Blijft Nederlandse beëdiging geldig bij verhuizing naar het buitenland?
Thread poster: Wolfgang Jörissen
Wolfgang Jörissen
Wolfgang Jörissen  Identity Verified
Belize
Dutch to German
+ ...
Mar 3, 2008

Hallo allemaal,

Principiële vraag: mag ik ook na een verhuizing naar het buiteland nog steeds beëdigde vertalingen uitvoeren? Zo niet, ben ik automatisch weer beëdigd vertaler zodra ik weer in Nederland ga wonen?

Groeten,
Wolfgang


 
Susanne Bittner
Susanne Bittner  Identity Verified
Local time: 16:07
English to German
+ ...
Goede vraag. Mar 3, 2008

Goede vraag. Ik dacht eerst van wel, maar besef nu ook dat je beediging ook aan je domicilie vastzit. Ik weet een paar collega's die daar meer van weten, ik vraag het wel voor je. (Ik heb ook geen idee of de nieuwe Wet de situatie heeft gewijzigd.) Wordt vervolgd. Groetjes, Susanne

 
Susanne Bittner
Susanne Bittner  Identity Verified
Local time: 16:07
English to German
+ ...
Beedigd als vertaler Mar 5, 2008

En als je niet zo zeer daadwerklijk wilt beedigen, maar als beedigd vertaler door het leven gaan, kan er taalkundig en juridisch niemand bezwaar maken als je ,Beedigd als vertaler op (datum) te xxx' op je site e.d. zet - tenslotte ben je daar (ooit) beedigd?) Groetjes, Susanne

 
Susanne Bittner
Susanne Bittner  Identity Verified
Local time: 16:07
English to German
+ ...
Dag over nieuwe beedigingswet Mar 12, 2008

Voor wie met met dit soort vragen over de nieuwe beedigingswet zit, ik heb gehoord dat de Raad voor de Rechtsbijstand op 12 juni een speciale dag daarover organisieert. Preciezere informatie moet nog komen. Groetjes, Susanne

[Bearbeitet am 2008-03-12 13:39]


 
Gretel Schoukens
Gretel Schoukens  Identity Verified
Slovenia
Local time: 16:07
German to Dutch
+ ...
beëdiging in het buitenland Apr 12, 2008

Ik heb de indruk dat het theoretisch en wettelijk wel mogelijk is, maar ik zie niet goed in hoe dat in de praktijk in zijn werk gaat. Moet je dan niet telkens naar de rechtbank om de vertaling officieel te laten beëdigen?
Ik zit namelijk ook in dat geval: ik ben geen beëdigd vertaler omdat ik niet de nationaliteit heb van het land waar ik woon en me bijgevolg hier niet kan laten beëdigen. In België zou ik wel beëdigd vertaler kunnen worden, maar ik kan moeilijk voor elke vertaling he
... See more
Ik heb de indruk dat het theoretisch en wettelijk wel mogelijk is, maar ik zie niet goed in hoe dat in de praktijk in zijn werk gaat. Moet je dan niet telkens naar de rechtbank om de vertaling officieel te laten beëdigen?
Ik zit namelijk ook in dat geval: ik ben geen beëdigd vertaler omdat ik niet de nationaliteit heb van het land waar ik woon en me bijgevolg hier niet kan laten beëdigen. In België zou ik wel beëdigd vertaler kunnen worden, maar ik kan moeilijk voor elke vertaling het vliegtuig nemen...
Collapse


 
Zsanett Rozendaal-Pandur
Zsanett Rozendaal-Pandur  Identity Verified
Hungary
Local time: 16:07
Dutch to Hungarian
+ ...
Benieuwd Apr 12, 2008

Ik ben wel benieuwd wat ze hierover zeggen, als iemand langsgaat op 12 juni. Ik ben in Nederland beedigd, en kort na mijn beediging ben ik uit Nederland vertrokken, maar ik heb wel gewoon beedigde vertalingen gemaakt. Ze worden per post verstuurd. Geen problemen of klachten gehad tot nu toe. Ik snap ook niet waarom het ongeldig zou worden als ik verhuis. Ik blijf toch mezelf, ook als ik ergens anders woon?

 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Blijft Nederlandse beëdiging geldig bij verhuizing naar het buitenland?






Trados Business Manager Lite
Create customer quotes and invoices from within Trados Studio

Trados Business Manager Lite helps to simplify and speed up some of the daily tasks, such as invoicing and reporting, associated with running your freelance translation business.

More info »
Wordfast Pro
Translation Memory Software for Any Platform

Exclusive discount for ProZ.com users! Save over 13% when purchasing Wordfast Pro through ProZ.com. Wordfast is the world's #1 provider of platform-independent Translation Memory software. Consistently ranked the most user-friendly and highest value

Buy now! »