Pages in topic:   [1 2] >
Is de gedwongen nieuwe rol voor de moderators fair?
Thread poster: Marinus Vesseur
Marinus Vesseur
Marinus Vesseur  Identity Verified
Canada
Local time: 22:18
English to Dutch
+ ...
Mar 16, 2009

In de Duitse, Franse en Engelse forums is een verhitte discussie gaande over de nieuwe, besneden rol van de moderators. De bestaande moderators moeten blijkbaar een nieuw contract accepteren dat hun rol bij ProZ sterk beperkt. Als ze dat niet leuk vinden, moeten ze maar opstappen of worden zelfs gedwongen hun moderatorfunctie op te geven.

Nu is het Nederlandse forum volgens mij al lang geen hechte gemeenschap meer en de postings vind ik meestal niet zo denderend interessant. Ik voel
... See more
In de Duitse, Franse en Engelse forums is een verhitte discussie gaande over de nieuwe, besneden rol van de moderators. De bestaande moderators moeten blijkbaar een nieuw contract accepteren dat hun rol bij ProZ sterk beperkt. Als ze dat niet leuk vinden, moeten ze maar opstappen of worden zelfs gedwongen hun moderatorfunctie op te geven.

Nu is het Nederlandse forum volgens mij al lang geen hechte gemeenschap meer en de postings vind ik meestal niet zo denderend interessant. Ik voel me ondertussen meer thuis in het Duitse forum. Helaas is de zeer goede Duitse moderator, Ralf Lemster, nu dus ook opgestapt, net zoals schijnbaar meer dan 20 andere moderators.

Evert en Jacqueline hebben hun job met iets minder inzet gedaan (geen verwijt) en dat was misschien ook wel verstandig, want nu is het slikken of stikken. Als een moderator de nieuwe, unilateraal verordende voorwaarden niet leuk vind, krijgt-ie een bedankje en "Tot Ziens", tenminste: daar lijkt het op.

Eerlijk gezegd weet ik er het fijne niet echt van en de emotionele discussies werpen ook onvoldoende licht op de zaak. ProZ is natuurlijk ten eerste een zakelijke onderneming met steeds groter wordende plannen en blijkbaar nog veel groei. Mag zo'n zaak jarenlang gretig van de vrijwillige hulp van moderators gebruik maken om ze dan min of meer aan de straat te zetten als de directie het te lastig vindt worden? Is dit groei ten koste van integriteit?

Heeft hier iemand wat zinnigs over te zeggen? Zit ik hier maar geruchten te herhalen, of heb ik het goed samengevat? En, als het klopt, heeft deze ontwikkeling dan invloed op je "loyaliteit" t.o.v. ProZ?

Hier drie toepasselijke links in het Engels, Frans en Duits. Kopieer de complete link en plak deze in de zoeklijst van je browser, want ze doen het misschien niet allemaal direct.

http://www.proz.com/forum/german/130145-tschüss_und_bis_bald.html

http://www.proz.com/forum/french/128896-je_ne_suis_plus_votre_modérateur-page3.html#1080436.

http://www.proz.com/forum/prozcom:_translator_coop/128900-moderator_role_has_been_redefined:_sounding_board_role_now_left_to_general_member_community.html
Collapse


 
Anne Lee
Anne Lee  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 06:18
Member (2003)
Dutch to English
+ ...
Bedankt voor de informatie Mar 16, 2009

Had hier geen idee van. Ik had wel gemerkt dat proz.com evolueerde van een eerder ongedwongen stijl naar een meer gereguleerde omgeving, maar ik besefte niet dat de moderators zodanig onder druk werden gezet. Ralf Lemster beschouwde ik intussen zowat als een oudere broer, dus als hij opgestapt is moet er wel iets ernstig mis zijn. Als sommige moderators dan hun boekje te buiten gingen (wat ik nooit gemerkt heb, maar ik heb de fora tijdens de laatste maanden niet zo goed bijgehouden, om eerlijk... See more
Had hier geen idee van. Ik had wel gemerkt dat proz.com evolueerde van een eerder ongedwongen stijl naar een meer gereguleerde omgeving, maar ik besefte niet dat de moderators zodanig onder druk werden gezet. Ralf Lemster beschouwde ik intussen zowat als een oudere broer, dus als hij opgestapt is moet er wel iets ernstig mis zijn. Als sommige moderators dan hun boekje te buiten gingen (wat ik nooit gemerkt heb, maar ik heb de fora tijdens de laatste maanden niet zo goed bijgehouden, om eerlijk te zijn) hebben ze nu wel het kind met het badwater weggegooid, vrees ik.Collapse


