Nye regler for bogstavering af 1-9?
Thread poster: Mads Grøftehauge

Mads Grøftehauge  Identity Verified
Local time: 00:20
English to Danish
+ ...
Mar 1, 2011

Hej med jer! Long time, no ProZing...

Jeg har fået at vide, at man på dansk nu skal skrive talord fra et/1 til ni/9 med tal, ikke bogstaver. Hidtil har det jo været valgfrit, men det var anset for god latin at bogstavere et-to-tre-fire-fem-seks-syv-otte-ni og bruge tal for 10 opefter. Sådan lød det fra officiel hold i 2007: http://sproget.dk/svarbase/SV00000097/
Men nu skulle retskrivningen være ændret på området? Ved nogen noget? (Og kan dokumentere det med et link, vel at mærke).

Konkret havde jeg en korrekturopgave og fik dette at vide:
"The translator has asked me to pass on the request to leave the values (10 and less) in numerals (and not change them into letters), as per the changed Danish official spelling."

What-what-what?

KH
Mads G

Direct link Reply with quote

Mads Grøftehauge  Identity Verified
English to Danish
+ ...
TOPIC STARTER
Fandt selv svaret. Det var en and. Mar 2, 2011

Nu har jeg ringet og snakket med Dansk Sprognævn. Det var naturligvis en stor fed and

at de officielle regler skulle være ændret.
Men Håndbog i Nudansk (som hun læste op fra (som i 90% af samtalerne på sprogtelefonen, tror jeg i øvrigt)) anbefaler, at man i mange tilfælde skriver 1-10 med tal, fordi det ellers ser fjollet ud i selskab med større tal.
Og det er selvfølgelig rigtigt, men der var altså ikke andre tal i den tekst, jeg læste korrektur på.

Christine Andersen  Identity Verified
Denmark
Member (2003)
Danish to English
+ ...
Herligt! Mar 2, 2011

Også for læsevenlighedens skyld.

Der er læsere, som er 'talblinde' i den forstand, at de på en eller anden måde ikke ser de små tal i en tekst.

Andre er enormt opmærksom på dem, men jeg må tilstå at høre til den første kategori. Jeg kan læse en tekst og bagefter have ingen ide om evt. tal, hvis de ikke er 'bogstaveret'.
Større tal gør mere indtryk, og jeg går tilbage, hvis de er vigtige, men ikke altid.

Jeg er udmærket klar over, om det er dage, uger, børn eller bananer... men hvis der er små tal, springer jeg simpelthen over!

[Edited at 2011-03-02 09:55 GMT]

There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »

Nye regler for bogstavering af 1-9?

Advanced search

SDL Trados Studio 2017 Freelance
The leading translation software used by over 250,000 translators.

SDL Trados Studio 2017 helps translators increase translation productivity whilst ensuring quality. Combining translation memory, terminology management and machine translation in one simple and easy-to-use environment.

More info »
BaccS – Business Accounting Software
Modern desktop project management for freelance translators

BaccS makes it easy for translators to manage their projects, schedule tasks, create invoices, and view highly customizable reports. User-friendly, ProZ.com integration, community-driven development – a few reasons BaccS is trusted by translators!

More info »

Forums
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search