Bokföring: Få ut verifikationer/underlag från PayPal?
Thread poster: Andreas Majetic
Andreas Majetic
Andreas Majetic  Identity Verified
Sweden
Member (2010)
English to Swedish
Feb 27, 2012

Hejsan,

Jag är ny på bokföring och har brottats med ett problem ett tag som jag hoppas någon vänlig själv kan hjälpa mig med.

Vi översättare, eller i alla fall jag, får in en hel del pengar via PayPal. Men när man bokför behöver man ju verifikationer/underlag på att man fått in pengarna på PayPal. Vad jag sett går det dock inte att skriva ut någonting därifrån??

Så hur gör ni för att få ut underlag på att ni fått in pengar på PayP
... See more
Hejsan,

Jag är ny på bokföring och har brottats med ett problem ett tag som jag hoppas någon vänlig själv kan hjälpa mig med.

Vi översättare, eller i alla fall jag, får in en hel del pengar via PayPal. Men när man bokför behöver man ju verifikationer/underlag på att man fått in pengarna på PayPal. Vad jag sett går det dock inte att skriva ut någonting därifrån??

Så hur gör ni för att få ut underlag på att ni fått in pengar på PayPal när ni ska bokföra? Tycker det är väldigt knepigt.
Collapse


 
Tania McConaghy
Tania McConaghy  Identity Verified
Sweden
Local time: 23:18
Member (2009)
Swedish to English
+ ...
Kolla på My Account>History>All Activity>Details Feb 28, 2012

Hej!
Visst, bokföring är sällan det roligaste man kan göra.
Vad gäller PayPal brukar jag skriva ut "details"-sidan, som är en sammanfattning av transaktionen. Jag har mitt PayPal konto på engelska, det kanske heter något annat på den svenska versionen. Gå in på "My account">"History">"All activity" och skriv in datumintervallet du behöver. Då ser du samtliga transaktioner inklusive inbetalningar, egna uttag och valutatransaktioner.
Om inbetalningen var en annan val
... See more
Hej!
Visst, bokföring är sällan det roligaste man kan göra.
Vad gäller PayPal brukar jag skriva ut "details"-sidan, som är en sammanfattning av transaktionen. Jag har mitt PayPal konto på engelska, det kanske heter något annat på den svenska versionen. Gå in på "My account">"History">"All activity" och skriv in datumintervallet du behöver. Då ser du samtliga transaktioner inklusive inbetalningar, egna uttag och valutatransaktioner.
Om inbetalningen var en annan valuta än SEK kan man skriva ut "details"-sidan för valutaväxlingen, där står bl.a. växelkurs och beloppen (på bäda valutor). Det krävs alltså oftast båda två "details"-sidor som underlag för transaktionen. Dessa sidor är inte anpassade för utskrift men jag tycker att det duger ändå. Det kanske finns ett fiffigare sätt att skriva ut.
Man kan skriva ut hela historiken i en utskriftvänlig version, tryk på "print" när man har historiken uppe, annars prova under "More" där det finns "pdf - all activity".
Hoppas att det hjälper.
hälsningar
Tania

[Edited at 2012-02-28 08:08 GMT]
Collapse


 
Andreas Majetic
Andreas Majetic  Identity Verified
Sweden
Member (2010)
English to Swedish
TOPIC STARTER
Jättetacksam för svar Tania, Feb 28, 2012

Du menar att man skriver ut details via webbläsaren? Har varit på details förut, men trodde att det fanns något "riktigt" sätt att skriva ut eftersom, ja, PayPal är ju ganska stora så man tycker de borde ha det.

När jag kollade valutakonverteringen fick jag bara upp två fakturor som konverterats. Jag måste ha ställt in den på att inte konvertera till svenska direkt så jag har mycket i euro och USD.

Men för bokföringen borde det gå att skriva ut ej konve
... See more
Du menar att man skriver ut details via webbläsaren? Har varit på details förut, men trodde att det fanns något "riktigt" sätt att skriva ut eftersom, ja, PayPal är ju ganska stora så man tycker de borde ha det.

När jag kollade valutakonverteringen fick jag bara upp två fakturor som konverterats. Jag måste ha ställt in den på att inte konvertera till svenska direkt så jag har mycket i euro och USD.

Men för bokföringen borde det gå att skriva ut ej konverterade details för varje inbetalning och sedan konvertera manuellt med någon valutaväxlare för datumet inbetalningen skedde, samt notera på den utskrivna inbetalningen/underlaget? Eller?

Och om man gör så, vet någon om man behöver en speciell valutahistorikväxlare (som alla använder så det blir rätt)?

Eller det kanske finns något annat sätt?
Collapse


 
Tania McConaghy
Tania McConaghy  Identity Verified
Sweden
Local time: 23:18
Member (2009)
Swedish to English
+ ...
Valutakurser finns på Riksbankens hemsida Feb 29, 2012

http://www.riksbank.se/sv/Rantor-och-valutakurser/Sok-rantor-och-valutakurser/
Här finner du valutakurser, man kan söka efter datum/valuta. Det är förmodligen inte samma växelkurs som PayPal erbjuder!

