Off topic: Danskundervisning hjemme.
Thread poster: Anna Haxen
Anna Haxen
Anna Haxen  Identity Verified
Denmark
Local time: 12:05
Member (2005)
English to Danish
+ ...
Nov 7, 2005

Er der nogen af jer (nuværende eller forhenværende) udlandsdanskere, der har erfaring med at undervise jeres børn hjemme?

Vi er flyttet til Grønland for nylig, og jeg er bange for at mine børn skal komme til at halte bagefter i dansk, da undervisningen, især i de små klasser, flyder lidt.

Er der metoder, undervisningsbøger og/eller websider I kan anbefale til hjemmebrug?


 
Pernille Chapman
Pernille Chapman  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 11:05
Member (2004)
English to Danish
+ ...
Spørg hos Danes Worldwide Nov 7, 2005

Hej Anna,

Tillykke med flytningen! Hvis dine børn er ret små, tror jeg sagtens, I kan holde det danske ved lige. I bor trods alt også i et land, hvor i hvert fald en del af indbyggerne forstår og/eller taler dansk.

Selv har jeg ikke den store erfaring, men jeg er faldet over et interessant tilbud fra foreningen Danes Worldwide. De giver mulighed for fjernundervising af danske børn i udlandet, baseret på videoprogammer, som hele familien kan snakke med om. Efter si
... See more
Hej Anna,

Tillykke med flytningen! Hvis dine børn er ret små, tror jeg sagtens, I kan holde det danske ved lige. I bor trods alt også i et land, hvor i hvert fald en del af indbyggerne forstår og/eller taler dansk.

Selv har jeg ikke den store erfaring, men jeg er faldet over et interessant tilbud fra foreningen Danes Worldwide. De giver mulighed for fjernundervising af danske børn i udlandet, baseret på videoprogammer, som hele familien kan snakke med om. Efter sigende er det indrettet efter individuelle behov - her tænker man nok først og fremmest på, hvor meget tid, børnene har at tage af - og det koster 3-4000 kr. pr. barn for et års undervisning. Du kan gå ind på www.danes.dk og se, hvad du synes.

Held og lykke

Pernille
Collapse


 
Anna Haxen
Anna Haxen  Identity Verified
Denmark
Local time: 12:05
Member (2005)
English to Danish
+ ...
TOPIC STARTER
Tak, Pernille. Nov 7, 2005

Den havde jeg ikke hørt om. Det er jo en lidt speciel situation at være flyttet til netop Grønland, for man er ikke "rigtig" udlandsdansker, men heller ikke "hjemme-dansker". Der er lidt hverken-eller over det. Det er rigtigt at dansk bruges meget heroppe, men jeg frygter at det kan blive et problem når vi vender hjem, at børnene (14, 7 og 5) er blevet undervist i dansk "på grønlandsk".

 
Edith Goebel
Edith Goebel  Identity Verified
Local time: 12:05
German to Danish
+ ...
Undervisningsministeriet... Nov 7, 2005

Undervisningsministeriet har en vejledning, som jeg synes indeholder mange gode ideer og links.
http://pub.uvm.dk/2005/danskiudlandet/?menuid=45

Jeg har selv erfaring med danskundervisning i udlandet - på to måder. Mine forældre arbejdede for Danida i 3 år i Zambia. Jeg var 7 da vi tog derned, og min søster og jeg var de eneste hvide på den engelsksprogede skole.
... See more
Undervisningsministeriet har en vejledning, som jeg synes indeholder mange gode ideer og links.
http://pub.uvm.dk/2005/danskiudlandet/?menuid=45

Jeg har selv erfaring med danskundervisning i udlandet - på to måder. Mine forældre arbejdede for Danida i 3 år i Zambia. Jeg var 7 da vi tog derned, og min søster og jeg var de eneste hvide på den engelsksprogede skole. Fra skolen i Danmark, som jeg ellers skulle have været begyndt på, fik vi alle bøgerne med - jeg tror endda gratis (nu til dags skal man sikkert betale for dem selv). De var med "Lene og Ole", og jeg har dem stadigvæk! Vi fik også de tilsvarende lærervejledninger med som indeholdt ekstraopgaver og forklarende tekster.