 
Riens Middelhof
Riens Middelhof  Identity Verified
Netherlands
Local time: 07:18
Spanish to Dutch
+ ...
Een verduidelijking Mar 16, 2009

Ik loop nog niet zo heel erg lang mee op ProZ (2,5 jaar) maar toch lang genoeg om het idee te hebben dat ik ergens iets gemist heb. Misschien een goed moment om eindelijk een keer licht in de duisternis te scheppen?

Van alle fora die ik in de loop van de tijd heb bezocht is ProZ het enige waar constant de vraag naar voren komt van wie het forum is. Volgens mij een overbodige vraag.

Persoonlijk vergelijk ik deze site met een kroeg. De kroeg is eigendom van iemand, die ve
... See more
Ik loop nog niet zo heel erg lang mee op ProZ (2,5 jaar) maar toch lang genoeg om het idee te hebben dat ik ergens iets gemist heb. Misschien een goed moment om eindelijk een keer licht in de duisternis te scheppen?

Van alle fora die ik in de loop van de tijd heb bezocht is ProZ het enige waar constant de vraag naar voren komt van wie het forum is. Volgens mij een overbodige vraag.

Persoonlijk vergelijk ik deze site met een kroeg. De kroeg is eigendom van iemand, die verschillende investeringen heeft gedaan om het een beetje aantrekkelijk te maken. De kroeg heeft een grote groep stamgasten verzameld, die het zo´n toffe tent vonden dat ze besloten zo nu en dan mee te helpen met allerlei hand- en spandiensten, verschillende verbouwingen zijn zelfs volledig met de vrijwilligers uitgevoerd. De eigenaar zat ook niet stil en heeft een steeds grotere groep personeel aangetrokken. De tap is daarom kortgeleden voor vrijwilligers verboden gebied geworden, anders wordt het te druk, loopt iedereen elkaar alleen maar in de weg en denken nieuwkomers dat in deze kroeg iedereen zijn eigen drankjes mag gaan halen.

Natuurlijk vinden sommige stamgasten het vervelend dat ze niet meer mogen tappen en dat ze alleen voor rotklusjes mogen opdraaien. Zij hebben natuurlijk de kroeg zo populair gemaakt, maar daarmee wordt hij nog niet hun eigendom.

Misschien is deze vereenvoudiging voor sommigen een verschrikking of volstrekt overbodig of bezijden de waarheid. Ik blijf het echter een beetje vreemd vinden waarom nieuwe regels tot zoveel drama moeten lijden. Kan iemand mij uit de droom helpen?

[Edited at 2009-03-16 22:13 GMT]
Collapse


 
Marinus Vesseur
Marinus Vesseur  Identity Verified
Canada
Local time: 22:18
English to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
Commercieel juist, maar verwerpelijk Mar 16, 2009

Vind ik een goed voorbeeld. Alleen de conclusie dat die kroegbaas gelijk heeft, als-ie de vrijwilligers tot gewone klanten degradeert, die deel ik niet me je.

Dat bedoel ik nou met integriteit: als een gemeenschap met de hulp van vrijwilligers tot stand is gekomen en tot op het laatst van de diensten van deze vrijwilligers gebruik maakt, dan genieten deze vrijwilligers een zeker voorrecht (geen eigendom). Dat voorrecht mag je, moreel gezien, niet zomaar gaan besnijden, omdat je inee
... See more
Vind ik een goed voorbeeld. Alleen de conclusie dat die kroegbaas gelijk heeft, als-ie de vrijwilligers tot gewone klanten degradeert, die deel ik niet me je.

Dat bedoel ik nou met integriteit: als een gemeenschap met de hulp van vrijwilligers tot stand is gekomen en tot op het laatst van de diensten van deze vrijwilligers gebruik maakt, dan genieten deze vrijwilligers een zeker voorrecht (geen eigendom). Dat voorrecht mag je, moreel gezien, niet zomaar gaan besnijden, omdat je ineens van plan bent er een bv van te maken of de zaak te verkopen. Er moet dan tenminste inspraak mogelijk zijn.

