Bästa dansk-svenska ordböckerna
Thread poster: SWEDISH-TRANSLATION.com - your Swedish translation partner (X)
SWEDISH-TRANSLATION.com - your Swedish translation partner (X)
SWEDISH-TRANSLATION.com - your Swedish translation partner (X)
Local time: 06:29
Swedish to English
+ ...
Jul 24, 2002

Hejsan.



Eftersom en stor del av översättningen jag gör är från danska till svenska undrar jag vilka ordböcker i den språkkombinationen som skulle vara bäst. Jag använder för närvarande Norstedts senaste dansk-svenska ordbok från 1980. Men eftersom den sammanställdes för så pass länge sedan är det relativt mycket som har förändrats och den känns tyvärr inte tidsenlig längre.



Känner ni till någon dansk-svensk ordbok som är bättre
... See more
Hejsan.



Eftersom en stor del av översättningen jag gör är från danska till svenska undrar jag vilka ordböcker i den språkkombinationen som skulle vara bäst. Jag använder för närvarande Norstedts senaste dansk-svenska ordbok från 1980. Men eftersom den sammanställdes för så pass länge sedan är det relativt mycket som har förändrats och den känns tyvärr inte tidsenlig längre.



Känner ni till någon dansk-svensk ordbok som är bättre och komplettare än Norstedts? Det är synd att inte de inte uppdaterat den än, både de norsk-svenska och engelsk-svenska ordböckerna är betydligt nyare.



Känner ni även till någon dansk-svensk ordbok på CD?



Vänlig hälsning



Mattias Bergström

Alfatext - Swedish translation

http://www.alfatext.se




[addsig]
Collapse


 
Eva Palm
Eva Palm  Identity Verified
Local time: 06:29
Danish to Swedish
+ ...
Skandinavisk och Gyldenlövs Jul 28, 2002

Tyvärr finns det inte mycket, men jag såg att Nordstedts kommit ut med en ny Skandinavisk ordbok. Sen finns det ju Gyldendals, men den är svår att få tag på...

Själv har jag funderat över att gå väen över engelskan och skaffa mig några Da-Eng lexikon.


 
Yngve Roennike
Yngve Roennike
Local time: 00:29
Swedish to English
+ ...
Too bad! Aug 9, 2002

Det beror kanske på att det inte känns \"sexigt\" nog att översätta mellan de två, t ex bland de beslutgivande inom branschen. Jag har frågat Wordfinder åtskilliga gånger om när äntligen deras skandinaviska el-ordbok kommer ut. Det skyfflas emellertid jämt undan till förmån för allehanda exotiska språkkombinationer, så nu har jag tröttnat på det.



Wf har nu kommit med detta länge avsaknade verk, såg jag just nu när jag kollade för nånting helt orelat
... See more
Det beror kanske på att det inte känns \"sexigt\" nog att översätta mellan de två, t ex bland de beslutgivande inom branschen. Jag har frågat Wordfinder åtskilliga gånger om när äntligen deras skandinaviska el-ordbok kommer ut. Det skyfflas emellertid jämt undan till förmån för allehanda exotiska språkkombinationer, så nu har jag tröttnat på det.



Wf har nu kommit med detta länge avsaknade verk, såg jag just nu när jag kollade för nånting helt orelaterat.

[ This Message was edited by: on 2002-10-22 15:06 ]
Collapse


 
Hans-Bertil Karlsson (X)
Hans-Bertil Karlsson (X)
Sweden
Local time: 06:29
Norwegian to Swedish
+ ...
In memoriam
Danska ordböcker Sep 22, 2002

För att få fatt i tekniska termer köpte jag Wordfinders dansk-engelska i brist på bättre. Norstedts skandinaviska ordbok innehåller ju bara ord som skiljer sig i betydelse mellan språken, vilket ju lämnar mycket övrigt att önska....



Ett problem som jag fastnade i för en tid sedan är att våra länder är så lika men ändå så olika vad gäller produkter! Jag översatte en katalog för plugg och skruv och upptäckte att många av de byggmaterial som nämndes är
... See more
För att få fatt i tekniska termer köpte jag Wordfinders dansk-engelska i brist på bättre. Norstedts skandinaviska ordbok innehåller ju bara ord som skiljer sig i betydelse mellan språken, vilket ju lämnar mycket övrigt att önska....



Ett problem som jag fastnade i för en tid sedan är att våra länder är så lika men ändå så olika vad gäller produkter! Jag översatte en katalog för plugg och skruv och upptäckte att många av de byggmaterial som nämndes är varumärken (masonite t.ex.). Samma produkt finns naturligtvis i Sverige - men vad heter den här ?? Det är ju knappast meningsfullt att ange att en viss plugg passar till xxx-betong, när sådan knappst finns på den svenska marknaden. Hur gör man ??

[ This Message was edited by: on 2002-09-22 16:02 ]
Collapse


 
Elisabeth Tauvon
Elisabeth Tauvon  Identity Verified
Sweden
Local time: 06:29
Member (2006)
English to Swedish
+ ...
Da-En-Sv Oct 4, 2002

Hej!

Nej, det är verkligen klent med bra dansk-svenska ordböcker. Jag har införskaffat politikkens nudansk med etymologi samt en dansk-engelsk teknisk ordbok och en handelsordbok. Det är inte optimalt, men vad göra. Politikkens har jag mycket glädje av dock och kan varmt rekommendera. Ibland räcker det med de förklaringar de ger för att man ska själv komma på det svenska ordet.
[addsig]


 


To report site rules violations or get help, contact a site moderator:

Moderator(s) of this forum
Anna Herbst[Call to this topic]

You can also contact site staff by submitting a support request »

Bästa dansk-svenska ordböckerna







Trados Business Manager Lite
Create customer quotes and invoices from within Trados Studio

Trados Business Manager Lite helps to simplify and speed up some of the daily tasks, such as invoicing and reporting, associated with running your freelance translation business.

More info »
CafeTran Espresso
You've never met a CAT tool this clever!

Translate faster & easier, using a sophisticated CAT tool built by a translator / developer. Accept jobs from clients who use Trados, MemoQ, Wordfast & major CAT tools. Download and start using CafeTran Espresso -- for free

Buy now! »