Morfologiaa: monikon genetiivi ja omistusliite
Thread poster: Tarja Braun

Tarja Braun  Identity Verified
Germany
Local time: 18:49
Member (2008)
German to Finnish
+ ...
Jul 3, 2013

Olen tarkastamassa jo kertaalleen oikoluettuja tekstejä, joissa esiintyy minun korvaani särähtäviä sanoja, muun muassa olkapäideni, luidesi, ohjeidemme, kankaidensa, eli aina, kun omistusliite on liitetty monikon genetiiviin. Minä kirjoittaisin olkapäitteni, luittesi, ohjeittemme, kankaittensa ”…possessiivisuffiksit liittyvät vahvaan vokaalivartaloon, jos sana on astevaihtelullinen. Suffiksi ei laukaise astevaihtelua, vaikka se sulkisi tavun.” Ja tällä sivulla sanotaan: ”vahva aste omistusliitteen edellä”.

Edellä mainittu siis tukisi minun mielipidettäni. Olkapäideni

Matthias Quaschning-Kirsch  Identity Verified
Germany
Member (2006)
Swedish to German
+ ...
Tämä ei ole asteenvaihtelua Jul 4, 2013

Hei Tarja,

niissä tapauksissa jotka mainitset ei ole lainkaan kysettä asteenvaihtelusta!

Pitkään vokaaliin päättyvillä yksitavuisilla sekä -e:en ja -as päättyvillä substantiiveilla on kaksi eri mahdollista monikon genitiivin päätettä: -den ja -tten, esim. päiden tai päitten. Kun siis lisätään omistusliite, niin siitä tulee olkapäideni tai siis olkapäitteni jne. Molemmat on tietääkseni yhtä hyviä.

Asteenvaihtelu esiintyy esim. liike-sanassa: liikkeiden tai liikkeitten - muttei päätteessä vain vartalossa.

T. Matthias

[Bearbeitet am 2013-07-04 04:13 GMT]

Heinrich Pesch  Identity Verified
Finland
Local time: 19:49
Member (2003)
Finnish to German
+ ...
Aina vahva aste ennen omistusliitettä Jul 4, 2013

Näin minä sen olen oppinut 70-luvulla. Ei mullakaan mitään virallista kielioppikirjaa olekaan, pitäisi kyllä joskus hankkia.

Tarja Braun  Identity Verified
Germany
Member (2008)
German to Finnish
+ ...
TOPIC STARTER
Niinpä, esimerkeissäni on kyse päätteistä eikä vartaloista Jul 4, 2013

Matthias on oikeassa, että esimerkeissäni ei ole kyse vartalon astevaihtelusta, vaan päätteestä. Ja minä pyrin soveltamaan sääntöä, että omistusliitteen edellä on vahva aste, myös päätteeseen. Nyt ymmärrän, miksi jäin miettimään näitä muotoja.

There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »

Morfologiaa: monikon genetiivi ja omistusliite

Advanced search

WordFinder Unlimited
For clarity and excellence

WordFinder is the leading dictionary service that gives you the words you want anywhere, anytime. Access 260+ dictionaries from the world's leading dictionary publishers in virtually any device. Find the right word anywhere, anytime - online or offline.

More info »
SDL MultiTerm 2019
Guarantee a unified, consistent and high-quality translation with terminology software by the industry leaders.

SDL MultiTerm 2019 allows translators to create one central location to store and manage multilingual terminology, and with SDL MultiTerm Extract 2019 you can automatically create term lists from your existing documentation to save time.

More info »

Forums
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search