https://www.proz.com/forum/swedish/103907-avdrag_f%C3%B6r_proz_avgift.html

Avdrag för Proz-avgift
Thread poster: maker
maker
maker
Sweden
Local time: 09:16
Member (2007)
English to Swedish
+ ...
May 5, 2008

Gör ni avdrag för medlemsavgiften till Proz?
Hur bokför ni den i så fall? Det finns ju en post som heter avdragsgill föreningsavgift... kan man dra av hela beloppet, tro?


 
Clare Barnes
Clare Barnes  Identity Verified
Sweden
Local time: 09:16
Swedish to English
+ ...
Nej... May 5, 2008

...medlemskap är inte avdragsgiltigt, tyvärr.

De flesta svenska organisationer har en "serviceavgift" som är avdragsgiltigt plus en mycket mindre medlemsavgift som inte går att dra a
... See more
...medlemskap är inte avdragsgiltigt, tyvärr.

De flesta svenska organisationer har en "serviceavgift" som är avdragsgiltigt plus en mycket mindre medlemsavgift som inte går att dra av.

Kolla: http://www.skatteverket.se/skatter/deklaration/2008/nyheterochfakta/avdragslexikonprivat/avdragslexikonm.4.3a7aab801183dd6bfd380006950.html#31.3a7aab801183dd6bfd380006959

Medlemsavgift
Inget avdrag medges för:
Medlemsavgift i föreningar eller andra sammanslutningar. Exempel: Om du som ordförande i en förening får ersättning för ditt arbete (= lön), har du inte rätt till avdrag för medlemsavgiften trots att det troligen är ett krav att du är medlem i föreningen.
Collapse


 
Mats Wiman
Mats Wiman  Identity Verified
Sweden
Local time: 09:16
Member (2000)
German to Swedish
+ ...
In memoriam
ProZ-avgiften är avdragsgill May 5, 2008

Jag kan visserligen inte ange en källa hos skatteverket men jag vet att Sketteverket i Göteborg utan vidare godkänt avgiften som avdragsgill.
Logiken är ju att ProZ.com inte är en förening utan ett kommersiellt föreatag som tillhandahåller tjänster, vilka ju i vårt fall definitvt kan beskrivas som "nödvändiga kostnader för inkomstens förvärvarnde".

Att yrka avdrag för - som man själv menar - rimliga kostnader är alltid tillåtet och det enda som kan hända ä
... See more
Jag kan visserligen inte ange en källa hos skatteverket men jag vet att Sketteverket i Göteborg utan vidare godkänt avgiften som avdragsgill.
Logiken är ju att ProZ.com inte är en förening utan ett kommersiellt föreatag som tillhandahåller tjänster, vilka ju i vårt fall definitvt kan beskrivas som "nödvändiga kostnader för inkomstens förvärvarnde".

Att yrka avdrag för - som man själv menar - rimliga kostnader är alltid tillåtet och det enda som kan hända är att avdraget (t.ex. frack för representation) inte godkänns.

Mvh

Mats
Collapse


 
Madeleine MacRae Klintebo
Madeleine MacRae Klintebo  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 08:16
Swedish to English
+ ...
Inte riktigt samma sak May 5, 2008

Clare Barnes wrote:

Exempel: Om du som ordförande i en förening får ersättning för ditt arbete (= lön), har du inte rätt till avdrag för medlemsavgiften trots att det troligen är ett krav att du är medlem i föreningen.


 
maker
maker
Sweden
Local time: 09:16
Member (2007)
English to Swedish
+ ...
TOPIC STARTER
Provar... May 6, 2008

Tack för svaren. Jag gör ett försök.

 


To report site rules violations or get help, contact a site moderator:

Moderator(s) of this forum
Anna Herbst[Call to this topic]

You can also contact site staff by submitting a support request »

Avdrag för Proz-avgift


Translation news in Sweden





Anycount & Translation Office 3000
Translation Office 3000

Translation Office 3000 is an advanced accounting tool for freelance translators and small agencies. TO3000 easily and seamlessly integrates with the business life of professional freelance translators.

More info »
CafeTran Espresso
You've never met a CAT tool this clever!

Translate faster & easier, using a sophisticated CAT tool built by a translator / developer. Accept jobs from clients who use Trados, MemoQ, Wordfast & major CAT tools. Download and start using CafeTran Espresso -- for free

Buy now! »