Arkada┼člar, a─č─▒r olun da molla desinler [Mod: MT B├Âl├╝mleri 1]
Thread poster: murat karahan

murat karahan  Identity Verified
Turkey
Local time: 00:34
English to Turkish
+ ...
Apr 16, 2003

Son g├╝nlerde ├ževirmenli─čin gelece─čiyle ilgili endi┼čelerini dile getiren ancak bende ├ževirmenli─čin bug├╝n├╝ bile olmad─▒─č─▒ endi┼česini s├╝rekli etkin durumda tutan bir arkada┼č─▒m─▒z─▒n forumda a├žt─▒─č─▒ konuda ortaya at─▒lan ki┼čisel saptamalarda (herhangi bir dayana─č─▒n─▒z yoksa sapt─▒rmad─▒r) kantar─▒n topuzunun ka├žmas─▒ ├╝zerine birka├ž noktaya a├ž─▒kl─▒k getirmek gere─či olu┼čmu┼čtur.

G├Ânderilen mesaj s─▒ras─▒na g├Âre gidece─čim ├ž├╝nk├╝ konu olduk├ža da─č─▒t─▒lm─▒┼č ve araya pek├žok ilgisiz ve d├╝┼č├╝nd├╝r├╝c├╝ ki┼čisel yorumlar t─▒k─▒┼čt─▒r─▒lm─▒┼čt─▒r.

├ľnce ┼×enay\'dan ba┼člayal─▒m, ODT├ť\'de ├ževiri b├Âl├╝m├╝ yoktur. Bo─čazi├ži ve ODT├ť mezunu iki ├ževirmenin sizin ├žal─▒┼čt─▒─č─▒n─▒z b├╝ronun deneme ├ževirisini yapamamalar─▒ sizin niteliklerinizi en ufak bir ┼čekilde de─či┼čtirmez. Ayr─▒ca m├╝kemmel ├ževirmen dedi─činiz ┼čey de ancak bir muammadan ibarettir. Alandan alana z─▒play─▒p, ┼čunu da yapar─▒m, bunu da yapar─▒m, Evropa topra─č─▒ ├ži─čnedim, yabanc─▒ dilim iyi, her konuda ├ževiri diye ortal─▒kta dola┼čanlar oldu─ču s├╝rece mesle─čin bug├╝n├╝ oldu─ču bile muallaktad─▒r. Terc├╝me b├╝rolar─▒na gelince; bug├╝ne kadar terc├╝me b├╝rosu deneyimim k─▒sa ├Âzge├žmi┼čimde yer alamayacak kadar k─▒sa bir s├╝re olarak kalm─▒┼čt─▒r (15 saniyelik bir telefon g├Âr├╝┼čmesi) ve ├žal─▒┼čt─▒klar─▒ rakamlar amele rakamlar─▒ ├╝zerine ├ž─▒kmad─▒─č─▒ s├╝rece 15 saniye olarak kalmaya devam edecektir.

┼×imdi gelelim ├Âteki arkada┼člar─▒n uzun uzun cevap gerektiren en az─▒ndan i├žerikli ve dokunakl─▒ mesajlar─▒na. ┼×ule Han─▒m, bir MT mezunu olarak sadece mezunu oldu─čunuz b├Âl├╝mle ilgili yorumda bulunabilirsiniz, me─čer ki ├Âteki \"sayg─▒n\" ├╝niversitelerdeki b├Âl├╝mleri gidip inceleme imkan─▒n─▒z olduysa. T├╝m M├╝tercim-Terc├╝manl─▒k b├Âl├╝mleri i├žin ortak bir yarg─▒da bulunabilece─činizi sanm─▒yorum. D├╝┼č├╝nd├╝─č├╝n├╝z├╝n aksine M├╝tercim-Terc├╝manl─▒k b├Âl├╝mleri ├ževirmen yeti┼čtirir. Mezunlar─▒n─▒n %1 ya da %2\'sinin ├ževirmen oldu─ču d├╝┼č├╝ncesine de kat─▒lm─▒yorum, ben en az─▒ndan %90 ├ževirmenlikle u─čra┼čt─▒─č─▒m─▒ s├Âyleyebilirim.

