Een (ethische en) wettelijke vraag
Thread poster: Els Peleman
Els Peleman
Els Peleman  Identity Verified
Belgium
Local time: 06:01
French to Flemish
+ ...
Aug 24, 2005

Hoi allemaal,

ik ben me heel grondig aan het voorbereiden om als freelance-vertaalster te starten. Op deze moment zit ik met twee cruciale vragen die van belang zijn voor een snelle start of toch nog (maar eens) uitstel.

Vraag 1: (en dat is eigenlijk ook de hoofdvraag)
Ben je verplicht om je werkgever in te lichten als je als freelance in bijberoep start?
Reden van deze vraag? Niet omdat IK mijn baas wil bedriegen en dingen achter zijn rug doen maar omdat
... See more
Hoi allemaal,

ik ben me heel grondig aan het voorbereiden om als freelance-vertaalster te starten. Op deze moment zit ik met twee cruciale vragen die van belang zijn voor een snelle start of toch nog (maar eens) uitstel.

Vraag 1: (en dat is eigenlijk ook de hoofdvraag)
Ben je verplicht om je werkgever in te lichten als je als freelance in bijberoep start?
Reden van deze vraag? Niet omdat IK mijn baas wil bedriegen en dingen achter zijn rug doen maar omdat ik weet dat HIJ niet moeilijk doet over mensen aan de deur zetten zmet of zonder gegronde reden (de laatste persoon is twee weken geleden buitengezet na nog geen twee maand hier te werken en we vermoeden dat er op 5 september op de personeelsvergadering weer iets gaat volgen, dwz sinds ik hier 3 jaar geleden begonnen ben ongeveer 20 personen waarvan ik er 2 ken met reden en 2 die naar eigen zeggen uit eigen beweging zijn opgestapt).
Mijn doel is zoals jullie wel zullen begrijpen om nog ff mijn werkzekerheid te behouden en dan te zien hoe mijn klantenbestand uitgroeit om eventueel dan - al dan niet bij deze firma - af te bouwen.

Ik ben dus op zoek naar informatie over de wettelijkheid van het op de hoogte brengen van je werkgever. Ik heb al op het internet gekeken maar ik vind hierover eigenlijk nergens iets concreets terug. Zijn er van jullie die in dezelfde situatie zitten of gezeten hebben? Uit ethisch standpunt zou ik hem op de hoogte brengen, maar als de ethiek me mijn baan (en dus ook mijn inkomen) kost, dan is ethiek wel het laatste waar ik aan denk.

Vraag 2: Bestaat er een manier om te omzeilen dat je de verhuurder op de hoogte moet brengen en dat dus de huur opslaat? Ik heb van een andere verhuurder te horen gekregen dat dat eigenlijk zonder problemen kan als je de huur niet laat aftrekken van je belastingen (wat ik in eerste instantie best ook nog aankan als ik nog ff fulltime blijf werken waar ik nu werk)? Mijn kosten (elektriciteit, gas en water) betaal ik zelf zonder dat de verhuurder er in tussenkomt.
Ook hier zie ik jullie gezichten trekken van 'waarom allemaal zo louche doen'? Maar ik heb er ook in dit geval zo mijn redenen voor:
1) ik heb al behoorlijk veel problemen gehad met hem en reken er niet echt op dat hij mij vriendelijk ter wille zal zijn en de huurprijs in redelijke vorm zal doen stijgen. Bovendien zie ik in de andere gelijkaardige huizen van hem dat hij de prijs met 60 euro optrekt bij nieuwe huurders.
2) Volgend jaar zal ik waarschijnlijk toch gaan samenwonen en daar zou ik dan uiteraard wel het meteen bijzeggen. Kortom: ik heb geen zin om voor die paar maanden (als het meezit geen jaar meer) extra huur te moeten betalen.

Op deze laatste vraag hoop ik via de Huurdersbond nog antwoord te krijgen als ik de 2de dinsdag van september bij hen langs ga of anders via de Unizo-cursus die ik nog ga volgen, maar misschien zijn er mensen die in een soortgelijke situatie hebben gezeten of zitten.

