Hardcore-grammatik
Thread poster: Tina Colquhoun

Tina Colquhoun  Identity Verified
Local time: 19:22
Danish to English
+ ...
Oct 30, 2006

Er 'er lykkes' en officielt accepteret førnutid?

Er det også OK at sætte komma før infinitiv?

Jeg har nemlig ikke været i København i et stykke tid. Jeg ville bare lige høre...

Tina

Direct link Reply with quote

Lise Smidth  Identity Verified
Austria
Local time: 20:22
German to Danish
+ ...
lykkedes - og ikke komma Oct 31, 2006

Hej,

Tacol wrote:

Er 'er lykkes' en officielt accepteret førnutid?

Nej. Både datid og kort tillægsform af "lykkes" hedder "lykkedes" - så det er altså lykkedes.

Er det også OK at sætte komma før infinitiv?

Jeg har nemlig ikke været i København i et stykke tid. Jeg ville bare lige høre...

Tina

Jeg er ikke sikker på hvad du mener her. Man sætter - helt ultrakort forklaret - komma mellem sætninger. Altså konstruktioner, der indeholder et udsagnsled og et grundled. En infinitiv er ikke noget udsagnsled (man kan ikke sætte "jeg" foran og få et meningsfuldt og korrekt udtryk ud af det).

Men hvis den pågældende infinitiv fx er en del af en opremsning, skal der selvfølgelig være komma foran. Det afhænger altså af hele konstruktionen.

vh
lise

NetLynx  Identity Verified
Local time: 20:22
English to Danish
+ ...
Dansk grammatik ... Oct 31, 2006

Hej Tina!

Lise har ret.

Er det komma foran 'at' efterfulgt af en infinitiv, der spøger her?
Det nytter ikke at tage til København Mange journalister, politikere og skoleelever har aldrig lært og forstået reglen: Aldrig komma på det sted {ved afsmitning fra bindeordet 'at', der indleder en udsagnsbisætning}, medmindre der er tale om en opremsning af sideordnede led, fx

'at have, at eje, at besidde, ...'.

Det er ingen undskyldning, men de, der ikke kan stave eller sætte tegn, kan have gået i Ritt Bjerregaards skole - den, hvor det, ikke alle kan lære, skal ingen lære!

Nogle journalister, radio- og TV-folk danner desværre skole for mange: Det hedder altså IKKE

fordi at, sådan ... så at, flittighed, nyttighed, ...
Find selv mange flere eksempler.

Mange hilsener
Erik

Tina Colquhoun  Identity Verified
Local time: 19:22
Danish to English
+ ...
TOPIC STARTER
Papegøjer Nov 2, 2006

Hej

Spørgsmålet var faktisk bare sådan knottent og retorisk. Jeg, ved, godt, hvor kommaerne, skal stå. Jeg bliver bare så vanvittig muggen og vrissen og ligesom helt vranten, når jeg laver et job og så det bliver ‘rettet’ til noget forkert af en åh-så-hjælpsom-og-venligt-nedladende…øh…person. Siger jeg til min blikkenslager: ‘Nej, altså…det rør, du lige har installeret, altså… det kan jo diskuteres, om det skal forbindes på den måde. Var det ikke en bedre idé at føre kloakvandet ind på køkkengulvet i stedet for ud i det kommunale system?’ eller siger jeg til min mekaniker: ‘Hør nu lige her. Jeg har lige diskuteret det med et par andre og vi mener, at du bør hive rattet ud og så er det jo meget nemmere at styre med pedalerne og et flot neontov efter min nabos cykel’??? Jamen, gør jeg??

Men alle analfabeterne, grammatiktosserne og sprogspasserne har lov til at komme med DOH! det mest uregulerede og vægtige vrøvl. Jeg måtte faktisk afholdes fra at sønderlemme denne…øh…person, finthakke selv samme i små bittebitte stykker, og derefter langsomt grille dem over en lighter, før de endeligt bliver klar til blive kastet ind over hegnet til naboens papegøje.

Nu kan jeg mærke, at jeg bliver småsur igen. Jeg må hellere ind og ligge med gardinerne trukket for og noget koldt på panden...

Tina

There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »

Hardcore-grammatik

Advanced search

CafeTran Espresso
You've never met a CAT tool this clever!

Translate faster & easier, using a sophisticated CAT tool built by a translator / developer. Accept jobs from clients who use SDL Trados, MemoQ, Wordfast & major CAT tools. Download and start using CafeTran Espresso -- for free

More info »
LSP.expert
You’re a freelance translator? LSP.expert helps you manage your daily translation jobs. It’s easy, fast and secure.

How about you start tracking translation jobs and sending invoices in minutes? You can also manage your clients and generate reports about your business activities. So you always keep a clear view on your planning, AND you get a free 30 day trial period!

More info »

Forums
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search