svenska dialekter
Thread poster: linjonsson
linjonsson
Portugal
Local time: 12:03
English to Swedish
+ ...
Jan 16, 2003

Läste en artikel i Aftonbladet idag som handlade om att det finns 107 olika dialekter i Sverige( bara i Skåne finns det 5). Har inte hunnit lyssna själv , men ska göra det senare ikväll tillsammans med min pojkvän som är portugis och studera hans ansiktsuttryck (han kan ännu inte svenska).

Ni kan även logga in på aftonbladet.se och rösta för Skåne som vackraste dialekten Ps.jao äe skoååning shjäälv Ds

LiNda

Direct link Reply with quote

Arthur Borges
China
Local time: 20:03
English
+ ...
Tack Snälla! Jan 17, 2003

Ska försöka hitta och kolla artikeln.

Netmark
Local time: 13:03
English to Swedish
+ ...
Skånska? Jan 17, 2003

Jag hittade inte artikeln i Aftonbladet men skulle ändå vilja lägga in en liten kommentar om den skånska dialekten - är den inte mer ett läte än en dialekt...

M.v.h. stolt skåning

Mattias Bergström

Malmö

www.NetmarkTranslations.com

[addsig]

linjonsson
Portugal
English to Swedish
+ ...
TOPIC STARTER
swedia.nu Jan 17, 2003

Jag glömde ju bort att lägga till länken!

www.swedia.nu

linjonsson
Portugal
English to Swedish
+ ...
TOPIC STARTER
http://www.info.umu.se/Press/Press/547.shtml Jan 17, 2003

länk till umeâ universitet (pressmeddelande)

http://www.info.umu.se/Press/Press/547.shtml

Tror att det var här pâ www.proz.com som nâgon har lagt in en ordlista angâende skânska -svenska, nâgon som vet?

Netmark, menar du att \"asa\" är ett läte av bära och att \"töja /jiter\" är läte av orka ?

LiNda

Erik Hansson  Identity Verified
Germany
Member (2002)
Swedish
+ ...
Länktips Jan 19, 2003

Hej!

Följande länktips fanns med nyligen med i Inetmedia:

http://swedia.ling.umu.se/

En mycket intressant sajt! Observera att det rör sig om svenska dialekter, alltså inte enbart dialekter i Sverige, utan också i Österbotten och Nyland. Men äldvdalska var nog ändå svårast att förstå

Som bekännande skåning har jag förresten lagt upp en kort skånsk-svensk ordlista på min ProZ-sida. Fast skånska är inte lika med skånska. Olika begrepp i Göinge är inte desamma som på Söderslätt, och t.o.m inom Malmös stadsgränser finns det vissa skillnader.

En intressant bok i ämnet är \"Skånsk-Svensk-Skånsk Ordbok\" av Jonny Ambrius, utgiven av Sportförlaget (www.sportforlaget.com), ISBN 91-88541-45-2.

Många hälsningar till alla skåningar och icke-skåningar!

Erik

To report site rules violations or get help, contact a site moderator:

You can also contact site staff by submitting a support request »

svenska dialekter

Advanced search

TM-Town
Manage your TMs and Terms ... and boost your translation business

Are you ready for something fresh in the industry? TM-Town is a unique new site for you -- the freelance translator -- to store, manage and share translation memories (TMs) and glossaries...and potentially meet new clients on the basis of your prior work.

More info »
memoQ translator pro
Kilgray's memoQ is the world's fastest developing integrated localization & translation environment rendering you more productive and efficient.

With our advanced file filters, unlimited language and advanced file support, memoQ translator pro has been designed for translators and reviewers who work on their own, with other translators or in team-based translation projects.

More info »

Forums
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search