Ik betaal al jaren de complete ProZ ledenbijdrage, omdat ik deze community belangrijk vind, niet hoofdzakelijk vanwege direct geldelijk belang. Ik zal me daar de volgende keer misschien niet meer door laten leiden.

Toch zou ik wel wat meer feiten willen horen, voor ik mijn conclusie trek.

Riens Middelhof wrote:
Natuurlijk vinden sommige stamgasten het vervelend dat ze niet meer mogen tappen en dat ze alleen voor rotklusjes mogen opdraaien. Zij hebben natuurlijk de kroeg zo populair gemaakt, maar daarmee wordt hij nog niet hun eigendom.
Collapse


 
Evert DELOOF-SYS
Evert DELOOF-SYS  Identity Verified
Belgium
Local time: 07:18
Member
English to Dutch
+ ...
Ik wacht nog even met reageren Mar 16, 2009

Als jullie dat goed vinden, dan wacht ik nog even met reageren, want ik ben, zoals dat dan heet, betrokken partij en heb m'n eerste stappen als moderator nu alweer 8 jaar geleden gezet.
Overigens niet met dit forum, dat kwam er pas een jaartje later.

Graag wil ik nog opmerken dat ik wel wat meer werk had/heb dan alleen maar hier een oogje in het zeil te houden.
8 jaar Business Issues, 7 jaar 'Dutch', 6 jaar Jobs Moderator (en daar kroop erg erg veel tijd in), en dan nog
... See more
Als jullie dat goed vinden, dan wacht ik nog even met reageren, want ik ben, zoals dat dan heet, betrokken partij en heb m'n eerste stappen als moderator nu alweer 8 jaar geleden gezet.
Overigens niet met dit forum, dat kwam er pas een jaartje later.

Graag wil ik nog opmerken dat ik wel wat meer werk had/heb dan alleen maar hier een oogje in het zeil te houden.
8 jaar Business Issues, 7 jaar 'Dutch', 6 jaar Jobs Moderator (en daar kroop erg erg veel tijd in), en dan nog een aantal taalparen.
Ik vermoed dat ik in al die jaren ook zo'n 5 à 10000 vragen van leden en niet-leden persoonlijk heb beantwoord (dagelijks is er wel iemand die me iets vraagt of bedenkingen formuleert enz.), verschillende mensen aan het werk geholpen heb bij hun eerste stappen als vertaler enz. en ik denk dus dat ik rustig mag zeggen dat ik m'n rol als 'stamgast-vrijwilliger' wel iets ruimer heb ingevuld dan waarvan sprake in een eerder bericht hier.
Ook al (en allicht) omdat ik Henry persoonlijk ken, al van in 1999, toen we mekaar voor het eerst in België hebben ontmoet om een en ander te bespreken en toen er nog geen sprake was van KudoZ, moderators enz. Als je iemand een toffe vent vindt, dan doe je allicht wel iets meer, maar bij mij was het vooral om het project te doen, een project dat er nu wel mag wezen. Het kroegje van weleer is een erg groot hotel geworden.

Nu is er dus een en ander veranderd, en wel in die mate dat veel mensen zich niet meer lekker voelen bij wat nu gebeurt. En terecht. Enige inspraak en communicatie was minstens op z'n plaats geweest, en dat heb ik al aan de juiste mensen gemeld.

Ik houd mijn reactie dus nog even in beraad.

Prettige avond nog,

Evert
Collapse


 
Gerard de Noord
Gerard de Noord  Identity Verified
France
Local time: 07:18
Member (2003)
English to Dutch
+ ...
Stand by your moderator ... Mar 16, 2009

Hallo Marinus,

Ik volg deze website nu zo’n zes jaar. Het Nederlandse forum is inderdaad een beetje slaapverwekkend vergeleken met bijvoorbeeld het Franse forum. Sinds ik hier ben, heeft Evert zelden of nooit ingegrepen en hij heeft de discussies indien nodig altijd met zachte hand in juiste banen weten te leiden. Zijn onzichtbaarheid siert hem en ongetwijfeld Jacqueline ook.

De postings van Ralf Lemster heb ik altijd met bovengemiddelde belangstelling gevolgd. In het
... See more
Hallo Marinus,

Ik volg deze website nu zo’n zes jaar. Het Nederlandse forum is inderdaad een beetje slaapverwekkend vergeleken met bijvoorbeeld het Franse forum. Sinds ik hier ben, heeft Evert zelden of nooit ingegrepen en hij heeft de discussies indien nodig altijd met zachte hand in juiste banen weten te leiden. Zijn onzichtbaarheid siert hem en ongetwijfeld Jacqueline ook.

