Faktura til utlandet
Thread poster: Sigbjørn Hovda
Sigbjørn Hovda
Sigbjørn Hovda
Norway
Local time: 23:41
English to Norwegian
+ ...
Mar 24, 2004

Jeg er fremdeles ganske fersk i dette gamet så jeg har blant annet aldri sendt en faktura til utenlandske arbeidsgivere før.

Jeg skal nå sende faktura til et byrå i Canada og et i Sverige. Er det noen som vet hvor jeg finner en god fakturamal beregnet på utenlandske arbeidsgivere, eller kanskje noen har en selv som jeg kunne kopiert?

Hva må settes inn av informasjon? Trenger de momsregistreringsnummer f.eks.? Og kontonummeret må vel forandres til internasjonal s
... See more
Jeg er fremdeles ganske fersk i dette gamet så jeg har blant annet aldri sendt en faktura til utenlandske arbeidsgivere før.

Jeg skal nå sende faktura til et byrå i Canada og et i Sverige. Er det noen som vet hvor jeg finner en god fakturamal beregnet på utenlandske arbeidsgivere, eller kanskje noen har en selv som jeg kunne kopiert?

Hva må settes inn av informasjon? Trenger de momsregistreringsnummer f.eks.? Og kontonummeret må vel forandres til internasjonal standard. Er det forskjell på innenfor og utenfor EU?

På forhånd tusen takk! Supert at jeg har et sted å spørre slike spørsmål.

Sigbjørn
Collapse


 
Roald Toskedal
Roald Toskedal  Identity Verified
Norway
Local time: 23:41
English to Norwegian
+ ...
Mal for faktura Mar 24, 2004

Du finner en ganske bra mal for faktura i Excel. Bruk 'ny' under filmenyen, så finner du den. Den må jo tilpasses noe for utlandet, men det er fullt mulig (det tok meg riktignok bortimot 3 år før jeg fikk mekka den til så jeg er fornøyd, men det gikk da...)Hva angår kontonummer og koder, snakker du med banken din om hva som trengs - du må ha BIC-kode, SWIFT-kode og IBAN-nummer. Banken kan gi deg alle disse. Hva angår moms, så er det vel i praksis slik at du skal regne moms på alle fak... See more
Du finner en ganske bra mal for faktura i Excel. Bruk 'ny' under filmenyen, så finner du den. Den må jo tilpasses noe for utlandet, men det er fullt mulig (det tok meg riktignok bortimot 3 år før jeg fikk mekka den til så jeg er fornøyd, men det gikk da...)Hva angår kontonummer og koder, snakker du med banken din om hva som trengs - du må ha BIC-kode, SWIFT-kode og IBAN-nummer. Banken kan gi deg alle disse. Hva angår moms, så er det vel i praksis slik at du skal regne moms på alle fakturaer til innenlandske kunder, og ikke til utenlandske. Ditt eget org-nummer skal stå på alle dine forretningsdokumenter, men du skal også opprettholde en liste med VAT-numre for alle dine kunder, i flg. min regnskapsfører. Det er noe med Norges Bank og hvitwasking av penger...
"Da har jeg fortalt, det meste som var galt..."
Får bare si lykke til!

Roald
Collapse


 
Sigbjørn Hovda
Sigbjørn Hovda
Norway
Local time: 23:41
English to Norwegian
+ ...
TOPIC STARTER
Nyttig informasjon Mar 25, 2004

Tusen takk for den nyttige informasjonen!

Jeg fant malen i Excel, men den må nok endres en del på skal jeg kunne bruke den. Er litt usikker på hvor jeg skal sette inn SWIFT-kode osv. Er derfor jeg gjerne kunne tenkt meg å sett en mal som er tilpasset mitt behov.

God natt!

Sigbjørn

[Edited at 2004-03-25 00:27]


 
Elisabeth Bull
Elisabeth Bull  Identity Verified
Local time: 23:41
English to Norwegian
+ ...
Bankinfo i en infoboks Mar 25, 2004

Hei Sigbjørn
Jeg har også brukt Excel-malen med litt tilpasninger(det var meg som lokaliserte den i sin tid, så det skulle bare mangle). Jeg anbefaler også Excel-tillegget "Malveiviser med datasporing" (Tillegg på Verktøy-menyen), som du kan bruke til å oppdatere en liste med vitale data fra alle fakturaregnearkene dine. Det er veldig kjekt å ha en sånn oversikt, spesielt i disse momse- og regnskapstider.

... See more
Hei Sigbjørn
Jeg har også brukt Excel-malen med litt tilpasninger(det var meg som lokaliserte den i sin tid, så det skulle bare mangle). Jeg anbefaler også Excel-tillegget "Malveiviser med datasporing" (Tillegg på Verktøy-menyen), som du kan bruke til å oppdatere en liste med vitale data fra alle fakturaregnearkene dine. Det er veldig kjekt å ha en sånn oversikt, spesielt i disse momse- og regnskapstider.

