är heller inte så dunt, liksom dafault page.

Dessa syftar ju i så fall till filen index.htm eller default.htm som ju måste finnas för att inte besökaren bara ska få upp filstrukturen på sajten om han/hon bara skriver exempelvis www.xxx.com.

Home page VAR en gång i tiden ett bra uttryck, men det har ju genom åren förvanskats och finns ju nu till och med i plural, "homepages", som beteckning på alla sidor i en sajt.

Sedan är ju frågan om vad som verkligen är ingångssidan. Filen index.htm måste ju som sagt finnas av rena tekniska skäl, men oftast används den ju numera som 'redirect' till en dynamiskt genererad sida (default.asp eller liknande) som är den första sidan som besökaren verkligen ser.

Homepage=where I lay my h@ :-)
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
Tack för alla svar! Jag tror nog ändå att det får bli entry page. Det passar bäst just i detta sammanhang. Men det finns fler mycket bra förslag.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1index page
Sven Petersson
5entrance pageerhan ucgun
5entry/default page
Tomas Nilsson
4First page
Anette Herbert
4home page
Yngve Roennike
4enter (entry) pageHans-Bertil Karlsson
4Portal
Lars Finsen
4startpageKatarina Trodden


  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
entrance page


Explanation:
only suggestion
förstsida = first page

erhan ucgun

14 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
index page


Explanation:
Swedish: indexsida
English: index page


    My geriatric brain.
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 8004

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxwikarle: bang on!
7 mins
  -> Thank you very much!

neutral  Anette Herbert: En ingångssida inehåller inte nödvändigtvis något index men däremot en ingång till sajten är jag ganska säker på.
8 hrs
  -> Den är baserad på index.htm och kallas därför "indexsida". Har ingenting att göra med vad som förekommer på sidan!

24 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
entry/default page


Explanation:
Jag skulle föreslå att du använder antingen 'entry page' eller 'default page'. På programmeringsspråk använder man sig nog av 'index page' precis som en av våra kollegor har föreslagit.

Mvh,

Tomas Nilsson

Tomas Nilsson
United Kingdom
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 18

27 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
enter (entry) page


Explanation:
index, som Sven föreslår är heller inte så dunt, liksom dafault page.

Dessa syftar ju i så fall till filen index.htm eller default.htm som ju måste finnas för att inte besökaren bara ska få upp filstrukturen på sajten om han/hon bara skriver exempelvis www.xxx.com.

Home page VAR en gång i tiden ett bra uttryck, men det har ju genom åren förvanskats och finns ju nu till och med i plural, "homepages", som beteckning på alla sidor i en sajt.

Sedan är ju frågan om vad som verkligen är ingångssidan. Filen index.htm måste ju som sagt finnas av rena tekniska skäl, men oftast används den ju numera som 'redirect' till en dynamiskt genererad sida (default.asp eller liknande) som är den första sidan som besökaren verkligen ser.

Homepage=where I lay my h@ :-)

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 570
Grading comment
Tack för alla svar! Jag tror nog ändå att det får bli entry page. Det passar bäst just i detta sammanhang. Men det finns fler mycket bra förslag.


3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
startpage


Explanation:
Trodde jag att det var. Öppnar man t.ex. telias www.comhem.se. Ingår ordet startpage i adressen. Titta nästan var som helst.

Katarina Trodden

7 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
home page


Explanation:
I would stick with it, as ingångssida, startsida, etc. are merely cute domestic variants of the same.

Yngve Roennike
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 44

9 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
First page


Explanation:
tycker i alla fall jag att du kan använda och en skön distinktion ifrån start resp. och hemsida.Det ÄR ju faktiskt den FÖRSTA sidan man kommer till som menas här. (En del använder frontpage istället för home page, men kan också förvirra eftersom det är ett program för att göra hemsidor)
Jag hänvisar till Computer Swedens IT ordlista som jag tycker alltid är lika aktuell, särskilt som de också undanber det förvirrande användandet av hemsida för allt som rör en webbsajt.

Computer Swedens Språkwebb:
1)ingångssida - eller välkomstsida - den sida på en webbplats som användarna först kommer till och som brukar ge en överblick av webbplatsens innehåll med länkar till sidor med mer specifik information. (Bör helst inte kallas för hemsida.)

2)startsida - den webbsida som öppnas automatiskt när man startar webbläsaren eller när man trycker på knappen Home i webbläsaren. Startsidan kan väljas av användaren. Kallas ibland för hemsida.

3)webbplats - (web site) - flera webbsidor som tillhör samma person eller organisation och som är sammanlänkade på ett mer eller mindre systematiskt sätt. Webbplatser brukar ha en ingångssida, som inte bör kallas för hemsida. Ibland kallas hela webbplatsen för "hemsida", men det är befängt. - Computer Sweden skriver webbplats, inte webbsajt eller website.

4välkomstsida - eller ingångssida - den sida på en webbplats som användarna först kommer till och som brukar ge en överblick av webbplatsens innehåll med länkar till sidor med mer specifik information. (Bör helst inte kallas för hemsida.)

5)portal - var från början de stora webbplatserna som Yahoo och MSN som är, eller vill vara, startpunkter för webbsurfare. De lockar till sig besökare genom att erbjuda gratistjänster som gratis e-post, chatt, diskussionsgrupper, postorder, nyheter, väder och börskurser. Portaler är också ingångssidan för stora intranät.

hemsida - ett ord som bör undvikas. (1) Från början var hemsidan en webbsida som användaren själv satte ihop. Den fungerade ungefär som bokmärken/favoriter i moderna webbläsare. (2) Senare blev hemsida detsamma som startsidan, alltså den webbsida som automatiskt visas när man startar webbläsaren och som användaren själv kan välja. (3) Senare började man kalla ingångssidan eller välkomstsidan på en webbplats för hemsida. (4) Men många kallar alla webbsidor för "hemsidor" och (5) somliga kallar till och med webbplatser för "hemsidor". Ordet "hem" ställer lätt till förvirring, eftersom det finns flera knappar (i webbläsare och på webbsidor) som heter Home men som har olika funktion.

Om jag förstått saker rätt behöver inte ingångssidan innehålla något index heller däremot en ingång till sajten.




    Reference: http://computersweden.idg.se/tjanster/sprakwebb/ord.asp?ord=...
Anette Herbert
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 161