De postings van Ralf Lemster heb ik altijd met bovengemiddelde belangstelling gevolgd. In het begin alleen vanwege zijn übercorrecte en degelijke houding in alle mogelijke discussies. Door de jaren heen verkeerde verwondering echter in bewondering en ik beschouw hem nu als het meest eerbiedwaardige lid van deze website. Ik ken hem niet persoonlijk maar na het lezen van deze thread:
www.proz.com/forum/prozcom_job_systems/125221-classic_jobs_vs_connect_jobs_vetting_of_jobs_to_be_transferred_to_prozcom_staff.html
wist ik dat het goed fout zat: iedereen met een e-mailadres kan ons tegenwoordig een premium Connect-aanbod doen. Ralf is te veel een gentleman om woeste forumberichten te schrijven maar ik vermoed dat hij achter de schermen al duidelijk had gemaakt dat hij dit onaanvaardbaar vindt. In de Engelstalige thread vond hij vreemd genoeg niet veel steun. Hoewel, vreemd, de discussie vond plaats in het weekend en was op maandag waarschijnlijk al achter de horizon verdwenen.

Proz.com is een community, geen democratie. Ik heb me daar in het begin ook een beetje in vergist. Als de directie morgen beslist dat alleen betalende leden hier profielen mogen aanhouden, dan houdt niemand dat tegen. De directie heeft besloten dat de interne klankbordfunctie van de moderators moet worden overgeheveld naar alle leden. Slecht nieuws voor de moderators, die nu geen invloed achter de schermen meer schijnen te hebben en schijnen te zijn gedegradeerd tot onbezoldigd politieagent, maar misschien goed nieuws voor de leden. Het is me de laatste dagen opgevallen dat in de forums de teugels wat worden gevierd.

In deze verhitte thread:
www.proz.com/forum/prozcom:_translator_coop/130058-should_the_p_symbol_be_for_internal_eyes_only.html
passeren woeste aantijgingen zonder dat er noemenswaardig wordt ingegrepen. Misschien is er – na het sterretjesdebacle? - toch een besef gegroeid dat je de leden maar beter kunt laten uitspreken. Niet dat dat in dit geval tot diepe inzichten leidt, trouwens.

Loyaliteit? Integriteit? Denk het niet, denk het wel.

Groeten,
Gerard
Collapse


 
Williamson
Williamson  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 06:18
Flemish to English
+ ...
Regelneverij Mar 17, 2009

Zoals Evert zegt: er was ooit een tijd zonder moderatoren en Kudoz.
Het enige verschil toen was dat leden elkaar uitmaakten voor rotte vis en slechte vertaler.
Daarna zijn de moderatoren (2001?) ingevoerd. Sommige zijn"bekende figuren" geworden.
In 2005 kwamen de Argentijnen op de proppen en werd er aan regelneverij gedaan.
Vraag is of die moderatoren wel nodig zijn en al die regelneverij wel nodig is?
Je hebt een dag nodig om de regels door te lezen.
Wie ke
... See more
Zoals Evert zegt: er was ooit een tijd zonder moderatoren en Kudoz.
Het enige verschil toen was dat leden elkaar uitmaakten voor rotte vis en slechte vertaler.
Daarna zijn de moderatoren (2001?) ingevoerd. Sommige zijn"bekende figuren" geworden.
In 2005 kwamen de Argentijnen op de proppen en werd er aan regelneverij gedaan.
Vraag is of die moderatoren wel nodig zijn en al die regelneverij wel nodig is?
Je hebt een dag nodig om de regels door te lezen.
Wie kent hier nog alle regeltjes?
Op den duur heeft men hier een "moderator voor de administratieve vereenvoudiging" nodig.

De moderatoren: nou ja, je zag onder hun naam "moderator" staan, ik heb nooit gelezen wat hun rol was of geen enkele bewonderd. Of ze er waren of niet: het was/is me om het even.
Soms kreeg ik al eens "sympathiebetuiging" in de vorm van een mailtje, waarin stond dat ik gezondigd had tegen regeltje XYZ...



