KudoZ home » Swedish to German » Ships, Sailing, Maritime

trissjolle och laser

German translation: Trissjolle


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Swedish term or phrase:trissjolle
German translation:Trissjolle
Entered by: Mats Wiman

07:33 Aug 19, 2002
Swedish to German translations [Non-PRO]
Ships, Sailing, Maritime / sailing
Swedish term or phrase: trissjolle och laser
måste vara någon sorts segelbåt
xxxbabbelfish
trissjolle dinghy and laser (sailboat)
Explanation:
trissjolle = trissjolle dinghy:
Svensk konstruktion från 50-talet, konstruerad av den kände Per Brohäll (Vega mfl. båtar)
Har sålts som konstruktion till Norge USA och Australien. Enda kända benämning är trissjolle (USA) och ----jolle (Norge) men min källa, Ordf. i Svenska Trissjolleförbundet, Carl Henrik Ridderstad och jag enades om förslaget ovan.
Ridderstad skulle gärna vilja se texten där termen inflyter (kaahaa@telia.com)

laser = laser sailboat

--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-19 09:51:50 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

trissjolle, 4,2 m lång centerbordsjolle av plast, konstruerad 1958 av Per Brohäll (1917–89). Segelarean är 9,3 m2. Över 1 000 ex. har byggts.
Selected response from:

Mats Wiman
Sweden
Grading comment
tack igen:)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1Ja - Segelboote 'Trissjolle' und Laser
Gunilla Zedigh
5trissjolle dinghy and laser (sailboat)
Mats Wiman


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
Ja - Segelboote 'Trissjolle' und Laser


Explanation:
Mit dem Zugvogel durch die Ostschweidischen Schären
... Dort war gerade die SM (schwedische Meisterschaft) der "Trissjolle" Diese Boote sind vielleicht 4,20 m lang, haben 10 m Segelfäche und fahren an einem ...
http://www.mayen-online.de/dhhmy/jolle99.htm

Laser

Flaute macht sieben DSV-Boote zum Sieger (sid)... Konkurrenzen DSV-Boote als Sieger fest.
Vier Titel errangen die DSV-Aktiven in olympischen Bootsklassen: Im Europe sicherte sich die Ratzeburgerin Svenja Puls außer dem Gesamtsieg auch den deutschen...... bei den 470ern siegten die Nienstädterinnen Eva Viktoria Kirchner/Bianca Niemann, und im Laser stand Matthias Rieck aus Warnemünde auf dem Siegerpodest

Jag översatt PR material för Travemünder Woche 2002! :)


Gunilla Zedigh
Germany
Native speaker of: Native in EnglishEnglish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mats Wiman: Ganz richtig!
6 mins

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
trissjolle dinghy and laser (sailboat)


Explanation:
trissjolle = trissjolle dinghy:
Svensk konstruktion från 50-talet, konstruerad av den kände Per Brohäll (Vega mfl. båtar)
Har sålts som konstruktion till Norge USA och Australien. Enda kända benämning är trissjolle (USA) och ----jolle (Norge) men min källa, Ordf. i Svenska Trissjolleförbundet, Carl Henrik Ridderstad och jag enades om förslaget ovan.
Ridderstad skulle gärna vilja se texten där termen inflyter (kaahaa@telia.com)

laser = laser sailboat

--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-19 09:51:50 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

trissjolle, 4,2 m lång centerbordsjolle av plast, konstruerad 1958 av Per Brohäll (1917–89). Segelarean är 9,3 m2. Över 1 000 ex. har byggts.



    Reference: http://hem.passagen.se/kaahaa/?noframe
    Reference: http://www.google.com/search?sourceid=navclient&q=laser%2Bsa...
Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
Grading comment
tack igen:)