Behöver du nytt svenskt pass?
Thread poster: Madeleine MacRae Klintebo
Madeleine MacRae Klintebo
Madeleine MacRae Klintebo  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 09:57
Swedish to English
+ ...
Apr 5, 2010

Så är det bäst att du ser till att ansöka om det när du är i Sverige på semester. Annars får du betala ockerpriser.

"Avgifter för att söka pass i Sverige
Passavgift (du betalar när du ansöker) 400 SEK"

"Avgifter vid ansökan om pass/nationellt id-kort på ambassaden
Ordinarie pass 5 års giltighetstid (barn och vuxna) £124"

Från ambassaden i Londons hemsida.

Jag kan förstå att personalen på ambassaden är dyrare,
... See more
Så är det bäst att du ser till att ansöka om det när du är i Sverige på semester. Annars får du betala ockerpriser.

"Avgifter för att söka pass i Sverige
Passavgift (du betalar när du ansöker) 400 SEK"

"Avgifter vid ansökan om pass/nationellt id-kort på ambassaden
Ordinarie pass 5 års giltighetstid (barn och vuxna) £124"

Från ambassaden i Londons hemsida.

Jag kan förstå att personalen på ambassaden är dyrare, men allt de behöver göra är att ta emot ansökan, skicka den till Sverige och sedan lämna över passet. Och det kostar nästan en tusenlapp mer...

Nu ska jag nog läsa lite om likabehandlingsprincipen och se om den tillåter att man behandlar medborgare olika beroende på hemort.
Collapse


 
Anna Herbst
Anna Herbst  Identity Verified
Australia
Local time: 18:57
English to Swedish
+ ...

Moderator of this forum
SITE LOCALIZER
Plus två personliga besök Apr 6, 2010

Du har alldeles rätt Madeleine, det kostar 400 kr i Sverige men 1400 kr utomlands och det är lag på det - se utdrag ur Svensk författningssamling http://www.regeringen.se/content/1/c6/05/00/08/4e251977.pdf.
Bor man sedan i en stad som inte har någon svensk beskickning måste man dessutom ge sig ut att resa till närmaste ambassad eller konsulat (dock inte honorärk
... See more
Du har alldeles rätt Madeleine, det kostar 400 kr i Sverige men 1400 kr utomlands och det är lag på det - se utdrag ur Svensk författningssamling http://www.regeringen.se/content/1/c6/05/00/08/4e251977.pdf.
Bor man sedan i en stad som inte har någon svensk beskickning måste man dessutom ge sig ut att resa till närmaste ambassad eller konsulat (dock inte honorärkonsulat) för att ansöka om passet, och sedan för att hämta ut det efter några veckor.
För mig som bor i Melbourne, innebär det att jag måste resa till Canberra och infinna mig på ambassaden under besökstid för passökanden: måndag och tisdag 09.00 - 11.00 och 14.00 - 16.00. Det blir 660 km eller ca. 8 timmars bilresa, övernattning på hotell och sedan 8 timmar hem igen, alltså två arbetsdagar. Sedan ska man hämta passet också, och jag är inte helt säker på om jag behöver åka tillbaka till Canberra för det.
Vi hade till mitten av förra året ett Honorärkonsulat i Melbourne, som lämnade ut pass, men det har stängts nu. Vad jag förstår innebär det att jag måste göra om resan till Canberra ett par veckor senare när mitt nya pass har kommit tillbaka från Sverige.
Nej det blir nog enklare att flyga upp två gånger till en kostnad om så där 2000 kr per returresa (man kan hitta billigare flyg, men de går på sådana tider att man måste lägga till hotell) och bara en arbetsdag försvinner per resa.
Med andra ord, kostnaden för ett nytt svenskt pass kan för den som bor i Melbourne komma att ligga runt 5400 kronor. Vart femte år! Nej tack.
Mitt svenska pass har gått ut, och med dubbelt medborgarskap reser jag hellre på mitt australiska pass som gäller i 10 år och som jag kan ansöka om på posten. Det verkade dyrt tidigare jämfört med det svenska, men har plötsligt blivit mycket mer prisvärt med ca. 1400 kronor för 10 år.
Det är sannerligen inte billigt att höra hemma på två ställen!
Collapse


 
Erik Hansson
Erik Hansson  Identity Verified
Germany
Swedish
+ ...
Passansökan i Sverige Apr 6, 2010

2009 hade jag anledning att söka nytt pass åt min son. Vi bestämde oss för att ansöka i Sverige, just för att det kostar enbart 400 kr, jämfört med 1400 kr vid Svenska Ambassaden i Berlin. Om man vill, kan man lämna in ansökan i Sverige och sedan hämta ut passet vid ambassaden eller närmaste konsulat.

De nya EU-reglerna med fingeravtryck har dock ställt till det för oss utlandssvenskar. För Tysklands del gäller att fingeravtrycksläsare enbart finns vid ambassaden i
... See more
2009 hade jag anledning att söka nytt pass åt min son. Vi bestämde oss för att ansöka i Sverige, just för att det kostar enbart 400 kr, jämfört med 1400 kr vid Svenska Ambassaden i Berlin. Om man vill, kan man lämna in ansökan i Sverige och sedan hämta ut passet vid ambassaden eller närmaste konsulat.

De nya EU-reglerna med fingeravtryck har dock ställt till det för oss utlandssvenskar. För Tysklands del gäller att fingeravtrycksläsare enbart finns vid ambassaden i Berlin, alltså kan man inte längre lämna in ansökan till ett konsulat. Man kan fråga sig hur smidigt det är, och om den svenska staten över huvud taget fortfarande vill behålla oss som svenska medborgare.

Ämnet har redan diskuterats flitigt, bl.a. inom föreningen Svenskar i Världen (SVIV) som finns på www.sviv.se.

Hälsningar
Erik
Collapse


 
Thomas Johansson
Thomas Johansson  Identity Verified
Peru
Local time: 03:57
English to Swedish
+ ...
För en värld utan stater, pass och medborgarskap Apr 24, 2010

tycker jag. Blir enklare så.

 


To report site rules violations or get help, contact a site moderator:

Moderator(s) of this forum
Anna Herbst[Call to this topic]

You can also contact site staff by submitting a support request »

Behöver du nytt svenskt pass?







Wordfast Pro
Translation Memory Software for Any Platform

Exclusive discount for ProZ.com users! Save over 13% when purchasing Wordfast Pro through ProZ.com. Wordfast is the world's #1 provider of platform-independent Translation Memory software. Consistently ranked the most user-friendly and highest value

Buy now! »
Trados Studio 2022 Freelance
The leading translation software used by over 270,000 translators.

Designed with your feedback in mind, Trados Studio 2022 delivers an unrivalled, powerful desktop and cloud solution, empowering you to work in the most efficient and cost-effective way.

More info »