[Edited at 2009-03-17 08:13 GMT]
Collapse


 
Wilmer Brouwer
Wilmer Brouwer
Netherlands
Local time: 07:18
English to Dutch
+ ...
Hmm Mar 17, 2009

Ik moet eerlijk zeggen dat ik alle drukte niet goed begrijp. Met name omdat het mij nog steeds niet duidelijk is wat er nou precies is veranderd, op het cafévoorbeeld na. Maar dan begrijp ik weer niet dat al die moderators al dat werk al die tijd gratis deden? Dat kan toch haast niet waar zijn? Het klinkt dan wel een beetje zuur dat Proz blijkbaar nu de winst binnen is die niet deelt met de vrijwilligers.
Ik zit trouwens nog niet zo lang op Proz, nu een jaar of 2 geloof ik en het eerste
... See more
Ik moet eerlijk zeggen dat ik alle drukte niet goed begrijp. Met name omdat het mij nog steeds niet duidelijk is wat er nou precies is veranderd, op het cafévoorbeeld na. Maar dan begrijp ik weer niet dat al die moderators al dat werk al die tijd gratis deden? Dat kan toch haast niet waar zijn? Het klinkt dan wel een beetje zuur dat Proz blijkbaar nu de winst binnen is die niet deelt met de vrijwilligers.
Ik zit trouwens nog niet zo lang op Proz, nu een jaar of 2 geloof ik en het eerste wat ik mij kan herinneren was een dame die met veel tamtam vertrok omdat Proz niet meer was wat het geweest was. Wat dat betreft is er dus denk ik niets nieuws onder de zon.
Het zou trouwens wel leuk zijn als het Nederlandse gedeelte wat meer een ontmoetingsplaats werd voor Nederlandstalige vertalers (of een ander forum), nu heb ik het idee dat iedereen wel ergens zit en op een Yahoo-lijst, maar een forum waar je ideeën kunt uitwisselen en het liefst ook vertaalbureaus kunt bespreken zou wel prettig zijn.
Collapse


 
Riens Middelhof
Riens Middelhof  Identity Verified
Netherlands
Local time: 07:18
Spanish to Dutch
+ ...
een moderator voor de administratieve vereenvoudiging Mar 17, 2009

Maar goed dat de stafleden geen Nederlands lezen, anders was de aanbeveling van Williamson meteen overgenomen

Een andere factor lijkt te zijn dat sommige nieuwe stafleden zich in het begin van hun nieuwe baan even willen laten kennen. Zo heb ik al een paar bijzonder ondiplomatieke acties gezien uit het Argentijnse kamp en eenzelfde aan deze kant van de plas. Misschien gewoon even laten uitrazen, straks hebben ze het (h
... See more
Maar goed dat de stafleden geen Nederlands lezen, anders was de aanbeveling van Williamson meteen overgenomen

Een andere factor lijkt te zijn dat sommige nieuwe stafleden zich in het begin van hun nieuwe baan even willen laten kennen. Zo heb ik al een paar bijzonder ondiplomatieke acties gezien uit het Argentijnse kamp en eenzelfde aan deze kant van de plas. Misschien gewoon even laten uitrazen, straks hebben ze het (hopelijk) wat drukker.
Collapse


 
Marinus Vesseur
Marinus Vesseur  Identity Verified
Canada
Local time: 22:18
English to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
Ere wie ere toekomt Mar 17, 2009

Beste Evert

Bedankt voor deze opheldering en... RESPECT!

Van de kant van het gewone lid bezien moet je ook begrijpen: als er nooit iets over wordt gezegd, dan wordt voorondersteld dat de moderator op de een of andere manier voordelen geniet. Zou ik ook heel normaal hebben gevonden.

Stel je voor Facebook had met vrijwilligerswerk begonnen. Dan begint het zaakje te lopen, het wordt ineens miljarden waard en dan zegt de bedrijfsleiding: "Bedankt, verder kunne
... See more
Beste Evert

Bedankt voor deze opheldering en... RESPECT!

Van de kant van het gewone lid bezien moet je ook begrijpen: als er nooit iets over wordt gezegd, dan wordt voorondersteld dat de moderator op de een of andere manier voordelen geniet. Zou ik ook heel normaal hebben gevonden.

Stel je voor Facebook had met vrijwilligerswerk begonnen. Dan begint het zaakje te lopen, het wordt ineens miljarden waard en dan zegt de bedrijfsleiding: "Bedankt, verder kunnen we het wel zelf." ProZ is geen Faceboek, maar wél een community waar de eigenaren toch goed van kunnen leven, lijkt mij. Er is dus veel op basis van vertrouwen gebeurd en dat mag achteraf niet worden geschonden. Schijnt dat tóch te gebeuren, dan moeten we dus wel even protesteren.

