KudoZ home » Swedish to German » Other

härdsmälta

German translation: Beziehungstief


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Swedish term or phrase:härdsmälta (bildl.)
German translation:Beziehungstief
Entered by: Erik Hansson

16:53 Jan 2, 2003
Swedish to German translations [PRO]
/ uttryck
Swedish term or phrase: härdsmälta
Egentligen utan teknisk betydelse, utan ska uppfattas som ett mycket dåligt förhållande:

"Händelserna har lett till en härdsmälta mellan de båda företagen."

Jag är mycket tveksam till "Kernschmelzen" just i detta uttryck.
Erik Hansson
Germany
Kernschmelzunfall
Explanation:
i så fall

Die Ereignisse haben zu einem Stimmungstief/Beziehungstief zwischen den beiden Unternehmen geführt.
Selected response from:

Mats Wiman
Sweden
Grading comment
Tack för hjälpen! "Beziehungstief" låter mycket bra.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3Unstimmigkeit
Yngve Roennike
3Kernschmelzunfall
Mats Wiman


  

Answers


54 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Kernschmelzunfall


Explanation:
i så fall

Die Ereignisse haben zu einem Stimmungstief/Beziehungstief zwischen den beiden Unternehmen geführt.


    Brockhaus Multimedial DVD 2003
Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 302
Grading comment
Tack för hjälpen! "Beziehungstief" låter mycket bra.

1 day3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Unstimmigkeit


Explanation:
var min första ingivelse, om det nu inte är nånting utav en ren teknisk natur.

Hartnäckige Situation, oder dergleichen mehr.



--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-03 20:58:19 (GMT)
--------------------------------------------------

Zusammenbruch in den Beziehungen zwischen den beiden Gesellschaften. Siehe auch unter meltdown auf englisch.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-04 00:37:14 (GMT)
--------------------------------------------------

Zusammenbruch der Bez. (Verzeihung!)

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-07 14:50:38 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Här är i allafall den engelska definitionen på meltdown alias Kernschmelzunfall:
a decline or breakdown in a situation or condition.


Yngve Roennike
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 4