KudoZ home » Swedish to Norwegian » Tech/Engineering

mäld

Norwegian translation: slam, oppslemming, oppslemmet papirmasse


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Swedish term or phrase:mäld
Norwegian translation:slam, oppslemming, oppslemmet papirmasse
Entered by: Lars Finsen

12:38 May 31, 2002
Swedish to Norwegian translations [PRO]
Tech/Engineering / Treforedling
Swedish term or phrase: mäld
"Mäld -- Våt massa i alla steg och vid alla koncentrationer."
Det gjelder papirmasse -- kan man bruke "velling"?
Eivind Lilleskjaeret
slam, oppslemming, oppslemmet papirmasse
Explanation:
Svenska Akademins ordlista definerer mäld (i denne sammenhengen) som uppslammad pappersmassa.
Selected response from:

Lars Finsen
Grading comment
Takk for hjelp
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5(oppslått) masseRannheid Sharma
4 +1slam, oppslemming, oppslemmet papirmasse
Lars Finsen
4MasseMarianneH


Discussion entries: 1





  

Answers


59 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Masse


Explanation:
Kanskje spesifisere at den er våt, men stort sett er ikke norsk "masse" tørr. Papirmasse er det papir blir laget av, og den er da ikke tørr.



--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-31 14:35:00 (GMT)
--------------------------------------------------

Liker ikke helt \"velling\" heller - ei heller \"suppe\" - begge har noe konsistens over seg - og her skal ordet dekke alle konsistenser bortsett fra tørr/solid.

http://www.museumsnett.no/ntm/no/utstillingene/sagbruk/nsag3... sier:
\"Massen går over fra å være en tynn velling til en tykk grøt.\"

Også http://www.hippo.no/hippoteket/korthistorie.html snakker om \"massen\" uansett konsistens.

Kan hende det er det svenske ordet \"massa\" som ikke bør oversettes til \"masse\" på norsk?

--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-31 14:37:02 (GMT)
--------------------------------------------------

Hva med \"blandingen\", som her http://www.av-senteret.no/skolebas/molde/papir.htm \"3. Bruk stavmikser og kjør den i blandingen i ca. ett minutt. Blandingen skal være omtrent som tynn grøt eller velling. \"

--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-31 14:49:01 (GMT)
--------------------------------------------------

Hva med \"blandingen\", som her http://www.av-senteret.no/skolebas/molde/papir.htm \"3. Bruk stavmikser og kjør den i blandingen i ca. ett minutt. Blandingen skal være omtrent som tynn grøt eller velling. \"

MarianneH
PRO pts in pair: 2

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
slam, oppslemming, oppslemmet papirmasse


Explanation:
Svenska Akademins ordlista definerer mäld (i denne sammenhengen) som uppslammad pappersmassa.

Lars Finsen
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in pair: 15
Grading comment
Takk for hjelp

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Trond Ruud: Høres mest sannsynlig ut."måld", er nok et faguttrykk og ikke dagligsvensk
4 days

8 days   confidence: Answerer confidence 5/5
(oppslått) masse


Explanation:
Dette ifølge TNC/SIS, kalles ofte "stock" på engelsk

Rannheid Sharma
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in pair: 7