https://www.proz.com/forum/dutch/60102-de_nederlandse_norm.html

De Nederlandse norm.
Thread poster: Williamson
Williamson
Williamson  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 17:59
Flemish to English
+ ...
Nov 21, 2006

Ik zou mijn Nederlands eens willen "opfrissen". Het is jaren geleden dat ik nog eens een werk over hoe je het nou "zegt en schrijft" (hoe zeg en schrijf ik het? van Heidbüchel) en een Nederlandse grammatica heb vastgepakt.
Ik zoek een titel van een hedendaags (on-line) werk over de Nederlandse taal en wat de norm in die taal is. Is de "los schrijf ziekte", die overal opduikt -sommigen gaan zo ver als dit Vlaamse teksten vernederlandsen te noemen- evenals het ingevoerde woord "kids" in pl
... See more
Ik zou mijn Nederlands eens willen "opfrissen". Het is jaren geleden dat ik nog eens een werk over hoe je het nou "zegt en schrijft" (hoe zeg en schrijf ik het? van Heidbüchel) en een Nederlandse grammatica heb vastgepakt.
Ik zoek een titel van een hedendaags (on-line) werk over de Nederlandse taal en wat de norm in die taal is. Is de "los schrijf ziekte", die overal opduikt -sommigen gaan zo ver als dit Vlaamse teksten vernederlandsen te noemen- evenals het ingevoerde woord "kids" in plaats van "kinderen" nou de norm geworden of niet.
"Schrijfwijzer" van Renkema staat hier nog in de kast, maar die is ook al 20 jaar oud. Zijn er nog andere werken?
"Paardenkoper" staat hier ook al jaren.

Vraagje aan de afgestudeerden van het Antwerpse hivt : In hoeverre verschilt het Nederlands van de "vertalersscholen" in Vlaanderen van het standaardnederlands?
In de metropool heb je een school (hivt), die zich "anders en beter" noemt en waar het Nederlands dat je dagdagelijks gebruikt weer niet "ons Nederlands" is.
Het "Paardenkoper"-Nederlands blijkbaar wél?
In hoeverre is het Eurocratisch Nederlands, Nederlands?
Wat is de norm, de standaard. Dat neutrale Vrt-Nederlands?
Collapse


 
Joost Elshoff (X)
Joost Elshoff (X)  Identity Verified
Local time: 18:59
Spanish to Dutch
+ ...
Schrijfwijzer en Groene/Witte Spelling Nov 21, 2006

Misschien dat je werken als de "Schrijfwijzer Compact", J. Renkema (2005), SDU en het Groene Boekje eens kan raadplegen.

Verder hebben een aantal Nederlandse en Vlaamse vooraanstaande dagbladen ook nog de Witte Spelling uitgebracht als tegenhanger van het in hun ogen belachelijke Groene Boekje.


 
Gerard de Noord
Gerard de Noord  Identity Verified
France
Local time: 18:59
Member (2003)
English to Dutch
+ ...
Koop de nieuwe Renkema Nov 21, 2006

Beste Williamson,

Koop eens een nieuwe Renkema, de spelling is gewijzigd

En hou eens op met de insinuatie dat Nederlanders met taalgevoel onvoldoende aaneenschrijven

Schrijf bijvoorbeeld onlinewerk.

Groeten,
Gerard


 
Els Hoefman
Els Hoefman  Identity Verified
Local time: 18:59
English to Dutch
+ ...
Taalunieversum Nov 21, 2006

Online vind je bij twijfel veel antwoorden op http://taalunieversum.org
Altijd leerzaam!


 
Erik Schoep
Erik Schoep
Netherlands
Local time: 18:59
Algemene Nederlandse Spraakkunst Nov 21, 2006

De Algemene Nederlandse Spraakkunst (kortweg ANS) is on-line beschikbaar via:

http://oase.uci.ru.nl/~ans/

Veel plezier ermee!


 
Williamson
Williamson  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 17:59
Flemish to English
+ ...
TOPIC STARTER
Los schrijf of losschrijf Dec 2, 2006

Gevonden op de website van een Belgisch polictus : gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem

 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


De Nederlandse norm.






Trados Business Manager Lite
Create customer quotes and invoices from within Trados Studio

Trados Business Manager Lite helps to simplify and speed up some of the daily tasks, such as invoicing and reporting, associated with running your freelance translation business.

More info »
Protemos translation business management system
Create your account in minutes, and start working! 3-month trial for agencies, and free for freelancers!

The system lets you keep client/vendor database, with contacts and rates, manage projects and assign jobs to vendors, issue invoices, track payments, store and manage project files, generate business reports on turnover profit per client/manager etc.

More info »