Off topic: Klikanie myszą a boląca ręka
Thread poster: Andrzej Grzegrzółka
Andrzej Grzegrzółka
Poland
Local time: 04:02
Russian to Polish
+ ...
Oct 1

Witajcie

Od nieustannego klikania myszą, wieczorami zaczyna mnie boleć ręka. Czasami nawet sztywnieją mi palce. Choroba zawodowa?!

Myślę, że i wam się to zdarza. Jak sobie z tym radzicie?

Andrzej


Direct link Reply with quote
 

Joanna Rudas  Identity Verified
Poland
Local time: 04:02
Member
French to Polish
+ ...
Chyba "łokieć tenisisty" Oct 2

Miałam to samo. Zdecydowanie schorzenie zawodowe. Zdiagnozowano łokieć tenisisty (wbrew nazwie przyczyną jest nadwyrężony nadgarstek od klikania). Laser, krioterapia, ultra dźwięki (lekarz specjalista rehabilitacji zdecyduje). Mnie po 10 zabiegach całkowicie ból zniknął. Ale w różnych kombinacjach mam te zabiegi potarzane min. 1 raz do roku. Powrotu do zdrowia życzę i powodzenia

Direct link Reply with quote
 

Anna Polakow  Identity Verified
Poland
Local time: 04:02
Member (2010)
Dutch to Polish
+ ...
Jak najbardziej Oct 2

Najpierw nadgarstki, potem łokieć tenisisty, obecnie przeszywający przy określonym nieopatrznym gwałtowny ruchu ból w prawym ramieniu.
Ból w nadgarstkach i łokciu przeszedł mi po wymianie klawiatury na małą ergonomiczną, bez klawiatury numerycznej i położeniu klawiatury na płask.
Ból w łokciu zniknął po kupieniu ergonomicznej myszy, obecnie mam dwie, różnego rodzaju, jedną długopisową (http://www.penclic.se/), którą sobie najbardziej cenię, ale niestety za wolno uruchamia się po chwili nieczynności. Pracuję raz jedną raz drugą.
Zmieniłam sobie również krzesło, ale nie jestem z niego do końca zadowolona, więc czeka mnie jego zmiana, bo coraz częściej czuje kręgosłup.
Mam również wysoki podnóżek pod nogi, co zapobiega puchnięciu nóg.
Myślę również o kupieniu biurka z elektrycznie regulowaną wysokością. Obecnie mam biurko, którego teoretycznie wysokość mogę zmieniać, ale kosztuje to tyle zachodu, że tego nie robię.
Spędzanie wielu godzin przy komputerze niestety niesie ze sobą poważne konsekwencje. Na szczęście odwracalne.


Direct link Reply with quote
 
rjz
Local time: 04:02
German to Polish
+ ...
a może jednak.... Oct 2

*)
Marsz do neurologa i ustalić diagnozę, bo pewnie może to też być "Zespół cieśni kanału nadgarstka" (czyli= syndroma isthmi canalis carpi) ... trochę to jest zawodowe, ale trochę od braku higieny pracy przy klawiaturze...

I proszę to potraktować poważnie.


rjz


Direct link Reply with quote
 

M.A.B.
Netherlands
Local time: 04:02
English to Polish
+ ...
Zespół cieśni kanału nadgarstka Oct 2

Ja to znam pod tą nazwą, raczej niż jako łokieć tenisisty.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Zespół_cieśni_kanału_nadgarstka

Przede wszystkim podkładka z żelową "wypustką". Po drugie krzesło z oparciami na łokcie. Po trzecie ergonomia.

Na bolące plecy warto czasem użyć "klęcznika".

No i niestety ale trzeba robić przerwy, ruszać się. Np. basen.


Direct link Reply with quote
 

Pawel Bartoszewicz  Identity Verified
Local time: 04:02
English to Polish
+ ...
Zacznij klikać drugą ręką Oct 3

Jeżeli jeszcze nie masz myszy ergonomicznej (które są asymetryczne), zacznij klikać drugą ręką po zmianie ustawień myszy. W moim przypadku pomogło. Co kilka miesięcy zmieniam położenie myszy. A wygodny/ergonomiczny warsztat pracy to podstawa. Poza tym trzeba się ruszać w pracy i po pracy.

Direct link Reply with quote
 

Maciek Drobka  Identity Verified
Poland
Local time: 04:02
Member (2006)
English to Polish
+ ...
Uklawiaturowienie czynności Oct 3

Jakimś sposobem na złagodzenie objawów związanych bezpośrednio z myszą jest wykonywanie jak największej liczby czynności na komputerze za pomocą skrótów klawiaturowych, z pominięciem myszy.

Direct link Reply with quote
 

Crannmer
Local time: 04:02
German to Polish
+ ...
Ergonomia miejsca pracy Oct 3

Swego czasu tez mnie nawiedził łokieć tenisisty (BTW nie gram ani w tenisa, ani w porównywalny sport). Konsekwentnie przełożenie myszy na drugą stronę (u mnie z prawej na lewą stronę klawiatury) i jej obsługa drugą ręką przez kilka tygodni oraz niepodawanie reki na powitanie (codzienny rytuał w moim dziale - przywitanie z wszystkimi z podaniem reki).

Wymienione już na tym wątku biurko z elektrycznie zmienną wysokością blatu mogę z własnego doświadczenia jak najbardziej polecić. Zmianę pozycji pracy z siedzącej na stojącą i z powrotem kilka razy dziennie odczuwam bardzo pozytywnie w plecach i nie tylko.