Accepteer dus achteraf mijn -ietwat beschaamde- dankjewel voor je werk. ProZ is voor mij nog steeds de interessantste community die er is en ik ben blij dat er zo enthousiast aan werd en wordt gewerkt.

Ik hoop dat we je als moderator niet verliezen.


Evert DELOOF-SYS wrote:

8 jaar Business Issues, 7 jaar 'Dutch', 6 jaar Jobs Moderator (en daar kroop erg erg veel tijd in), en dan nog een aantal taalparen.
Ik vermoed dat ik in al die jaren ook zo'n 5 à 10000 vragen van leden en niet-leden persoonlijk heb beantwoord ...
Evert


Toch maar even bijgewerkt. Iets te haastig geweest.

[Edited at 2009-03-17 20:28 GMT]
Collapse


 
Williamson
Williamson  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 06:18
Flemish to English
+ ...
Taalzuivering Mar 17, 2009

"Er is dus veel op basis van vertrouwen gebeurt, dat achteraf niet mag worden geschend".

Mijn Spaanstalige collega's zijn zo vriendelijk mijn Spaans te corrigeren, ik zal maar hetzelfde doen voor het NL.

Er is dus veel gebeurd (want verleden tijd: "gebeurde") op basis van vertrouwen ", dat achteraf niet mag worden "geschonden". ("geschend" = misschien Zuid-Afrikaans, maar geen Nederlands).

Misschien ligt hier een taak voor de taalkundige moderatoren: Corre
... See more
"Er is dus veel op basis van vertrouwen gebeurt, dat achteraf niet mag worden geschend".

Mijn Spaanstalige collega's zijn zo vriendelijk mijn Spaans te corrigeren, ik zal maar hetzelfde doen voor het NL.

Er is dus veel gebeurd (want verleden tijd: "gebeurde") op basis van vertrouwen ", dat achteraf niet mag worden "geschonden". ("geschend" = misschien Zuid-Afrikaans, maar geen Nederlands).

Misschien ligt hier een taak voor de taalkundige moderatoren: Correctie van de postings in de plaats van censuur.
Collapse


 
Marinus Vesseur
Marinus Vesseur  Identity Verified
Canada
Local time: 22:18
English to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
Taalcorrectie in forum? Mar 17, 2009

Alsjeblieft niet, zeg. Ik schrijf er in de forums (fora?) maar gewoon op los en dat moeten we zo houden, vind ik. Bedankt voor de correctie, maar maak er geen gewoonte van.


Williamson wrote:

Misschien ligt hier een taak voor de taalkundige moderatoren: Correctie van de postings in de plaats van censuur.


 
Tina Vonhof (X)
Tina Vonhof (X)
Canada
Local time: 23:18
Dutch to English
+ ...
Dank aan moderators Mar 17, 2009

Als ik een forum bezoek let ik altijd op de posts van moderators. Ik heb veel bewondering voor de manier waarop zij vaak informatie verschaffen, een andere visie op iets naar voren brengen en zonodig de discussie in de juiste banen leiden als deze uit de hand dreigt te lopen.

Behalve Evert en Ralf die al genoemd zijn, zijn er een aantal moderators die ik respecteer en bewonder. Ook was het een prettig idee dat er een groep mensen was die enige invloed konden uitoefenen op beslissin
... See more
Als ik een forum bezoek let ik altijd op de posts van moderators. Ik heb veel bewondering voor de manier waarop zij vaak informatie verschaffen, een andere visie op iets naar voren brengen en zonodig de discussie in de juiste banen leiden als deze uit de hand dreigt te lopen.

Behalve Evert en Ralf die al genoemd zijn, zijn er een aantal moderators die ik respecteer en bewonder. Ook was het een prettig idee dat er een groep mensen was die enige invloed konden uitoefenen op beslissingen van hogerhand, die soms wel eens overhaast, ondoordacht en ietwat dictatoriaal zijn, een 'tussenlaag' als het ware tussen de leden en de leiding. Het is deze laatste functie die nu blijkbaar gaat verdwijnen en daarmee een groot aantal van de 'oude getrouwen'.

