KudoZ home » Swedish to German » Construction / Civil Engineering

Garantibesiktning

German translation: Garantieabnahme


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Swedish term or phrase:garantibesiktning
German translation:Garantieabnahme
Entered by: Heike Scherer

21:17 Jun 28, 2004
Swedish to German translations [PRO]
Tech/Engineering - Construction / Civil Engineering
Swedish term or phrase: Garantibesiktning
I samband med byggentreprenad. Kan nagon hjälpa?
Lena Samuelsson
Sweden
Garantieabnahme
Explanation:
Inspektion i slutet av garantitiden. Eventuella skador e.d. åtgärdas på tillverkarens bekostnad. Så att byggnaden är i felfritt skick vid slutet av garantitiden.
Selected response from:

Heike Scherer
Germany
Grading comment
Tack Heike, dilberlin, Jane. Habe mich jedoch für "Gewährleistungsabnahme" entschieden, laut "Plan- och byggtermer 1994" TNC 95
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2Garantieabnahme
Heike Scherer
4Abnahme vor Ablauf der Garantie
Erik Hansson
3Garantieüberprüfung
swisstell


  

Answers


3 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Garantieüberprüfung


Explanation:
Inspektion der Garantiearbeiten - im Zusammehang mit der Bauwerksabnahme

swisstell
Italy
Native speaker of: German

9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Abnahme vor Ablauf der Garantie


Explanation:
enligt TNC 89, Plan- och byggtermer 1989

Definition: "besiktning med syfte att undersöka i vad mån brist eller fel i en entreprenad framträtt under den garantitid som står föreskriven i kontraktet"

Erik Hansson
Germany
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 10

19 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
Garantieabnahme


Explanation:
Inspektion i slutet av garantitiden. Eventuella skador e.d. åtgärdas på tillverkarens bekostnad. Så att byggnaden är i felfritt skick vid slutet av garantitiden.

Heike Scherer
Germany
Specializes in field
Native speaker of: German
PRO pts in category: 8
Grading comment
Tack Heike, dilberlin, Jane. Habe mich jedoch für "Gewährleistungsabnahme" entschieden, laut "Plan- och byggtermer 1994" TNC 95

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  dilberlin
7 mins

agree  cologne
8 hrs