Urimelige betalingsvilkår
Thread poster: Susanne Hemdorff

Susanne Hemdorff  Identity Verified
Denmark
Local time: 14:47
Member (2006)
English to Danish
+ ...
Mar 3, 2011

"Der kommer til at gå op til to år, før EU’s nye kreditdirektiv gælder i Danmark. Dermed får små erhvervsdrivende, der lider under urimelige betalingsvilkår fra de store virksomheder, ikke nogen hjælp her og nu. Det kan fortsat få mange små virksomheder til at gå konkurs, vurderer Ret&Råd."

Læst d.d. via PressWires nyhedsbrev: http://www.presswire.dk/default.asp?o=1&pid=45906

Liset Nyland  Identity Verified
Italy
Italian to Danish
+ ...
alt er relativt Mar 3, 2011

her i Italien er standard betalingstiden oftest 60 dage fra slutningen af måneden, hvori faktura er udskrevet og så skal du lige lægge 10 dage til i den anden ende også, hvis det vel at mærke går godt.
Jeg har arbejdet med bureauer, som fuldstændig ignorerer dine betingelser og direkte fastsætter deres egne på 90-120 dage, og som derefter lancerer en kampagne med et "special offer": hvis DU giver 3% rabat på din faktura, kan du få dine penge efter 30 dage...

Hvis oversættere i DK stadig kan være sikre på at blive betalt indenfor 60 dage fra udstedelse af faktura, så er det altså ikke så galt.

Susanne Hemdorff  Identity Verified
Denmark
Member (2006)
English to Danish
+ ...
TOPIC STARTER
Netop - alt er relativt Mar 3, 2011

Når jeg får en regning fra en håndværker, min revisor, en advokat, kursusudbyder eller andre - så er betalingsfristen 1-2 uger, ikke 60 dage eller mere.

Hvorfor skal store udbydere, bureauer og kontrahenter så have lov til, som der står et sted i teksten fra Ret&Råd, at bruge små håndværkere og andre (f.eks. sådan nogle som os) som banker?

Over for mine danske kunder bruger jeg sædvanligvis en betalingsfrist på 14 dage, og det er der ingen problemer med. Nogle betaler endda før tidenicon_wink.gif

PCovs
Denmark
Member (2003)
English to Danish
+ ...
Der er vel altid nogle, der accepterer Mar 3, 2011

Det er vel det, det handler om - at hvis man selv siger nej til de urimelige vilkår, så er der andre, der siger ja.

De små leverandører, der ikke har for meget arbejde, siger ja til de her vilkår i mangel af bedre, men de skyder sig selv i foden, for det er også ofte dem, der ikke har nogen økonomisk buffer, som de kan leve af, mens de så venter på pengene, og i mellemtiden går mange af dem nedenom og hjem.

De øvrige, der nægter at acceptere de her vilkår, må håbe på, at krisen i deres branche går over, før de selv løber tør for penge. Sådan er det jo.

Personligt nægter jeg konsekvent at acceptere alt over 30 dage EOM, og ja ... det mister jeg da nogle kunder på, men jeg har på intet tidspunkt mærket noget til, at den her krise skulle have påvirket min del af oversætterbranchen negativt, så jeg lider ingen nød. Mange bureauer har forsøgt at bilde mig ind, at der er krise, og at kunderne forlanger rabatter på op til 75 %, men det har på intet tidspunkt været rigtigt for mig.
Jeg har haft meget mere arbejde særligt det seneste år end tidligere, på trods af at jeg nægter ekstremt lange betalingsfrister OG nægter "Trados-rabatter". ;o)

God vind derude.

There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »

Urimelige betalingsvilkår

Advanced search

Déjà Vu X3
Try it, Love it

Find out why Déjà Vu is today the most flexible, customizable and user-friendly tool on the market. See the brand new features in action: *Completely redesigned user interface *Live Preview *Inline spell checking *Inline

More info »
memoQ translator pro
Kilgray's memoQ is the world's fastest developing integrated localization & translation environment rendering you more productive and efficient.

With our advanced file filters, unlimited language and advanced file support, memoQ translator pro has been designed for translators and reviewers who work on their own, with other translators or in team-based translation projects.

More info »

Forums
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search