Een van de dingen die de positie van moderator waarde geven is juist het feit dat zij lange ervaring hebben en dat iedereen ze kent en respecteert en bij ze terecht kan. Ik ben er van overtuigd dat de Proz leiding hiermee een grote fout begaat, maar we zullen zien...

In ieder geval, Evert hartelijk dank voor je contributie over de afgelopen jaren en ik hoop dat je nog even blijft.
Collapse


 
Margreet Logmans (X)
Margreet Logmans (X)  Identity Verified
Netherlands
Local time: 07:18
English to Dutch
+ ...
Signalen Mar 18, 2009

Er is volgens mij inderdaad heel wat gaande achter de schermen van ProZ, en ik weet niet goed wat ik ervan moet denken.

De Engelse en Duitse fora volg ik ook, en het vertrek van Ralf Lemster vind ik persoonlijk een groot verlies. Dat hij heeft aangegeven persoonlijk nog best bereikbaar te zijn voor raad & daad en informatie, geeft volgens mij aan dat zijn probleem niet in de community, maar in het beleid zit.

Er zijn heel wat signalen die op veranderingen wijzen, maar w
... See more
Er is volgens mij inderdaad heel wat gaande achter de schermen van ProZ, en ik weet niet goed wat ik ervan moet denken.

De Engelse en Duitse fora volg ik ook, en het vertrek van Ralf Lemster vind ik persoonlijk een groot verlies. Dat hij heeft aangegeven persoonlijk nog best bereikbaar te zijn voor raad & daad en informatie, geeft volgens mij aan dat zijn probleem niet in de community, maar in het beleid zit.

Er zijn heel wat signalen die op veranderingen wijzen, maar welke richting alles uit gaat, kan ik niet goed inschatten.

Ik ben een beetje ongerust, vooral omdat ik vind dat de kwaliteit van sommige onderdelen van ProZ er niet beter op wordt. Aan de andere kant zijn de discussies over professionaliteit en alle aspecten daarvan weliswaar zinnig, maar ook niet altijd geruststellend.

Kortom, ik houd de signalen goed in de gaten. Zolang ik nog met plezier op ProZ bezig ben, blijf ik (betalend) lid. Persoonlijk denk ik dat de eerdere rol van de moderators veel waarde had, wat de effecten zijn van het nieuwe beleid kan ik nog niet beoordelen, al blijkt dat het Italiaanse forum alvast niet blij is...
http://www.proz.com/forum/site_forums/130513-lack_of_moderators_in_some_languages_is_restricting_participation_of_non_english_speakers.html

Geniet van het mooie weer vandaag!
Collapse


 
Youp Kila
Youp Kila  Identity Verified
Belgium
Local time: 07:18
English to Dutch
+ ...
Kijk, dat hadden ze toch wel mogen zeggen... Mar 18, 2009

Zou ik toch een soort vooruitziende blik hebben gehad? Destijds toen ik dit:

http://www.proz.com/forum/dutch/90739-kritische_gedachtengang.html

schreef, zat ik nog met lichtelijke twijfels, maar nu zie ik zelfs dat moderators "gemuilkorfd" worden. (Lees de verschillende anderstlige fora). En ik ontdek dat ik "gecertificeerd" vertaler kan zijn op
... See more
Zou ik toch een soort vooruitziende blik hebben gehad? Destijds toen ik dit:

http://www.proz.com/forum/dutch/90739-kritische_gedachtengang.html

schreef, zat ik nog met lichtelijke twijfels, maar nu zie ik zelfs dat moderators "gemuilkorfd" worden. (Lees de verschillende anderstlige fora). En ik ontdek dat ik "gecertificeerd" vertaler kan zijn op Proz. Het gaat stap voor stap. En ja, de cafébaas mag beslissen wie er wel of niet in zijn zaak zit. Maar wat als de klanten de zaak niet meer zien zitten?
Collapse


 
Pages in topic:   [1 2] >


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Is de gedwongen nieuwe rol voor de moderators fair?






Protemos translation business management system
Create your account in minutes, and start working! 3-month trial for agencies, and free for freelancers!

The system lets you keep client/vendor database, with contacts and rates, manage projects and assign jobs to vendors, issue invoices, track payments, store and manage project files, generate business reports on turnover profit per client/manager etc.

More info »
Trados Business Manager Lite
Create customer quotes and invoices from within Trados Studio

Trados Business Manager Lite helps to simplify and speed up some of the daily tasks, such as invoicing and reporting, associated with running your freelance translation business.

More info »