Alvast bedankt voor de info!
Collapse


 
Benno Groeneveld
Benno Groeneveld  Identity Verified
United States
Local time: 00:01
English to Dutch
+ ...
Bel je je baas als je buiten werktijd Aug 24, 2005

naar het cafe gaat, of naar de dancing of naar de film? Bel je je baas als je achter de computer zit te surfen?

Zolang wat je buiten werktijd doet geen problemen oplevert voor je werk, heeft je baas volgens mij niets met je prive leven te maken.

Maar natuurlijk: als je elke nacht tot vier uur 's ochtends vertalingen zit te tikken en dan op je werk in slaap valt, dan is er iets fout. Maar zolang je werk er niet onder lijdt, mag je volgens mij alles doen.

Wa
... See more
naar het cafe gaat, of naar de dancing of naar de film? Bel je je baas als je achter de computer zit te surfen?

Zolang wat je buiten werktijd doet geen problemen oplevert voor je werk, heeft je baas volgens mij niets met je prive leven te maken.

Maar natuurlijk: als je elke nacht tot vier uur 's ochtends vertalingen zit te tikken en dan op je werk in slaap valt, dan is er iets fout. Maar zolang je werk er niet onder lijdt, mag je volgens mij alles doen.

Wat die verhuurder betreft: die heeft niets te maken met wat er achter jouw voordeur gebeurt. Het mooie van vertalen is, dat het enige lawaai dat we veroorzaken het klikken van de toetsen en het zoemen van de printer is. Wat heel wat minder overlast veroorzaakt voor de buren dan een grote stereo installatie. Veel extra mensen zullen er verder niet bij je over de vloer komen, dus er is geen extra slijtage aan het pand.

Ik zou zeggen: wat de baas/verhuurder niet weet, deert hem/haar niet.
Collapse


 
Bianca Adriaensen
Bianca Adriaensen  Identity Verified
Local time: 06:01
English to Dutch
+ ...
Zonder ethiek... Aug 24, 2005

PeleP wrote:
Vraag 1: (en dat is eigenlijk ook de hoofdvraag)
Ben je verplicht om je werkgever in te lichten als je als freelance in bijberoep start?

Vraag 2: Bestaat er een manier om te omzeilen dat je de verhuurder op de hoogte moet brengen en dat dus de huur opslaat?


Hoi PeleP,

hier volgen een paar antwoorden van eentje met soortgelijke ervaringen (Nederland):

Bij vraag 1: zolang je bijberoep in geen enkel opzicht gelijkt op het werk dat je bij je werkgever doet, ben je niet verplicht hem te vertellen over je freelance carrière. Zeker weten doe ik dat niet, daarvoor zul je je contract moeten opdiepen. Het verschilt per CAO en bedrijf.

Mijn situatie destijds: ik ontdekte (24 uur voordat ik op medische keuring moest voor mijn nieuwe parttime werkgever) dat ik 5 weken zwanger was. Bovendien had ik al een parttime baan.
Omdat ik er tijdens de keuring niets over zei, kwam degene die mijn plasje had gechecked heel voorzichtig met "of ik het heug'lijke nieuws al wist"... en een minder voorzichtige mededeling dat ik een fikse blaasontsteking had en bij mijn huisarts moest aankloppen voor medicatie...
Wettelijk gezien hoefde ik volgens de keuringsarts niet te melden dat ik zwanger was tot 10 dagen voor de bevalling. Over mijn parttime baan wist hij het niet.
Eenmaal thuis kon ik alles in mijn contract nalezen: zwangerschap niet verplicht om te melden, en nevenberoep alleen indien in een andere branche. Wat een geluk dat ik geen plannen had een zwembad te laten bouwen om er schoolzwemmen te laten plaatsvinden...

Bij vraag 2: de meeste Nederlandse verhuurders (woningcorporaties) hanteren een gedoogbeleid bij fulltime commerciële werken aan een pc, zolang er geen leefruimte in de woning verloren gaat. Dit gedoogbeleid geldt meestal voor zelfstandige webdesigners, DTP-ers, freelance vertalers, auteurs enz.