Nu har jeg selv to børn, og Marie (8 år) har også lært at læse dansk med "Lene og Ole". Det største problem er motivationen, for her i Bayern er det ikke så lidt hjemmeopgaver, man har i 3. klasse. Hun er heller ikke så videbegærlig, som jeg synes jeg var dengang, men vil hellere lege eller tegne. Så motivationen foregår ved gulerodsprincippet; du får det playmobil-dukkehus, som du har ønsket dig længe, hvis du læser hele "Lene og Ole". Der kom godt nok fart på!
Jeg har en stor stabel Anders And-blade, hvor hun tit gerne vil have at jeg læser en historie, og det gør jeg også gerne, hvis hun læser den første side. Mit håb er, at hun snart begynder at læse dem helt selv.

Held og lykke med projektet!
Collapse


 
pcovs
pcovs
Denmark
Local time: 12:05
English to Danish
Hjælp til lektielæsning hjælper mere, end man tror. Nov 7, 2005

Anna Haxen wrote:

Det er rigtigt at dansk bruges meget heroppe, men jeg frygter at det kan blive et problem når vi vender hjem, at børnene (14, 7 og 5) er blevet undervist i dansk "på grønlandsk".


Man skal ikke undervurdere almindelig hjælp til lektielæsning! Det kan altså gøre underværker for selv den ringeste undervisning.

Nu tror jeg ikke, du nævnte, hvor længe I regner med at være på Grønland?
Det vil under alle omstændigheder nok blive sværest for de mindste at vende tilbage til Danmark, men det KAN altså afhjælpes en del ved både at fastholde det danske sprog hjemme, og ved at være med ved lektielæsningen + naturligvis lidt ekstra dansk efter behov (godnathistorier på dansk, daglig omgang på dansk i hjemmet etc.).

Held og lykke på Grønland til jer allesammen.


 
Anna Haxen
Anna Haxen  Identity Verified
Denmark
Local time: 12:05
Member (2005)
English to Danish
+ ...
TOPIC STARTER
Tak, Edith og PCovs Nov 7, 2005

Det var pudsigt, Edith. Jeg er også vokset op i Zambia - fra jeg var 4 til 11 ('69-'76). Min far var også udsendt af Danida. Jeg gik på den internationale skole i Lusaka, og lærte i øvrigt mig selv at læse dansk ved hjælp af Anders And-blade! Jeg mindes også at vi lavede lidt danske lektier hjemme - i hvert fald i begyndelsen. Jeg tror du har ret i at man selv skal betale for undervisningsbøger i dag, så jeg havde tænkt mig bare at købe nogen, men ved ikke rigtig hvad der dur.
... See more
Det var pudsigt, Edith. Jeg er også vokset op i Zambia - fra jeg var 4 til 11 ('69-'76). Min far var også udsendt af Danida. Jeg gik på den internationale skole i Lusaka, og lærte i øvrigt mig selv at læse dansk ved hjælp af Anders And-blade! Jeg mindes også at vi lavede lidt danske lektier hjemme - i hvert fald i begyndelsen. Jeg tror du har ret i at man selv skal betale for undervisningsbøger i dag, så jeg havde tænkt mig bare at købe nogen, men ved ikke rigtig hvad der dur.

Mit problem ligner lidt dit. Jeg selv kunne slet ikke lade være med at lære at læse, men mine børn (alle drenge) er knap så læselystne, så det er også skiftevis pisk og gulerod der skal til. Det er derfor jeg er bekymret for hvordan det skal gå med deres videre skolegang hvis de går i stå nu.

Mht lektiehjælp er jeg helt enig med dig, PCovs. Selv i den danske folkeskole synes jeg det kan være nødvendigt med en kraftig forældreindsats. Men heroppe er det endnu værre, og især ham på 7 har så sjældent lektier for, at det er svært at se hvad han skal have hjælp til! Hvor længe vi bliver afhænger i øvrigt af hvordan det hele går - bl.a. med skolen, men udgangspunktet er 2-5 år.
Collapse


 
Edith Goebel
Edith Goebel  Identity Verified
Local time: 12:05
German to Danish
+ ...
Forlaget Delta Nov 14, 2005

Hej Anna,

Det var da sjovt, at du også har været i Zambia! Vi må have en masse oplevelser tilfælles. Da jeg læste, hvad du havde skrevet, fik jeg utroligt meget lyst til at invitere dig på en kop te og snakke gamle dage.

