KudoZ home » Swedish to English » Tourism & Travel

"Som längst har vi varit på Borneo"

English translation: the furthest (away) we have been...


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Swedish term or phrase:Som längst har vi varit...
English translation:the furthest (away) we have been...
Entered by: Tania Samuelsson

10:44 Apr 25, 2008
Swedish to English translations [PRO]
Marketing - Tourism & Travel / Tour company description
Swedish term or phrase: "Som längst har vi varit på Borneo"
I'm just not quite sure I should understand this to mean "Our longest trip was to Borneo", or "Our most recent trip was to Borneo". Can anyone put me straight?
Matthew Preston
United Kingdom
furthest (away)
Explanation:
The furthest away (from home) we have been is to Borneo

--------------------------------------------------
Note added at 2 days8 hrs (2008-04-27 19:38:14 GMT)
--------------------------------------------------

Har nu googlat lite, det finns en del exempel på användning av detta uttryck (även om det oftast har med tid att göra). Här använda det med betydelsen "furthest":

http://r002049.helsingborg.se/op/html_output.aspx?ID=121
"Med buss och gång nås endast 75 km2. Som längst kommer man 22 km (Höganäs) från utgångspunkten."
"Inom detta område bor 31 554 invånare eller 26,6 % av det totala invånarantalet i Helsingborg. Som längst kommer man (med cykel), 800 m norr om Ängelholms station, vilket är 16 km från utgångspunkten Ödåkra station."

http://www.popularhistoria.se/o.o.i.s/406
"Tyskarna nådde aldrig Kaspiska havet. Som längst 1942 kom de cirka 50 km från stranden"
"I december 1941 nådde de främsta tyska förbanden utanför Moskva som längst en punkt 16 km från Kreml."

http://www.fendern.se/segla/index.php?showtopic=1301
"Hur långt har du seglat som längst?"
Selected response from:

Tania Samuelsson
Sweden
Grading comment
Thank you very much. The example was not clear at al bu your suggestion made the most sense.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +5furthest (away)
Tania Samuelsson
3Longest
MariusJacobsen


  

Answers


28 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Longest


Explanation:
The sentence structure could have been a little better, but if you ask me, som längst is referring to their longest trip.

Example sentence(s):
  • Hur länge har du campat som längst i ett tält?
MariusJacobsen
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +5
furthest (away)


Explanation:
The furthest away (from home) we have been is to Borneo

--------------------------------------------------
Note added at 2 days8 hrs (2008-04-27 19:38:14 GMT)
--------------------------------------------------

Har nu googlat lite, det finns en del exempel på användning av detta uttryck (även om det oftast har med tid att göra). Här använda det med betydelsen "furthest":

http://r002049.helsingborg.se/op/html_output.aspx?ID=121
"Med buss och gång nås endast 75 km2. Som längst kommer man 22 km (Höganäs) från utgångspunkten."
"Inom detta område bor 31 554 invånare eller 26,6 % av det totala invånarantalet i Helsingborg. Som längst kommer man (med cykel), 800 m norr om Ängelholms station, vilket är 16 km från utgångspunkten Ödåkra station."

http://www.popularhistoria.se/o.o.i.s/406
"Tyskarna nådde aldrig Kaspiska havet. Som längst 1942 kom de cirka 50 km från stranden"
"I december 1941 nådde de främsta tyska förbanden utanför Moskva som längst en punkt 16 km från Kreml."

http://www.fendern.se/segla/index.php?showtopic=1301
"Hur långt har du seglat som längst?"


Tania Samuelsson
Sweden
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Thank you very much. The example was not clear at al bu your suggestion made the most sense.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  De Novi: Bulls eye! =)
16 mins

agree  orhon int: Där satt den!
34 mins

agree  Sven Petersson: Är det månne nysvenska eller SFI-svenska? Rikssvenska är det förvisso inte!
3 hrs
  -> jag vet inte ursprunget av uttrycket-- men jag provade denna på min helsvenske man och han höll med mitt översättningsförslag

agree  Helena Grahn
3 hrs

agree  asptech: troligen rätt, men obegripligt utan mer sammanhang
5 hrs