KudoZ home » Turkish to English » Finance (general)

kamu borçlanma gereği

English translation: public sector borrowing requirement


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Turkish term or phrase:kamu borçlanma gereği
English translation:public sector borrowing requirement
Entered by: Taner Göde

13:48 Mar 13, 2008
Turkish to English translations [PRO]
Bus/Financial - Finance (general) / economics
Turkish term or phrase: kamu borçlanma gereği
kamu borçlanma gereğinin azalması. teşekkürler.
xxxsirius77
public sector borrowing requirement
Explanation:
Kamu kesiminin borçlanma ihtiyacını ölçmek için 1970'lerin sonlarına doğru geliştirilen ve IMF tarafından yaygın biçimde kullanılan bir ölçü vardı: Kamu Kesimi Borçlanma Gereği (kısaltması KKBG, İngilizcesi; public sector borrowing requirement ve İngilizce kısaltması PSBR.) KKBG, bir ekonomide kamu kesiminin gelir ve giderleri arasında çıkabilecek ve dolayısıyla finanse edilmesi gereken açığı ölçmeyi amaçlayan bir ölçü. Hesaplama yöntemi ise bütçe açığı ile kamu kesiminin bütçe dışında kalan bölümünü oluşturan KİT'lerin, sosyal güvenlik kuruluşlarının, yerel yönetimlerin v.b. açıklarının toplanması esasına dayanıyor. Bu şekilde hesaplanan açık bize kamu kesiminin o yıl ne kadar borçlanacağını gösteriyor.


--------------------------------------------------
Note added at 7 mins (2008-03-13 13:55:20 GMT)
--------------------------------------------------

http://64.233.183.104/search?q=cache:Nu7rXbfx8X8J:www.radika...

devamı...

2000'lere doğru ölçme yöntemi değişmeye ve KKBG terk edilmeye başlandı. Yeni ölçme yönteminin adı Kamu Kesimi Net Nakit Gereksinimi (kısaltması KKNNG, İngilizcesi public sector net cash requirement ve İngilizce kısaltması PSNCR.) KKNNG şöyle tanımlanıyor: Kamu kesiminin nakit giderlerinin nakit gelirlerini aşması halinde ortaya çıkacak nakit borçlanma gereği. Bu ölçünün KKBG'den iki farkı var: İlki ölçünün nakit dengesini temel alması, ikincisi de kamu kesimi alacak ve borçları arasında netleştirmeye gitmesi. Yani kamu kesiminin yalnızca borçlarını sayıp da alacaklarını saymama gibi bir durumun ortaya çıkmasının önlenmesi. Aslında bu KKBG'de de söz konusuydu.
Söz konusu yöntem değişikliği beraberinde borç stoku ve borç yükü hesaplama yöntemi değişikliğini de getirmiş bulunuyor. KKBG'nin temel alındığı dönemlerde kamu kesimi borç yükü hesaplaması yapılırken borçların gayrisafi toplamı alınırdı. Oysa kamu kesiminin birtakım varlıkları ve alacakları da söz konusu. Bu varlık ve alacakları paraya çevirerek borçlarını ödemekte kullanabilir. Aksi takdirde elindeki varlık ve alacaklar dururken daha fazla borçlanarak hem faizi yükseltmiş hem de özel kesimi borç verilebilir fonlar piyasasından daha fazla uzaklaştırmış olur. KKNNG'nin temel ölçü aracı olarak ele alınmaya başladığı 2000'li yıllar dünyasında bu netleştirme işlemi yapılmaya başlandı. Bu değişiklik ilk kez İngiltere'de kullanılmaya başlandı, sonraları Avrupa Birliği'nin ölçü yöntemi halini aldı.
Kamu kesiminin borçlanma gereğini ölçmede ortaya çıkan bu ölçü değişikliği borç stoku ve borç yükü hesaplamalarını da değiştirmeye başladı. Eskiden gayrisafi borç stokundan gidilerek hesaplanan borç yükünün yerini günümüzde netleştirilmiş borç stokundan gidilerek yapılan borç yükü hesaplaması aldı. Avrupa Birliği'nin 'kamu kesimi borcunun GSYİH'ya oranının yüzde 60'ın altında kalacağı'na ilişkin Maastricht kriteri bu net borç yükü yöntemiyle hesaplanıyor. Hesaplama yapılırken kabaca şöyle bir denklem kullanılıyor:
Kamu Kesimi Net Borç Yükü = ((Kamu Kesimi Gayrisafi Borç Stoku - (Kamu Kesiminin Net Varlıkları + Kamu Kesiminin Net Alacakları)) / GSYİH
Konuya böyle yaklaşılınca Türkiye'nin 2004 yılı sonundaki kamu kesimi net borç yükü yüzde 63.5 olarak hesaplanıyor. Yunanistan'ın 2004 yıl sonu itibarıyla kamu kesimi net borç yükü yüzde 112 (www.imf.org, country info, greece, article 4 consultation report-2004, sayfa 29.) Yani oransal olarak baktığımızda Yunanistan bizim iki katımız kadar daha fazla borç yükü taşıyor.
Korkulacak olan borç yükü değil bu yükün vadesidir. Yunanistan'ın borç yükü fazla, ama vadesi uzun olduğu için endişe yaratmıyor. Bizim borç yükümüz daha az ama vadesi çok kısa. Kısa vade demek yıllık borç servisinin yüksekliği demek. Borç stokunun yarattığı endişeyi gidermenin yolu vadeyi uzatmak. Vadeyi uzatmanın yolu ise uzunca bir süre istikrarlı bir profil çizmek.

