https://www.proz.com/forum/swedish/5494-livsmedel_dagligvaror_s%E4llank%F6psvaror_osv.html

Livsmedel/dagligvaror/sällanköpsvaror osv
Thread poster: Elisabeth Tauvon
Elisabeth Tauvon
Elisabeth Tauvon  Identity Verified
Sweden
Local time: 22:09
Member (2006)
English to Swedish
+ ...
Oct 4, 2002

Hej!

Ska översätta en databas som ska användas i inventeringssyfte på stormarknader. Där kommer att finnas definitioner av alla slags produkter man kan tänkas hitta på affären. Så nu är jag ute och letar efter tänkbara eng-sv ordlistor för livsmedel och annat. Är det någon som har några tips får ni gärna upplysa mig.
[addsig]


 
Anette Herbert
Anette Herbert  Identity Verified
Local time: 21:09
English to Swedish
+ ...
Ordlista Oct 6, 2002

Hej Tauvon

Denna länk hade jag, bara engelska tyvärr men kanske till någon hjälp. Lycka till!



http://www.fmi.org/facts_figs/glossary_search.cfm


 
Hans-Bertil Karlsson (X)
Hans-Bertil Karlsson (X)
Sweden
Local time: 22:09
Norwegian to Swedish
+ ...
In memoriam
Köpa detta lexikon ?? Oct 7, 2002

Hej Anette och andra !!



Jag kollade det här lexikonet, som ju verkar mycket bra (kollade bara lite termer under \'A\').



Det finns att köpa on-line på deras webbutik. Den kostar 35$ + frakt 15$ (tull och moms samt vissa speditionskostnader tillkommmer troligen också).



Är det någon som är intresserad av ett samköp ?? Vi kana ju på så sätt hålla nere speditionskostnader etc.



En annan (ful) variant är at
... See more
Hej Anette och andra !!



Jag kollade det här lexikonet, som ju verkar mycket bra (kollade bara lite termer under \'A\').



Det finns att köpa on-line på deras webbutik. Den kostar 35$ + frakt 15$ (tull och moms samt vissa speditionskostnader tillkommmer troligen också).



Är det någon som är intresserad av ett samköp ?? Vi kana ju på så sätt hålla nere speditionskostnader etc.



En annan (ful) variant är att jag tankar hem de enskilda sidorna och sätter samman detta i en excelfil. Jag tar i så fall bara ut en avgift för självkostnad (ska räkna på vad det kan kosta).



Anmäl eventuellt intresse här eller till min privata adress [email protected]



Jag redovisar här på forumet vad resultatet blir.



// Hans B
Collapse


 
Elisabeth Tauvon
Elisabeth Tauvon  Identity Verified
Sweden
Local time: 22:09
Member (2006)
English to Swedish
+ ...
TOPIC STARTER
Tack - det var en bra länk Oct 7, 2002

Är mycket intresserad av att fixa ett exceldokument av detta. Hittade direkt ord som jag har funderat över.
[addsig]


 
Anette Herbert
Anette Herbert  Identity Verified
Local time: 21:09
English to Swedish
+ ...
Livsmedelslänk Oct 9, 2002

Hej igen!

Såg att jag hade en engelsk-svensk också i mina gömmor, håll till godo



Häslningar

Anette



http://www.bmn.se/lexicon/lexicon.html


 
Anette Herbert
Anette Herbert  Identity Verified
Local time: 21:09
English to Swedish
+ ...
And another one Oct 10, 2002

I don\'t know why but all these food glossaries seem to appear when I look for other things, hope you can use it.



http://www.sp.se/metrology/pack/sv/oversatt.htm



Best regards

Anette


 
Hans-Bertil Karlsson (X)
Hans-Bertil Karlsson (X)
Sweden
Local time: 22:09
Norwegian to Swedish
+ ...
In memoriam
SP:s lista som excelfil Oct 10, 2002

Quote:


On 2002-10-10 08:48, Anette U wrote:

I don\'t know why but all these food glossaries seem to appear when I look for other things, hope you can use it.





Jag har gjort om denna utmärkta lista och lagt upp den på min webbsajt. Varsågoda att hämta - det är bara att högerklicka på länken nedan och välj \"spara mål\" eller liknadne... See more
Quote:


On 2002-10-10 08:48, Anette U wrote:

I don\'t know why but all these food glossaries seem to appear when I look for other things, hope you can use it.





Jag har gjort om denna utmärkta lista och lagt upp den på min webbsajt. Varsågoda att hämta - det är bara att högerklicka på länken nedan och välj \"spara mål\" eller liknadne



www.karlssonmedia.se/gloslistor/e-märkningstermer.xls



Jag kommer med fler sådana här listor från nätet alltefter tiden tillåter. Jag informerar er här på forumet under denna tråd.



Bästa hälsningar

Hans

Collapse


 
Hans-Bertil Karlsson (X)
Hans-Bertil Karlsson (X)
Sweden
Local time: 22:09
Norwegian to Swedish
+ ...
In memoriam
sorry - länken funkade inte Oct 10, 2002

Ursäkta men länken fungerade inte till gloslistan (det verkar som om min server inte accepterar direktanrop till underbibliotek)



Gör istället såhär



Klicka på www.karlssonmedia.se/gloslistor



och när den lilla länken kommer upp, högerklicka och välj \"spara mål som\". Det ska fungera - jag har själv provat.


 
Anette Herbert
Anette Herbert  Identity Verified
Local time: 21:09
English to Swedish
+ ...
Ordlista Oct 12, 2002

Tack Hans-Bertil!

Listan är nu isäkert förvar på min egen dator!



Ha en bra dag!



Anette


 


To report site rules violations or get help, contact a site moderator:

Moderator(s) of this forum
Anna Herbst[Call to this topic]

You can also contact site staff by submitting a support request »

Livsmedel/dagligvaror/sällanköpsvaror osv


Translation news in Sweden





TM-Town
Manage your TMs and Terms ... and boost your translation business

Are you ready for something fresh in the industry? TM-Town is a unique new site for you -- the freelance translator -- to store, manage and share translation memories (TMs) and glossaries...and potentially meet new clients on the basis of your prior work.

More info »
Trados Studio 2022 Freelance
The leading translation software used by over 270,000 translators.

Designed with your feedback in mind, Trados Studio 2022 delivers an unrivalled, powerful desktop and cloud solution, empowering you to work in the most efficient and cost-effective way.

More info »