Sydenturist på engelsk?
Thread poster: Artaxiad
Artaxiad
Artaxiad
Norwegian to English
+ ...
Feb 19, 2004

Hei.
Dette er min første post på dette forumet. Jeg studerer språk ved UiO, og har en oppgave i et kurs som heter Oversettelse II der 'sydenturist' er et av ordene som skal oversettes. Det er mulig at jeg ikke ser skogen for bare trær her, men jeg har vridd og vrengt hjernen i flere dager uten å komme på noe. Finnes det et (mer eller mindre) ekvivalent uttrykk på engelsk?

Her er hele setningen, om det hjelper:
'Vårt møte med kontraster ender med nåtidsmenneske
... See more
Hei.
Dette er min første post på dette forumet. Jeg studerer språk ved UiO, og har en oppgave i et kurs som heter Oversettelse II der 'sydenturist' er et av ordene som skal oversettes. Det er mulig at jeg ikke ser skogen for bare trær her, men jeg har vridd og vrengt hjernen i flere dager uten å komme på noe. Finnes det et (mer eller mindre) ekvivalent uttrykk på engelsk?

Her er hele setningen, om det hjelper:
'Vårt møte med kontraster ender med nåtidsmennesket i velferdsstaten Norge - sydenturisten og pensjonisten, overflod og miljøproblem.'

Teksten jeg skal oversette er fra en reklamebrosjyre for Maihaugen. Den er irriterende dårlig skrevet, og jeg lurer på om man rent oversettelsesetisk skal prøve å bevare den språklige inkompetansen brosjyreforfatteren legger for dagen, eller om man skal forsøke å 'forbedre' oversettelsen, rent kvalitativt.
Collapse


 
Liesbeth Huijer
Liesbeth Huijer  Identity Verified
Netherlands
Local time: 04:26
Norwegian to Dutch
+ ...
prøv et KudoZ-spørsmål Feb 20, 2004

Hei,
Ask a KudoZ-question. That is meant for translation questions like yours. You should tick the box that this is a school assignment. I know what 'Sydenturist' means, but I don't have a good english equivalent, but maybe some of the native speakers of english have a suggestion?

Good luck!


 
Artaxiad
Artaxiad
Norwegian to English
+ ...
TOPIC STARTER
Takker Feb 20, 2004