--------------------------------------------------
Note added at 8 mins (2008-03-13 13:56:25 GMT)
--------------------------------------------------

Daha kısa link www.radikal.com.tr/haber.php?haberno=149906
Selected response from:

Taner Göde
Grading comment
teşekkürler.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2public sector borrowing requirement
Taner Göde
5 +1public borrowing necessity
aydin kaya
5public loan requirement
Salih1946


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
public sector borrowing requirement


Explanation:
Kamu kesiminin borçlanma ihtiyacını ölçmek için 1970'lerin sonlarına doğru geliştirilen ve IMF tarafından yaygın biçimde kullanılan bir ölçü vardı: Kamu Kesimi Borçlanma Gereği (kısaltması KKBG, İngilizcesi; public sector borrowing requirement ve İngilizce kısaltması PSBR.) KKBG, bir ekonomide kamu kesiminin gelir ve giderleri arasında çıkabilecek ve dolayısıyla finanse edilmesi gereken açığı ölçmeyi amaçlayan bir ölçü. Hesaplama yöntemi ise bütçe açığı ile kamu kesiminin bütçe dışında kalan bölümünü oluşturan KİT'lerin, sosyal güvenlik kuruluşlarının, yerel yönetimlerin v.b. açıklarının toplanması esasına dayanıyor. Bu şekilde hesaplanan açık bize kamu kesiminin o yıl ne kadar borçlanacağını gösteriyor.


--------------------------------------------------
Note added at 7 mins (2008-03-13 13:55:20 GMT)
--------------------------------------------------

http://64.233.183.104/search?q=cache:Nu7rXbfx8X8J:www.radika...

devamı...