Jeg har plassert alle bankdata i en egen boks i bunnen av regnearket, slik: Vennligst overfør etc. innen x dager til min bankkonto nr. ... SWIFT:... IBAN: ....

Mvh,
Elisabeth

[Edited at 2004-03-25 06:48]
Collapse


 
Per Riise (X)
Per Riise (X)  Identity Verified
Norway
Local time: 23:41
English to Norwegian
+ ...
TranslationOffice 3000 Mar 25, 2004

Dette er et program som ikke bare gir deg fakturamaler, men som også holder orden på jobber, forskjellige måter å prisberegne CAT-analyser, fakturaer og en enkel oversikt over hvor mye du har jobbet for (og mye mer). Programmet kan lastes ned og evalueres gratis i 30 dager. Finnes mange andre slike programmer, men dette er i hvertfall spesielt tilpasset oversettere. Linken er: www.translation3000.com <... See more
Dette er et program som ikke bare gir deg fakturamaler, men som også holder orden på jobber, forskjellige måter å prisberegne CAT-analyser, fakturaer og en enkel oversikt over hvor mye du har jobbet for (og mye mer). Programmet kan lastes ned og evalueres gratis i 30 dager. Finnes mange andre slike programmer, men dette er i hvertfall spesielt tilpasset oversettere. Linken er: www.translation3000.com
Jeg synes det er greit å ha en oversikt over hvem jeg har sendt faktura til, når pengene har kommet inn, etc.
Collapse


 
Roald Toskedal
Roald Toskedal  Identity Verified
Norway
Local time: 23:41
English to Norwegian
+ ...
Maltillegg Mar 25, 2004

[quote]Elisabeth Bull wrote:

Hei Sigbjørn
Jeg har også brukt Excel-malen med litt tilpasninger(det var meg som lokaliserte den i sin tid, så det skulle bare mangle). Jeg anbefaler også Excel-tillegget \"Malveiviser med datasporing\" (Tillegg på Verktøy-menyen), som du kan bruke til å oppdatere en liste med vitale data fra alle fakturaregnearkene dine. Det er veldig kjekt å ha en sånn oversikt, spesielt i disse momse- og regnskapstider.

Jeg har plassert alle bankdata i en egen boks i bunnen av regnearket, slik: Vennligst overfør etc. innen x dager til min bankkonto nr. ... SWIFT:... IBAN: ....

RT: Ja, jeg også laget en sånn boks, for jeg fikk ikke det listevalget til å funke. Pass bare på å få med hvilket navn kontoen står i, det er viktig i USA.

RT: Når det gjelder moms, så søkte jeg, og fikk innvilget at jeg kunne levere momsoppgave én gang i året. Blir mindre stress da... Og så får jeg en hyggelig overføring av tilbakebetalt moms på 15-20000 i februar hvert år. Har reddet stumpen mer enn én gang, den der!

RT: Men du Elisabeth, hvor får jeg tak i det maltillegget? DET skulle jeg gjerne hatt! Har Office 2000 Premium.

MVH

Roald


 
Elisabeth Bull
Elisabeth Bull  Identity Verified
Local time: 23:41
English to Norwegian
+ ...
Malveiviser.. Mar 25, 2004

Roald Toskedal wrote:

RT: Men du Elisabeth, hvor får jeg tak i det maltillegget? DET skulle jeg gjerne hatt! Har Office 2000 Premium.


Jeg har også den Office-versjonen, og der skal det altså ligge i listen over Tillegg som du finner ved å velge Tillegg på Verktøy-menyen. Hvis det ikke ligger i listen kan du klikke Bla gjennom og lete etter filen wiztemplt.xla (ligger vanligvis i mappen ..office\\bibl).
Malen oppretter et eget regneark (som du kan navngi), og så kan du angi hvilke av dataene i regnearket du vil opprette en post for (hver faktura får en rekke). Jeg har ett slikt regneark for momsbelagte (norske) fakturaer og ett for momsfrie (utenlandske).

Lykke til!
Elisabeth

[Edited at 2004-03-25 09:43]


 
Sigbjørn Hovda
Sigbjørn Hovda
Norway
Local time: 23:41
English to Norwegian
+ ...
TOPIC STARTER
Takk til dere alle Mar 26, 2004

Tusen takk for alle tipsene. Jeg fikk en fin mal av Per Morten som er godt tilpasset mine behov. Så nå er det på tide å kreve inn pengene

Sigbjørn


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Faktura til utlandet






Protemos translation business management system
Create your account in minutes, and start working! 3-month trial for agencies, and free for freelancers!

The system lets you keep client/vendor database, with contacts and rates, manage projects and assign jobs to vendors, issue invoices, track payments, store and manage project files, generate business reports on turnover profit per client/manager etc.

More info »
Trados Business Manager Lite
Create customer quotes and invoices from within Trados Studio

Trados Business Manager Lite helps to simplify and speed up some of the daily tasks, such as invoicing and reporting, associated with running your freelance translation business.

More info »