Vad gäller utskrift har jag bara skrivit ut skärmbild tror jag. Vad jag minns finns ingen funktion som skapar en utskriftsvänlig sida
... See more
http://www.riksbank.se/sv/Rantor-och-valutakurser/Sok-rantor-och-valutakurser/
Här finner du valutakurser, man kan söka efter datum/valuta. Det är förmodligen inte samma växelkurs som PayPal erbjuder!

Vad gäller utskrift har jag bara skrivit ut skärmbild tror jag. Vad jag minns finns ingen funktion som skapar en utskriftsvänlig sida.

Vad jag förstår kan man ha pengar i olika valutor på sitt PayPal konto, sedan måste man aktivt gå in och växla till SEK för att kunna ta ut pengarna i SEK. Man måste specifiera vilka valutor man vill ha på sitt konto, om man får en inbetalning i en anna valuta tror jag att den liksom parkeras tills man har växlat den.

Det finns säkert mera information om PayPal-problem i någon annan Proz forum t.ex. "Money matters", du kanske hittar bra tips där också.

Vänligen
Tania
Collapse


 
Andreas Majetic
Andreas Majetic  Identity Verified
Sweden
Member (2010)
English to Swedish
TOPIC STARTER
Det stämmer, Feb 29, 2012

de parkeras i andra valutor om man inte bestämmer sig för att autoväxla direkt. Nu hittar jag dock inte inställningen för det så jag kan ändra. Men det växlas ju sedan när man för över.

Frågan är bara: Om man nu använder valutakursen för datumet då man fick inbetalningen, så kommer ju den skilja sig mot den faktiska valutakursen när man sedan växlar in (om man nu inte tar ut pengarna direkt när de kommer in).

Såvida det inte fungerar så att de vid
... See more
de parkeras i andra valutor om man inte bestämmer sig för att autoväxla direkt. Nu hittar jag dock inte inställningen för det så jag kan ändra. Men det växlas ju sedan när man för över.

Frågan är bara: Om man nu använder valutakursen för datumet då man fick inbetalningen, så kommer ju den skilja sig mot den faktiska valutakursen när man sedan växlar in (om man nu inte tar ut pengarna direkt när de kommer in).

Såvida det inte fungerar så att de vid uttag från PayPal till banken faktiskt använder den valutakurs då man fick in pengarna, men det tror jag ju inte.

Gahh, ska försöka få in färre inbetalningar på PayPal framöver och mer på banken, helt klart. Bästa vore ändå att bli betald i SEK direkt, men alla går ju inte med på det.


Tack för länken förresten, det var precis vad jag letade efter =)
Collapse


 
Tania McConaghy
Tania McConaghy  Identity Verified
Sweden
Local time: 23:18
Member (2009)
Swedish to English
+ ...
fakturametoden vs kontantmetoden Mar 1, 2012

Beroende på om man använder sig av fakturametoden eller kontantmetoden när man bokför, och vid vilken tidpunkt man växlar till SEK så behöver man eventuellt bokföra vinster eller förluster som uppstår pga ändrad växelkurs.
Jag kan
... See more
Beroende på om man använder sig av fakturametoden eller kontantmetoden när man bokför, och vid vilken tidpunkt man växlar till SEK så behöver man eventuellt bokföra vinster eller förluster som uppstår pga ändrad växelkurs.
Jag kan inte det här riktigt...
se t.ex. http://www.ekonomi-info.nu/bokforing_enligt_kontant-_eller_fakturametod_8410.asp

citat från ovannämnda sida: Kontantmetoden innebär att ett företag får vänta med att bokföra fakturor tills de är betalda.

Annars blir det ju alltid en skillnad mellan det beloppet man faktuerade och det beloppet man bokför som betalning, om man faktuerar i andra valutor och växlar till SEK. Om man använder sig av kontantmetoden och väljer att ta betalt i andra valutor och sedan vill lämna dessa pengar oväxlade på sitt PayPalkonto i väntan på bättre växelkurs kan man kanske bokför beloppet man fick inbetalt (motsvarande i SEK på inbetalningsdagen) och sedan bokför man också om det blir vinst eller förlust när man så småningon växlar till SEK. Stor risk att det blir ganska krångligt kanske!
Collapse


 


To report site rules violations or get help, contact a site moderator:

Moderator(s) of this forum
Anna Herbst[Call to this topic]

You can also contact site staff by submitting a support request »

Bokföring: Få ut verifikationer/underlag från PayPal?







CafeTran Espresso
You've never met a CAT tool this clever!

Translate faster & easier, using a sophisticated CAT tool built by a translator / developer. Accept jobs from clients who use Trados, MemoQ, Wordfast & major CAT tools. Download and start using CafeTran Espresso -- for free

Buy now! »
Wordfast Pro
Translation Memory Software for Any Platform

Exclusive discount for ProZ.com users! Save over 13% when purchasing Wordfast Pro through ProZ.com. Wordfast is the world's #1 provider of platform-independent Translation Memory software. Consistently ranked the most user-friendly and highest value

Buy now! »