2000'lere doğru ölçme yöntemi değişmeye ve KKBG terk edilmeye başlandı. Yeni ölçme yönteminin adı Kamu Kesimi Net Nakit Gereksinimi (kısaltması KKNNG, İngilizcesi public sector net cash requirement ve İngilizce kısaltması PSNCR.) KKNNG şöyle tanımlanıyor: Kamu kesiminin nakit giderlerinin nakit gelirlerini aşması halinde ortaya çıkacak nakit borçlanma gereği. Bu ölçünün KKBG'den iki farkı var: İlki ölçünün nakit dengesini temel alması, ikincisi de kamu kesimi alacak ve borçları arasında netleştirmeye gitmesi. Yani kamu kesiminin yalnızca borçlarını sayıp da alacaklarını saymama gibi bir durumun ortaya çıkmasının önlenmesi. Aslında bu KKBG'de de söz konusuydu.
Söz konusu yöntem değişikliği beraberinde borç stoku ve borç yükü hesaplama yöntemi değişikliğini de getirmiş bulunuyor. KKBG'nin temel alındığı dönemlerde kamu kesimi borç yükü hesaplaması yapılırken borçların gayrisafi toplamı alınırdı. Oysa kamu kesiminin birtakım varlıkları ve alacakları da söz konusu. Bu varlık ve alacakları paraya çevirerek borçlarını ödemekte kullanabilir. Aksi takdirde elindeki varlık ve alacaklar dururken daha fazla borçlanarak hem faizi yükseltmiş hem de özel kesimi borç verilebilir fonlar piyasasından daha fazla uzaklaştırmış olur. KKNNG'nin temel ölçü aracı olarak ele alınmaya başladığı 2000'li yıllar dünyasında bu netleştirme işlemi yapılmaya başlandı. Bu değişiklik ilk kez İngiltere'de kullanılmaya başlandı, sonraları Avrupa Birliği'nin ölçü yöntemi halini aldı.
Kamu kesiminin borçlanma gereğini ölçmede ortaya çıkan bu ölçü değişikliği borç stoku ve borç yükü hesaplamalarını da değiştirmeye başladı. Eskiden gayrisafi borç stokundan gidilerek hesaplanan borç yükünün yerini günümüzde netleştirilmiş borç stokundan gidilerek yapılan borç yükü hesaplaması aldı. Avrupa Birliği'nin 'kamu kesimi borcunun GSYİH'ya oranının yüzde 60'ın altında kalacağı'na ilişkin Maastricht kriteri bu net borç yükü yöntemiyle hesaplanıyor. Hesaplama yapılırken kabaca şöyle bir denklem kullanılıyor:
Kamu Kesimi Net Borç Yükü = ((Kamu Kesimi Gayrisafi Borç Stoku - (Kamu Kesiminin Net Varlıkları + Kamu Kesiminin Net Alacakları)) / GSYİH
Konuya böyle yaklaşılınca Türkiye'nin 2004 yılı sonundaki kamu kesimi net borç yükü yüzde 63.5 olarak hesaplanıyor. Yunanistan'ın 2004 yıl sonu itibarıyla kamu kesimi net borç yükü yüzde 112 (www.imf.org, country info, greece, article 4 consultation report-2004, sayfa 29.) Yani oransal olarak baktığımızda Yunanistan bizim iki katımız kadar daha fazla borç yükü taşıyor.
Korkulacak olan borç yükü değil bu yükün vadesidir. Yunanistan'ın borç yükü fazla, ama vadesi uzun olduğu için endişe yaratmıyor. Bizim borç yükümüz daha az ama vadesi çok kısa. Kısa vade demek yıllık borç servisinin yüksekliği demek. Borç stokunun yarattığı endişeyi gidermenin yolu vadeyi uzatmak. Vadeyi uzatmanın yolu ise uzunca bir süre istikrarlı bir profil çizmek.

--------------------------------------------------
Note added at 8 mins (2008-03-13 13:56:25 GMT)
--------------------------------------------------

Daha kısa link www.radikal.com.tr/haber.php?haberno=149906

Taner Göde
Works in field
Native speaker of: Native in TurkishTurkish
PRO pts in category: 20
Grading comment
teşekkürler.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Selcuk Akyuz: Katılıyorum. Bu arada http://www.proz.com/siterules/kudoz_answ/3.2#3.2 kuralını okumanızı rica ederim
3 mins
  -> Teşekkür ederim Sn. Akyüz. Not ettim. Kısaltmaların varlığı ve sayısı ile bunun soruyu soran kişiye faydalı olacağını mütalaa ettiğimden ötürü ekledim.

agree  educulus: DPT'nin yayınladığı 2008 yılı yatırım programında da aynı terim kullanılmaktadır.
49 mins
  -> Teşekkür ederim Sn. educulus.

9 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
public borrowing necessity


Explanation:
public borrowing necessity

aydin kaya
Specializes in field
Native speaker of: Turkish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Serkan Doğan
5 mins
  -> teşekkür ederim

294 days   confidence: Answerer confidence 5/5
public loan requirement


Explanation:
self-explanatory

Salih1946
United States
Specializes in field
Native speaker of: Native in TurkishTurkish
PRO pts in category: 8