Hvad er \'værdien\' af en times A-indkomst i forhold til en times B-indkomst?
Thread poster: Mads Grøftehauge
Mads Grøftehauge
Mads Grøftehauge  Identity Verified
Local time: 12:15
English to Danish
+ ...
Jul 3, 2002

Jeg har lidt svært ved at gennemskue hvor meget man skal forlange for en times arbejde som selvstændig.



Det er nemt nok at forholde sig til en \'normal\' aflønning og afgøre om den er rimelig, men når man får sine penge som honorar eller betaling af en faktura, får man jo ikke feriepenge, ATP, SP, arbejdsgiverpension osv.



Hvor meget skal man kalkulere med at disse ydelser (og eventuelle andre jeg har glemt) er værd? Her ser jeg bort fra at man m
... See more
Jeg har lidt svært ved at gennemskue hvor meget man skal forlange for en times arbejde som selvstændig.



Det er nemt nok at forholde sig til en \'normal\' aflønning og afgøre om den er rimelig, men når man får sine penge som honorar eller betaling af en faktura, får man jo ikke feriepenge, ATP, SP, arbejdsgiverpension osv.



Hvor meget skal man kalkulere med at disse ydelser (og eventuelle andre jeg har glemt) er værd? Her ser jeg bort fra at man måske skal kalkulere med at der ikke altid er arbejde nok. Tankeeksperimentet forudsætter at man har noget at lave 160 timer om måneden. Desuden skal virksomhedsudgifter vel sættes til nul for at gøre tallene sammelignelige.



Magisterforeningen sætter vejledende timesatser for \'almindeligt akademisk arbejde\' til 208 kr og \'almindeligt konsulentarbejde\' til 337 kr. Hvis man tager de tal som udgangspunkt skal man lægge 60% til en almindelig timesats for at få satsen man skal stile efter som selvstændig. Altså, man skal tjene 40.000 om måneden som selvstændig for at det svarer til 25.000 som lønmodtager. Lyder det rimeligt?



Hvilken kalkule bruger I for at regne ud om I tjener nok?



Mvh.

Mads
Collapse


 
Johnny Speiermann
Johnny Speiermann
Denmark
Local time: 12:15
English to Danish
+ ...
Beregning af timeløn Jul 8, 2002

Hej Mads



Da jeg selv startede, regnede jeg baglæns.



Dvs. at udgangspunktet var, hvilken månedsløn (personlig bruttoindkomst) jeg forventede at have (=månedsløn i mit foregående job). Som nystartet bør du lave et budget for de første 2-3 år, så du kan se, hvilke udgifter til software, hardware, bøger, forsikringer, møbler, kontorudgifter m.m., du regner med at have.



Når du kender udgifterne, skal du lægge dem oven i din
... See more
Hej Mads



Da jeg selv startede, regnede jeg baglæns.



Dvs. at udgangspunktet var, hvilken månedsløn (personlig bruttoindkomst) jeg forventede at have (=månedsløn i mit foregående job). Som nystartet bør du lave et budget for de første 2-3 år, så du kan se, hvilke udgifter til software, hardware, bøger, forsikringer, møbler, kontorudgifter m.m., du regner med at have.



Når du kender udgifterne, skal du lægge dem oven i din forventede månedsløn. Desuden skal du indregne eventuel pension og feriepenge.



Hvis du som i dit eksempel regner med en personlig bruttoindkomst på 25.000 om måneden, skal f.eks. lægge 10% pension (2.500) og 12.5% feriepenge (3.125) plus dine omkostninger oven i. De faste udgifter som selvstændig burde langt fra komme op på 3.000 om måneden, så 25.000 svarer nogenlunde til 32-33.000 om måneden.



En månedsløn på 25.000 om måneden er efter min mening lavt sat. Husk på, at du nu driver virksomhed, og at kunderne bestemmer et langt stykke hen ad vejen. Mange opgaver skal laves til sent ud på aftenen og i weekenden, så det skal man huske at indregne i sin standardløn. Du får ikke mange kunder til at betale ekstra for \"overarbejde\".



Husk også på, at du skal have ordentlige arbedsforhold. Mange freelancere stiller sig til tåls med at have arbejdsplads hjemme i soveværelset, men det er altså ikke holdbart i længden. Sørg derfor for at omsætningen kan bære, at du enten bor i en stor lejlighed, hvor du har et decideret arbejdsværelse, eller at der er penge til at leje et kontor \"ude i byen\". Det optimale vil for mange være et kontor ude i byen, hvor man kan have \"kolleger\" samt en mindre arbejdsplads i hjemmet, så man ikke skal \"på arbejde\", når der skal laves aften- og weekendarbejde.



Hilsen

Johnny
Collapse


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Hvad er \'værdien\' af en times A-indkomst i forhold til en times B-indkomst?






Anycount & Translation Office 3000
Translation Office 3000

Translation Office 3000 is an advanced accounting tool for freelance translators and small agencies. TO3000 easily and seamlessly integrates with the business life of professional freelance translators.

More info »
TM-Town
Manage your TMs and Terms ... and boost your translation business

Are you ready for something fresh in the industry? TM-Town is a unique new site for you -- the freelance translator -- to store, manage and share translation memories (TMs) and glossaries...and potentially meet new clients on the basis of your prior work.

More info »