For matters related to payments, access to training sessions and technical issues, please submit a support request for faster assistance.
Elaboración y cumplimentación del modelo 130 de IRPF

This discussion belongs to ProZ.com training » "Elaboración y cumplimentación del modelo 130 de IRPF".
You can see the ProZ.com training page and participate in this discussion from there.

Sebastian Witte
Sebastian Witte  Identity Verified
Germany
Local time: 16:04
Member (2004)
English to German
+ ...
Is this webinar about the Spanish part of the EU VAT system (IVA) ... Jan 14, 2018

or about a certain type of (Spanish) income tax for freelancers, etc.?

Or are the two types of tax, which are completely unrelated to one another in many countries, combined in Spain in the IRPF system?

This is not clear.

Cheers,

Sebastian Witte


 
Juan Antonio GC
Juan Antonio GC
Spain
Local time: 16:04
Not related Jan 15, 2018

Hello Sebastian,

Thank you for your question.
In this webinar I talk abaout IRPF, (personal income tax, PIT). This tax is different than VAT and unrelated from the Spanish and EU VAT system. IRPF is a tax that freelances in Spain must pay to the Fiscal Agency.
Best regards.


 
Sebastian Witte
Sebastian Witte  Identity Verified
Germany
Local time: 16:04
Member (2004)
English to German
+ ...
Jan 15, 2018



[Edited at 2018-01-15 12:08 GMT]


 
Sebastian Witte
Sebastian Witte  Identity Verified
Germany
Local time: 16:04
Member (2004)
English to German
+ ...
Jan 15, 2018



[Edited at 2018-01-15 13:40 GMT]


 
Sebastian Witte
Sebastian Witte  Identity Verified
Germany
Local time: 16:04
Member (2004)
English to German
+ ...
RE: Not related Jan 15, 2018

https://declarando.es/blog/se-incluye-el-iva-en-el-modelo-130:

"Sin embargo, hay una excepción, los autónomos que no tienen que presentar Modelo 303 cada trimestre porque su actividad se considera exenta (es decir, que su tipo de IVA es 0%). En este caso, como el IVA que se paga al comprar no se puede recuperar utilizando el Modelo 303, la ley permite que el imp
... See more
https://declarando.es/blog/se-incluye-el-iva-en-el-modelo-130:

"Sin embargo, hay una excepción, los autónomos que no tienen que presentar Modelo 303 cada trimestre porque su actividad se considera exenta (es decir, que su tipo de IVA es 0%). En este caso, como el IVA que se paga al comprar no se puede recuperar utilizando el Modelo 303, la ley permite que el importe pagado por IVA se considere como gasto deducible y se tenga en cuenta en el Modelo 130."

So if your IVA/VAT-exempt as a freelancer in Spain, you can still claim any input tax (VAT) found in your professional purchases as a business expense in your Modelo 130 income tax return to be filed at whatever interval (every 4 months?).

I mention this because IVA is mentioned in the context of the IRPF/income tax return Modelo 130 in the webinar description.

Sorry for confusing the participants and for the technical problems with my posts, I press Edit Post and it is deleted.

Cheers,

Sebastian Witte
Collapse


 
Juan Antonio GC
Juan Antonio GC
Spain
Local time: 16:04
RE: Not related Jan 16, 2018

Buenas tardes,

Te contesto en español, ya que el webinario será en español y creo, que tanto tu como yo hablamos español y los demás compañeros también.

El articulo al que hace referencia no es aplicable a vuestro sector. Se refiere a otras actividades. Como concepto base, debemos tener en cuenta que la actividad de Traducción e Interpretación, es una actividad SUJETA a IVA en todo momento. Solo que en algunos casos, puede estar exenta de IVA, es una actividad que
... See more
Buenas tardes,

Te contesto en español, ya que el webinario será en español y creo, que tanto tu como yo hablamos español y los demás compañeros también.

El articulo al que hace referencia no es aplicable a vuestro sector. Se refiere a otras actividades. Como concepto base, debemos tener en cuenta que la actividad de Traducción e Interpretación, es una actividad SUJETA a IVA en todo momento. Solo que en algunos casos, puede estar exenta de IVA, es una actividad que se regula por el régimen general del IVA.

Por lo cual, en vuestra actividad los dos tipos de impuestos se deben regular de manera separada.

Espero esto aclare tu confusión, sino puedes hacerme todas las preguntas que creas conveniente.

Un cordial saludo.
Collapse


 
Sebastian Witte
Sebastian Witte  Identity Verified
Germany
Local time: 16:04
Member (2004)
English to German
+ ...
RE: Not related Jan 17, 2018

Juan Antonio GC wrote:

Buenas tardes,

Te contesto en español, ya que el webinario será en español y creo, que tanto tu como yo hablamos español y los demás compañeros también.

El articulo al que hace referencia no es aplicable a vuestro sector. Se refiere a otras actividades. Como concepto base, debemos tener en cuenta que la actividad de Traducción e Interpretación, es una actividad SUJETA a IVA en todo momento. Solo que en algunos casos, puede estar exenta de IVA, es una actividad que se regula por el régimen general del IVA.

Por lo cual, en vuestra actividad los dos tipos de impuestos se deben regular de manera separada.

Espero esto aclare tu confusión, sino puedes hacerme todas las preguntas que creas conveniente.

Un cordial saludo.


Hola Juan,

Le agradezco mucho su explicación conclusiva.

Ahora tengo claro que será necesario que yo aprenda mucho más sobre el tema de impuestos en España en su complejidad.

Por favor acepten Uds. mis disculpas por las inconveniencias que les causé.

No cabe duda que voy a participar en sus webinars y también voy a comprar uno de sus videos sobre el derecho tributario de España.

Saludos


 


To report site rules violations or get help, contact a site moderator:

Moderator(s) of this forum
Helen Shepelenko[Call to this topic]

You can also contact site staff by submitting a support request »

Elaboración y cumplimentación del modelo 130 de IRPF






TM-Town
Manage your TMs and Terms ... and boost your translation business

Are you ready for something fresh in the industry? TM-Town is a unique new site for you -- the freelance translator -- to store, manage and share translation memories (TMs) and glossaries...and potentially meet new clients on the basis of your prior work.

More info »
Trados Business Manager Lite
Create customer quotes and invoices from within Trados Studio

Trados Business Manager Lite helps to simplify and speed up some of the daily tasks, such as invoicing and reporting, associated with running your freelance translation business.

More info »