nobelpriset, inte Nobelpriset
Thread poster: Thomas Johansson
Thomas Johansson
Thomas Johansson  Identity Verified
Peru
Local time: 02:04
English to Swedish
+ ...
Mar 12, 2013

Jag vill föreslå en liten språkreform: att ordsammansättningar alltid ska börja med liten bokstav, om de inte är namn, även om förledet är ett namn.

Exempelvis föreslår jag att det ska skrivas "nobelpriset" och inte "Nobelpriset", "helsingborgstidning" och inte "Helsingborgstidning", "skånebolag" och inte "Skånebolag" etc.

Jag har framför allt tre argument mot att använda stor bokstav i sammansättningsord även om förledet är ett namn:

(1)
... See more
Jag vill föreslå en liten språkreform: att ordsammansättningar alltid ska börja med liten bokstav, om de inte är namn, även om förledet är ett namn.

Exempelvis föreslår jag att det ska skrivas "nobelpriset" och inte "Nobelpriset", "helsingborgstidning" och inte "Helsingborgstidning", "skånebolag" och inte "Skånebolag" etc.

Jag har framför allt tre argument mot att använda stor bokstav i sammansättningsord även om förledet är ett namn:

(1) KONSEKVENS. Det bryter mot en mer grundläggande princip för användning av stor bokstav i ord, nämligen att ord ska ha stor bokstav i början om de är namn, annars inte. Ord som exempelvis "Helsingborgsskola", "Göteborgsuppfinning" och "Nobelpris" är (normalt) inte namn och bör därför, enligt den grundprincipen, inte skrivas med stor bokstav i början: "helsingborgsskola", "göteborgsuppfinning" resp. "nobelpris".

(2) ENKELHET. Det leder lätt till förvirring om man ibland ska använda stor bokstav och ibland inte. Se exempelvis Språkrådets svar om "Nobelpris" nedan, som jag tycker sätter upp ett väldigt luddigt kriterium för när man ska använda stor resp. liten bokstav i början.

(3) ESTETIK. Jag tycker att det blir liksom renare och enklare i texter om man använder liten bokstav i sammansättningsord.
Jämför:
A. - "Under året förekom spel på allt från Oscarsutdelningen till de amerikanska valresultaten, från X Factor till Nobelpriset i litteratur."
B. - "Under året förekom spel på allt från oscarsutdelningen till de amerikanska valresultaten, från X Factor till nobelpriset i litteratur."
Ser inte B bättre ut där?

Thomas


-------------------------------------------------
Språkrådets svar om "Nobelpris":

fråga
Skall det vara Nobelpris eller nobelpris?
svar
Det beror på hur det används.

När det handlar om det bestämda priset där kopplingen till personen Nobel är tydlig bör det skrivas med stor bokstav, t.ex. Hur många Nobelpris fick USA förra året? Den som tilldelas ett sådant pris blir Nobelpristagare.

Men i överförd betydelse är namnkaraktären mer försvagad varför liten begynnelsebokstav känns mer naturligt, t.ex. Hon borde få nobelpris i vänlighet.
-------------------------------------------------

[Edited at 2013-03-12 21:48 GMT]

[Edited at 2013-03-12 21:51 GMT]
Collapse


 
Thomas Johansson
Thomas Johansson  Identity Verified
Peru
Local time: 02:04
English to Swedish
+ ...
TOPIC STARTER
arg 4 - konsekvens mellan ordklasser Mar 12, 2013

Jag lägger till ytterligare ett argument:

(4) KONSEKVENS 2. Vid avledningar från namn till ord i andra ordklasser än substantiv behålls inte den stora bokstaven:
Vi skriver exempelvis "marxistisk" men inte "Marxistisk", däremot "Marxbok" och inte "marxbok". Inkonsekvent.


[Edited at 2013-03-12 21:45 GMT]

[Edited at 2013-03-12 21:49 GMT]


 


To report site rules violations or get help, contact a site moderator:

Moderator(s) of this forum
Anna Herbst[Call to this topic]

You can also contact site staff by submitting a support request »

nobelpriset, inte Nobelpriset







Trados Studio 2022 Freelance
The leading translation software used by over 270,000 translators.

Designed with your feedback in mind, Trados Studio 2022 delivers an unrivalled, powerful desktop and cloud solution, empowering you to work in the most efficient and cost-effective way.

More info »
Wordfast Pro
Translation Memory Software for Any Platform

Exclusive discount for ProZ.com users! Save over 13% when purchasing Wordfast Pro through ProZ.com. Wordfast is the world's #1 provider of platform-independent Translation Memory software. Consistently ranked the most user-friendly and highest value

Buy now! »