Mht. til danskundervisning: Min datter var et par dage i en dansk skole, da vi var i Danmark sidst, og da fik hun et hæfte med ekstraopgaver i dansk med hjem som en lille gave. Hæftet hedder "Dus med dansk 2" og er fra Forlaget Delta. Jeg synes
... See more
Hej Anna,

Det var da sjovt, at du også har været i Zambia! Vi må have en masse oplevelser tilfælles. Da jeg læste, hvad du havde skrevet, fik jeg utroligt meget lyst til at invitere dig på en kop te og snakke gamle dage.

Mht. til danskundervisning: Min datter var et par dage i en dansk skole, da vi var i Danmark sidst, og da fik hun et hæfte med ekstraopgaver i dansk med hjem som en lille gave. Hæftet hedder "Dus med dansk 2" og er fra Forlaget Delta. Jeg synes det er helt godt lavet. Man lærer om n-ord, t-ord, ubestemte/bestemte navneord, rimord, sammensatte ord, udsagnsord og egennavne. Der er også spændende tegninger i, som man skal farvelægge, og Marie har da også lavet flere af opgaverne.

Men det bedste af det hele er; på bagsiden står deres hjemmeside: http://www.forlagetdelta.dk/ Her kan du gå ind og kigge på de forskellige serier. De har også undervisningsmateriale til matematik og engelsk. Der står en kort beskrivelse til hvert hæfte. Ved at klikke på billedet af hæftet vises et par sider fra det i pdf-format, så du selv kan danne dig et indtryk af sværhedsgraden. Der er en enhedspris for alle hæfter på 23 kr. plus ekspeditionsgebyr, forsendelse og moms - egentlig ikke så galt. Og der er rabat, hvis du køber det over hjemmesiden og/eller flere end 10 hæfter.
Måske er det en ide til ekstraundervisningen?

Mht. motivationen, som er den anden side af sagen, så er det en god ide at afsætte mindst en time hver dag ca. samme tidspunkt (f.eks. lige når barnet er kommet hjem fra skole eller lige efter middagsmaden, og før der er anden underholdning!) til lektielæsning/ekstraopgaver. Husk, at det er dig der bestemmer. Det kan godt være, det kommer til at koste dig et par grå hår i starten, men på et tidspunkt kommer denne time til at blive en del af dagligdagen og accepteres uden modstand. Jeg taler her af egne erfaringer.
Som motivering til læsning havde Maries lærer i 2. klasse et godt trick: Når barnet har læst højt i 5 minutter, skiver forældrene under med dato (kun en underskrift pr dag), for hver 6. underskrift fik de et sjovt stempel, når hele A4-arket var fuldt (24 underskrifter) fik de en lille gave.
Tegneserier er gode, Anders And selvfølgelig, men også Smølferne, Henrik og Hagbart, Yakari, Splint & Co,..
Måske kan man nemmere vække drenges interesse for at læse med mere "praktiske" bøger som f.eks. et leksikon om dinosaurer, hvordan vulkaner opstår eller hvordan tekniske ting virker.
Sidst, men ikke mindst; skæld aldrig ud over stavefejl eller andre fejl, men ret dem roligt og ros, når det er gjort rigtigt.
Collapse


 
Anna Haxen
Anna Haxen  Identity Verified
Denmark
Local time: 12:05
Member (2005)
English to Danish
+ ...
TOPIC STARTER
Lige i øjet Nov 15, 2005

Hej Edith

Tak for det. Det ser ud til at være lige det jeg mangler. Men så vidt jeg kan se, sælger de ikke til private. (Det bliver først synligt, når man klikker på en bestemt bog). Jeg prøver alligevel lige at skrive til dem, og hvis de ikke vil gøre en undtagelse, har jeg andre metoder (lærere i familien).

Det med teen kunne være rigtig hyggeligt, men geografien tillader det vist desværre ikke ...


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Danskundervisning hjemme.






CafeTran Espresso
You've never met a CAT tool this clever!

Translate faster & easier, using a sophisticated CAT tool built by a translator / developer. Accept jobs from clients who use Trados, MemoQ, Wordfast & major CAT tools. Download and start using CafeTran Espresso -- for free

Buy now! »
Trados Business Manager Lite
Create customer quotes and invoices from within Trados Studio

Trados Business Manager Lite helps to simplify and speed up some of the daily tasks, such as invoicing and reporting, associated with running your freelance translation business.

More info »