Osobna, a niedoceniana kwestia, to właściwe krzesło i jego ustawienie. Dobre, ergonomiczne naprawdę, a nie tylko z nazwy, krzesła biurowe są niestety drogie, ale warte swej ceny. Dobre krzesło z wieloma punktami regulacji (wysokość, głębokość siedziska, wysokość podpórki lordozy, rozstaw i wysokość podłokietników, możliwość niezależnego uwolnienia nachylenia siedziska i oparcia wraz z regulacją nacisku oparcia itd.) to co prawda inwestycja rzędu 500..700 euro (ceny katalogowe), ale z wysoką stopą zwrotu w zdrowie i komfort. Czyli w produktywność.

Zasadą jest, najpierw ustawić poprawnie krzesło: stopy zupełnie oparte o podłogę, golenie pionowo, kąt w kolanach rzędu 90..95° (nigdy ostry), głębokość siedziska ustawiona tak, aby miedzy przednią krawędzią krzesła a goleniem pasowały trzy..cztery palce, podpórka lordozy na wysokości paska od spodni, podłokietniki ustawione, aby swobodnie zwisające i zgięte o 90° ramiona łokciami lekko się o nie opierały. Następnie ustawiamy wysokość blatu biurka, aby jego górna powierzchnia była przedłożeniem podłokietników. Jeszcze tylko klawiatura na skraj biurka, tuz przy brzuchu (żadnych papierów miedzy brzuchem, a klawiaturą!) i można zacząć pracować. Najlepiej wyrzuciwszy wcześniej wszelkie podkładki pod mysz i klawiaturę.

Ekran możliwie nisko i bezwzględnie równolegle do przedniej krawędzi biurka. Płaszczyzna ekranu (nachylenie) prostopadle do osi wzroku. Żadnego jasnego okna ani przed ekranem, ani za plecami. Okno może być wyłącznie z boku.

Podstawki i podnóżki to z góry zdane na porażkę próby korekcji niewłaściwego ustawienia krzesła i biurka. Przy dobrze ustawionych meblach podnóżek jest zbyteczny, a nawet szkodliwy.

Co do tytułowych problemów z łokciem tenisisty, to poza myszami piórowymi dobrze się sprawują myszy pionowe oraz trackballe. Do trackballu trzeba się trochę przyzwyczaić (osoby używające laptopów już pod koniec ubiegłego tysiąclecia muszą sobie tylko pewne nawyki przypomnieć ), ale po przyzwyczajeniu można nim pracować równie szybko i dokładnie, jak konwencjonalną myszą.


Direct link Reply with quote
 

Magdalena Szewciów  Identity Verified
Poland
Local time: 04:02
Member (2008)
English to Polish
+ ...
Zamiast myszki Oct 8

2-3 lata temu dostała takie coś:
http://www.misco.co.uk/product/66928/Kensington-Expert-Mouse
czyli coś pomiędzy myszką a trackballem. Od tego czasu wszelkie problemy z nadgarstkiem znikły. Wady? Na początku korzystanie z tego ustrojstwa jest cholernie denerwujące!


Direct link Reply with quote
 

Andrzej Mierzejewski  Identity Verified
Poland
Local time: 04:02
Polish to English
+ ...
przed klawiaturą Oct 9

Inne rozwiązanie do wypróbowania: mysz przed klawiaturą, a nie obok niej. W takiej sytuacji przedramiona można oprzeć nie na podłokietnikach krzesła, ale na podkładce położonej na krawędzi biurka. Do tego ew. druga podkładka pod nadgarstki przed samą klawiaturą. Mysz między podkładkami. I mysz powinna być symetryczna, dla obydwu dłoni (analogicznie do Expert Mouse z wpisu Magdy), wtedy najłatwiej jest zmieniać rękę. Do takiego rozwiązania biurko powinno mieć głębokość co najmniej 60 cm, a przy tym konieczne jest odsunięcie ekranu od oczu, więc rozwiązanie zależy od miejsca i przyzwyczajeń.

Direct link Reply with quote
 

Joanna Rączka  Identity Verified
Poland
Local time: 04:02
Member (2009)
English to Polish
+ ...
też miałam Oct 21

Łokieć tenisisty też kiedyś miałam, od klikania. Pomógł masaż i pływanie. Odkąd zmieniłam tryb życia i wprowadziłam do programu regularną aktywność fizyczną, a zwłaszcza pływanie, nordic walking, nartorolki i ćwiczenia siłowe na mięśnie głębokie i obręcz barkową, skończyły się wszelkie dolegliwości cywilizacyjne. Co najwyżej kontuzje sportowe od czasu do czasu się przytrafiają, ale uważam, że lepiej czasem odwiedzić ortopedę-traumatologa niż chodzić po wszystkich innych lekarzach. BTW, to sztywnienie palców to może być zespół cieśni nadgarstka.
A ergonomia stanowiska pracy to najważniejsza inwestycja - na tym nie wolno oszczędzać. Ergonomiczne krzesło, dobrze ustawiona wysokość monitora i klawiatury, koniecznie ergonomiczna klawiatura i mysz, podkładka pod nadgarstek - to konieczność.


Direct link Reply with quote
 


To report site rules violations or get help, contact a site moderator:

Moderator(s) of this forum
Monika Jakacka Márquez[Call to this topic]

You can also contact site staff by submitting a support request »

Klikanie myszą a boląca ręka

Advanced search






PerfectIt consistency checker
Faster Checking, Greater Accuracy

PerfectIt helps deliver error-free documents. It improves consistency, ensures quality and helps to enforce style guides. It’s a powerful tool for pro users, and comes with the assurance of a 30-day money back guarantee.

More info »
Anycount & Translation Office 3000
Translation Office 3000

Translation Office 3000 is an advanced accounting tool for freelance translators and small agencies. TO3000 easily and seamlessly integrates with the business life of professional freelance translators.

More info »



Forums
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search