Det danske sprogs kommaregler
Thread poster: Copypanthers

Copypanthers
Local time: 11:04
Jul 12, 2012

Hej alle sprogelskere og bogorme!

Jeg kan sommetider undre mig over kommareglerne for det danske sprog.

Der findes så vidt jeg ved to regler; den gamle kommaregel og den nye, men hvad er forskellen mellem disse? Der er påstande om, at i du i den nye kommaregel, må sætte kommaerne tilfældigt, alt efter hvor du føler der skal være et. Så skal vi glemme vores kommaregler, som vi lærte med bollerne og krydserne fra folkeskolen? Er der nu tale om, en anden måde at holde pause mellem ordene? Hvilket af dem bør man bruge, og er det forkert at gå efter det man lærte i Folkeskolen? Ville glæde mig hvis nogen kunne være behjælpelig, med dette. Ydermere ved jeg desuden heller ikke om kommaerne i denne tekst er korrekt sat

Da vi er et oversættelsesbureau er præcision noget vi sætter stor pris på.

/Cigdem

Direct link Reply with quote

PCovs
Denmark
Local time: 10:04
Member (2003)
English to Danish
+ ...
Der er valgfrihed Jul 12, 2012

Hej.

Det er valgfrit, hvilket system man bruger, men reglerne for det nye komma er nu ikke helt så løse, som du beskriver.

Reglerne kan findes her: http://dsn.dk/sprogviden/udgivelser/sprognaevnets-skriftserie-1/kommaregler-1/kommaregler

Personligt bruger jeg det grammatiske komma, da jeg er opflasket med det, og jeg synes, det giver bedst mening.

Copypanthers
Local time: 11:04
TOPIC STARTER
Dejligt med hurtigt svar Jul 12, 2012

Hej PCovs

Tak for hjælpen, jeg holder nu også mere af den gode gamle kommaregel, som jeg er enig med dig i, at giver bedst mening.
Kan ikke se meningen med at sætte et komma før "og" f.eks.

/Cigdem

[Edited at 2012-07-12 09:33 GMT]

Rasmus Drews  Identity Verified
Member (2011)
English to Danish
+ ...
Grammatisk komma er mest brugt Jul 14, 2012

Der er vist ikke længere noget, der hedder gammelt og nyt komma - siden 2004 er de slået sammen, jf. http://dsn.dk/sprogviden/udgivelser/sprognaevnets-skriftserie-1/kommaregler-1/kommaregler

Det er dog min erfaring, at de fleste større bureauer udelukkende bruger grammatisk komma. Dermed går de også imod "Sprognævnets anbefaling om ikke at sætte startkomma, dvs. komma før ledsætninger", men det giver en ensartethed, der er lettere at forholde sig til - også når man f.eks. skal teste kvaliteten af oversættere.

Jeg kender også enkelte, der gør det valgfrit, men som der står i ovennævnte link: "Uanset om man sætter eller dropper startkommaet, bør man være konsekvent og følge den samme praksis inden for den samme tekst."

Om der skal komma før "og" afhænger af sætningen - hvis "og" adskiller to ledsætninger, skal der naturligvis komma

[Edited at 2012-07-14 15:59 GMT]

Rasmus Drews  Identity Verified
Member (2011)
English to Danish
+ ...
Kommaer i medierne Jul 14, 2012

Grammatisk komma er jo i øvrigt også det, samtlige danske aviser og dagblade stadig benytter (online-medierne er en anden sag - her er det åbenbart ikke alle journalister, der er blevet undervist i, at der ikke sættes komma ved infinitiv og andre uhyrligheder...).

There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »

Det danske sprogs kommaregler

Advanced search

SDL Trados Studio 2017 Freelance
The leading translation software used by over 250,000 translators.

SDL Trados Studio 2017 helps translators increase translation productivity whilst ensuring quality. Combining translation memory, terminology management and machine translation in one simple and easy-to-use environment.

More info »
BaccS – Business Accounting Software
Modern desktop project management for freelance translators

BaccS makes it easy for translators to manage their projects, schedule tasks, create invoices, and view highly customizable reports. User-friendly, ProZ.com integration, community-driven development – a few reasons BaccS is trusted by translators!

More info »

Forums
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search