Deze situatie geldt ook voor mij:
In mijn kantoortje staan een boekenkast, een oud kastje met cd-roms en een ordnerkast, de strijkplank, wasmanden, een keyboard (voor muziek tussen de vertalingen door), en een pc met randapparatuur. Mijn bureaustoel past er nog net bij.
De opzichter van de woningstichting waar ik van huur is voor 6 weken nog hier geweest om te kijken of de houtrot van de raamkozijnen ook binnen zat. Hij zag op de pc-monitor een programma dat hij niet kende (MS Word met een segment geopend in Wordfast). Ik vertelde over mijn job, en hij reageerde met "nou ja, zolang je maar niet buiten op het courtje moet slapen en de huur netjes blijft betalen is er niets aan de hand. Ga je hier met een paar mensen zitten, dan zul je een kantoorruimte moeten gaan zoeken of moeten verhuizen."


 
MonikaB
MonikaB  Identity Verified
Germany
Local time: 06:01
English to German
+ ...
Staat er (n)iets over in je contract? Aug 24, 2005

Toen ik in België gewerkt heb had ik een contract waar uitdrukkelijk in stond dat ik de toestemming van mijn werkgever moest vragen om nog ergens anders te gaan werken.
Als dat bij jou niet het geval is zou ik denken dat dat ook niet noodzakelijk is - maar dat is natuurlijk geen deskundig juridisch advies, zo goed ken ik de wetten in België ook weer niet


 
Els Peleman
Els Peleman  Identity Verified
Belgium
Local time: 06:01
French to Flemish
+ ...
TOPIC STARTER
Een hele geruststelling Aug 25, 2005

Hoi allemaal,

bedankt voor jullie snelle reactie, jullie hebben me eigenlijk al een antwoord gegeven op mijn twee meest cruciale vragen die me nog konden tegenhouden om een start te maken na de cursus.

Toch viel me wel op dat jullie allemaal in het buitenland (niet België dus) wonen. Kan er een Belgische freelancevertaler dit ook nog eens bevestigen alsjeblieft? Niet dat ik jullie oordeel niet vertrouw of zo, maar er kunnen altijd landenverschillen zijn (al betwijf
... See more
Hoi allemaal,

bedankt voor jullie snelle reactie, jullie hebben me eigenlijk al een antwoord gegeven op mijn twee meest cruciale vragen die me nog konden tegenhouden om een start te maken na de cursus.

Toch viel me wel op dat jullie allemaal in het buitenland (niet België dus) wonen. Kan er een Belgische freelancevertaler dit ook nog eens bevestigen alsjeblieft? Niet dat ik jullie oordeel niet vertrouw of zo, maar er kunnen altijd landenverschillen zijn (al betwijfel ik het sterk)...

Wat betreft het arbeidscontract, heb ik volgens mij geen verplichtingen. Ik werk nu als vertaalster in een firma (EDUCAM) maar het vertaalwerk is voor hen gewoon een noodzaak om hun cursussen ook in het andere landsgedeelte te kunnen geven.

Kortom, ik ben zeker geen concurrentie voor hen...

Zodra ik alles achter de rug heb (ik volg als het kan op 23 september Unizo-infosessie), laat ik jullie mijn gegevens weten en kunnen jullie mij eventueel vertaalopdrachten doorsturen als jullie zelf ff stoom willen afblazen.

Met vriendelijke groetjes
PeleP
(Els)
Collapse


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Een (ethische en) wettelijke vraag






Anycount & Translation Office 3000
Translation Office 3000

Translation Office 3000 is an advanced accounting tool for freelance translators and small agencies. TO3000 easily and seamlessly integrates with the business life of professional freelance translators.

More info »
Wordfast Pro
Translation Memory Software for Any Platform

Exclusive discount for ProZ.com users! Save over 13% when purchasing Wordfast Pro through ProZ.com. Wordfast is the world's #1 provider of platform-independent Translation Memory software. Consistently ranked the most user-friendly and highest value

Buy now! »