Off topic: Annira muuttaa Suomeen
Thread poster: Annira Silver

Annira Silver  Identity Verified
Local time: 14:58
Finnish to English
+ ...
Nov 23, 2005

Piinttyneen ulkosuomalaisen (yli 40 vuotta Brittilässä)unelma paluumuutosta Suomeen toteutuu viikonlopun aikana (taatusti maailman huonoimmin ajoitettu muutto).

Kollega pitää silmällä foorumiamme, mutta ei-plat. -jäsenten viestit saattavat ilmestyä näkyviin hiukan tavallista hitaammin. Kärsivällisyyttä, please!

Uusiosuomalaisuudesta, kulttuurishokista, kahden kulttuurin väliin putoamisesta ja muista maasta- ja maahanmuuttoon liittyvistä aiheista tulisi mukava keskustelunaihe!

Toivon palaavani linjoille viikon tai parin kuluttua.

Annira

Direct link Reply with quote

Kristina Juvonen
Finland
English to Finnish
+ ...
Paluumuutosta Nov 23, 2005

Hei Annira ja muut,

tervetuloa vain joukkoon!

Muutin itse takaisin Suomeen pari viikkoa sitten, 30 Belgiassa vietetyn vuoden jälkeen. Yksin, ilman perhettä, joka jäi sinne. Tuli äkkilähtö, enkä saanut mukaani muuta kuin tietokoneen ja sanakirjat ja muutamia vaatteita... Muuttoa ei ehtinyt millään tavoin valmistella tai suunnitella.

Tänne aion kuitenkin sopeutua. Aloittaa uuden elämän viisikymppisenä suunnilleen nollasta.

Helppoa ei kai tule olemaan. Kulttuurishokista en vielä osaa sanoa, kun tämä on niin uusi asia ja muutenkin puulla päähän lyöty olo.

terveisin,
Kristina

Heinrich Pesch  Identity Verified
Finland
Member (2003)
Finnish to German
+ ...
Tervetuloa ja hyvää alkua! Nov 23, 2005

Hesarissa luki tänään, että Britit pukevat talvellakin kevyesti. Muista siis käydä ensi tilassa vaateliikkeissä ja hankkia kunnon untuvatakit ynnä alppikengät, niin että sopeudut joukkoon.
Itse muutan viikonlopun Espoon rajan yli Vantaalle, 26 vuoden Espoossa asumisen jälkeen. Sepä vasta jotain.
t. Heinrich

Spencer Allman
United Kingdom
Local time: 12:58
Finnish to English
Hope all goes well Nov 24, 2005

Things have changed there a bit over the years

xxxAlfa Trans  Identity Verified
English to Finnish
+ ...
Tervetuloa takaisin koti-Suomeen! Nov 25, 2005

Olen itsekin paluumuuttaja ja muistan kaiken vielä kuin eilispäivän. Olin lähtenyt Suomesta "ikuisiksi ajoiksi", mutta syy paluuseeni oli kuitenkin se, että ikävöin kotimaata niin paljon. Paluutani en ole katunut, mutta ikuinen ikävä on toiseen kotimaahani eli Kreikkaan. Palaan ajatuksissani Kreikkaan lentokoneella joka päivä! Alussa oli tuhansia tunteita, mutten kuitenkaan lähtenyt takaisin (monet tekevät pari kolme muuttoa edestakaisin ennen kuin päättävät, mikä on lopullinen kotimaa). Ainut lohtu on, että Kreikkaan pääsee muutamassa tunnissa lentäen.

Monet lähtevät käymään Kreikassa, kun olen sitä aina ylistänyt. He menevät kuitenkin saarille, joilla näkee pääasiassa puuduttavaa turistielämää. Minun Kreikkani on mantereella, aitojen ihmisten parissa. Saarilla elämä on paljon rajoittuneempaa eikä alkuperäisväestöön saa kunnon kontaktia.

Toivotan Sinut tervetulleeksi takaisin, Annira! Olen aina käytettävissäsi, jos haluat purkaa sydäntäsi paluumuuton jälkimainingeissa.

Annira Silver  Identity Verified
Finnish to English
+ ...
TOPIC STARTER
Paluumuuttaja taas remmissä Dec 11, 2005

Hei kaikki,

Täällä ollaan pimeässä ja talvisessa Hämeessä, kauniin maalaismaiseman keskellä kuin herran kukkarossa. Kaikki meni suhteellisen hyvin, ottaen huomioon että jouduimme matkustamaan Pohjanmeren yli pahimmassa myrskyssä vuosiin; laiva myöhästyi pahasti ja meidän (sekä muuttokuormamme samoin) oli ajettava hurjaa vauhtia Hollannin ja Saksan läpi lumisohjoisilla teillä ehtiäksemme Rostockin laivaan.

Nyt opettelemme elämään talvisessa Suomessa. Suurin huolenaihe meille on lumisilla ja jäisillä teillä pysyminen brittiläisen automme kanssa - kitkarenkaista huolimatta tiet tuntuvat meistä hirveän liukkailta ja varmaan olemme hidasteluinemme riesana paikallisille asukkaille, jotka ajaa huristavat kyläraiteilla kuin tyhjää vain.

Mukava kuulla Kristinan ja Marjun paluumuuttokokemuksista - toivottavasti elämä lähtee pian parempaan suuntaan sinullekin, Kristina. Meilläkin on perhettä Brittilässä ja osa pian Kaliforniassa, mutta kun on laajakaistat ja Skypet ja halpislennot, toivomme yhteyksien säilyvän hyvinä. Maailma on nykyisin hyvin pieni.

Kiitos kaikille onnentoivotuksista ja myötäelämisestä. Nyt täytyy vain totuttautua taas työntekoon, joka jatkuu vanhaan tapaan asuinmaasta riippumatta.

T. Annira

There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »

Annira muuttaa Suomeen

Advanced search

SDL Trados Studio 2017 Freelance
The leading translation software used by over 250,000 translators.

SDL Trados Studio 2017 helps translators increase translation productivity whilst ensuring quality. Combining translation memory, terminology management and machine translation in one simple and easy-to-use environment.

More info »
Déjà Vu X3
Try it, Love it

Find out why Déjà Vu is today the most flexible, customizable and user-friendly tool on the market. See the brand new features in action: *Completely redesigned user interface *Live Preview *Inline spell checking *Inline

More info »

Forums
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search