KudoZ home » Swedish to German » Medical

avlösare

German translation: Pfleger / Pflegepersonal


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Swedish term or phrase:avlösare
German translation:Pfleger / Pflegepersonal
Entered by: Gunilla Zedigh

17:50 Mar 26, 2003
Swedish to German translations [PRO]
Medical
Swedish term or phrase: avlösare
Hej!

En avlösare kan komma hem och passa barnet. Man kan få en avlösare som kommer på bestämda tider
Gunilla Zedigh
Germany
Pfleger / Pflegepersonal
Explanation:
Nicht generell für Kinder, sondern als kurzzeitliche Erleichterung für alle Familienangehörige, die normalerweise allein die Pflege eines behinderten oder kranken Familienmitglieds übernehmen (vgl. schwedische Websites).
Im Deutschen gibt es keinen bestimmten Begriff dafür, sondern nur Kranken/Behindertenpfleger.

Avlösarservice
Vem kan få avlösarservice?
Du som vårdar ett barn/anhörig med funktionshinder i ditt hem har möjlighet att få avlösarservice. Samma möjlighet finns för dig som är familjehemsförälder.

Enligt en lag som trädde i kraft i början av 1998 har en närståendevårdare rätt till stöd för minst en ledig dag i månaden, om vården är bindande och sker oavbrutet eller med få avbrott.

http://www.redcross.fi/frk/frk_finland/socialservice/avlosar...


--------------------------------------------------
Note added at 2003-03-26 18:20:29 (GMT)
--------------------------------------------------

second reference didn\'t make it:

http://www.redcross.fi/frk/frk_finland/socialservice/avlosar...
Selected response from:

Heike Behl, Ph.D.
United States
Grading comment
vielen dank!!
gz
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4( Jemand zur ) Entlastung, HilfeHorst2
4Pfleger / Pflegepersonal
Heike Behl, Ph.D.
3BabysitterNormaJean


  

Answers


16 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Babysitter


Explanation:
How I understand your explanation, this would be the word in German. It's somebody who takes care of your children while you're our, e.g. for one evening.

NormaJean
Germany

29 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Pfleger / Pflegepersonal


Explanation:
Nicht generell für Kinder, sondern als kurzzeitliche Erleichterung für alle Familienangehörige, die normalerweise allein die Pflege eines behinderten oder kranken Familienmitglieds übernehmen (vgl. schwedische Websites).
Im Deutschen gibt es keinen bestimmten Begriff dafür, sondern nur Kranken/Behindertenpfleger.

Avlösarservice
Vem kan få avlösarservice?
Du som vårdar ett barn/anhörig med funktionshinder i ditt hem har möjlighet att få avlösarservice. Samma möjlighet finns för dig som är familjehemsförälder.

Enligt en lag som trädde i kraft i början av 1998 har en närståendevårdare rätt till stöd för minst en ledig dag i månaden, om vården är bindande och sker oavbrutet eller med få avbrott.

http://www.redcross.fi/frk/frk_finland/socialservice/avlosar...


--------------------------------------------------
Note added at 2003-03-26 18:20:29 (GMT)
--------------------------------------------------

second reference didn\'t make it:

http://www.redcross.fi/frk/frk_finland/socialservice/avlosar...


    Reference: http://www.halmstad.se/prod/halmstad/socialforvaltningen/dal...
Heike Behl, Ph.D.
United States
Native speaker of: Native in GermanGerman
PRO pts in pair: 4
Grading comment
vielen dank!!
gz

13 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
( Jemand zur ) Entlastung, Hilfe


Explanation:
Hat den Inhalt daß jemand kommt der hilft und damit eine andere Person temporär in den Aufsichtpflichten entlastet. Babysitter paßt auch einigermaßen, aber der Fokus ist hier mehr auf Hilfe

Horst2
Native speaker of: Native in GermanGerman
PRO pts in pair: 123