KudoZ home » Swedish to English » Tech/Engineering

gruppcentral

English translation: (mains) distribution board


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Swedish term or phrase:gruppcentral
English translation:(mains) distribution board
Entered by: Hans-Bertil Karlsson

06:54 Apr 1, 2003
Swedish to English translations [PRO]
Tech/Engineering
Swedish term or phrase: gruppcentral
växelriktare anvisningar....

OBS! Elnät skall vara tillbörligt avsäkrad med fassäkring i gruppcentral före inkoppling i portstyrningsenhet för att skydda mot kortslutning.
klorentzon
switchboard
Explanation:
brukar de kallas

--------------------------------------------------
Note added at 2003-04-01 07:17:27 (GMT)
--------------------------------------------------

Mains (distribution) board används också ganska mycket

--------------------------------------------------
Note added at 2003-04-01 08:16:53 (GMT)
--------------------------------------------------

Distribution board bekräftas av www.hager.co.uk (Hager är en av världens största tillverkare av gruppcentraler, automatsäkringar osv).

Panel Board, finns också hos Hager, men det är frågan om mindre ställverk då, vilket det knappast handlar om här.

Fuse Panel är som sagt bara en säkringspanel (plåt med ett antal säkringar för internt bruk inom en apparat) - en gruppcentral har oftast även plintar för inkommande ström, fördelningsskenor för 3-fas, anslutning för jord och nolla osv.
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4belowGeorge Hopkins
5 -1switchboardHans-Bertil Karlsson


  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -1
switchboard


Explanation:
brukar de kallas

--------------------------------------------------
Note added at 2003-04-01 07:17:27 (GMT)
--------------------------------------------------

Mains (distribution) board används också ganska mycket

--------------------------------------------------
Note added at 2003-04-01 08:16:53 (GMT)
--------------------------------------------------

Distribution board bekräftas av www.hager.co.uk (Hager är en av världens största tillverkare av gruppcentraler, automatsäkringar osv).

Panel Board, finns också hos Hager, men det är frågan om mindre ställverk då, vilket det knappast handlar om här.

Fuse Panel är som sagt bara en säkringspanel (plåt med ett antal säkringar för internt bruk inom en apparat) - en gruppcentral har oftast även plintar för inkommande ström, fördelningsskenor för 3-fas, anslutning för jord och nolla osv.

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 570

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  George Hopkins: 'gruppcentral' is the panel with all the fuses in an installation, ie, from which the electric power is distributed. A switchboard is something quite different.
28 mins
  -> se min kommentar (2) ovan

17 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
below


Explanation:
fuse panel, acc. to EriTerm.
Or: distribution panel (the term I usually use).

George Hopkins
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 3081

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Hans-Bertil Karlsson: Fuse panel är så vitt jag vet en säkringspanel (del av en apparat) - inte en säkringscentral
6 mins
  -> See my comment to your answer.