Bu noktay─▒ sizin bahsetti─činiz mezunlar─▒n ├ževirmenlik yapmama durumuna Selcuk Aky├╝z\'├╝n getirdi─či a├ž─▒klamay─▒ da katarak a├ž─▒klama yapmak yerinde olacakt─▒r. M├╝tercim-Terc├╝manl─▒k b├Âl├╝m├╝ ├Â─črencilerinin ├žo─čunun bayan oldu─ču do─črudur. Bu konuda size k─▒sa bir fizyolojik bilgi, baz─▒ noktalar─▒ a├ž─▒─ča kavu┼čturabilir; Kad─▒nlar─▒n beyninde iki konu┼čma merkezi bulundu─čunu okumu┼čtum, bu konuda kaynak veremeyece─čim ┼ču anda, bu da benim eksikli─čim olsun. Onun d─▒┼č─▒nda lisede sosyal s─▒n─▒flardaki da─č─▒l─▒ma bakacak olursan─▒z, M├╝tercim-Terc├╝manl─▒k b├Âl├╝mlerinde neden b├Âyle bir orans─▒zl─▒k oldu─čunu anlayabilirsiniz, ki ayn─▒ orans─▒zl─▒k ├Âteki dil b├Âl├╝mlerinde de mevcuttur. Bu a┼čamada ├╝lkenin baz─▒ ger├žeklerini bilmeden \"M├╝tercim-Terc├╝manl─▒k mezunlar─▒ ├ževirmenlik yapm─▒yor\" demek, b─▒rak─▒n demeyi diyebilmek, sadece torpil patlatmak olur. Tutup bu noktada sen biliyor musun diyebilirdiniz fakat benim bildi─čim y├Ân├╝nde bir iddiam yok. Ortaya bir g├Âr├╝┼č atan sizlersiniz ve bu durumda ┼ču a├ž─▒lardan g├Âr├╝┼člerinizi sorgulamak isterim:

1 - ├ťniversiteden mezun olanlar─▒n y├╝zde ka├ž─▒ e─čitimini ald─▒klar─▒ bran┼člarda ├žal─▒┼č─▒yorlar ve bu oran b├Âl├╝mden b├Âl├╝me ne gibi farkl─▒l─▒klar g├Âsteriyor?

2 - ├ťniversiteden mezun olan bayan ├Â─črencilerin y├╝zde ka├ž─▒ ├žal─▒┼čma hayat─▒na giriyor?

3 - ├ťniversite s─▒nav─▒nda %1\'lik dilimde yer alan (Bilkent\'i bilmiyorum) ve d├╝z liselerde yeterli e─čitimi verilmeyen yabanc─▒ dille ilgili b├Âl├╝mlerde okuyanlar─▒n gelir s─▒n─▒flar─▒na g├Âre da─č─▒l─▒mlar─▒ nedir ve buradan hareketle, k├Âle fiyatlar─▒na ├žal─▒┼čmaya ihtiya├žlar─▒ var m─▒d─▒r?

L├╝tfen, elinizde veri yoksa uzun ara┼čt─▒rmalar gerektirebilecek bu konularda yorumda bulunmaktan ka├ž─▒n─▒n.

┼×ule Han─▒m. mezunu oldu─čunuz b├Âl├╝m├╝n tan─▒t─▒m sayfas─▒ndan iki al─▒nt─▒:

1- ├çeviri dersleri, ekonomi, hukuk, teknik, t─▒p, kitle ileti┼čim, sosyal bilimler ve edebiyat alanlar─▒n─▒ i├žermektedir. ├ľ─črencilerin, de─či┼čik alanlar─▒ kapsayan konferans ortamlar─▒nda bulunmalar─▒ da sa─članmaktad─▒r.

2- \"Mezunlar─▒m─▒z, kamu ve ├Âzel kurulu┼člar─▒n m├╝tercim-terc├╝man kadrolar─▒nda, ├Âzel sekt├Ârde, ├ževiri b├╝rolar─▒nda, halkla ili┼čkiler b├Âl├╝mlerinde, bankalar─▒n kambiyo ve d─▒┼č ili┼čkiler servislerinde g├Ârev yapmaktad─▒rlar. \"

Akademisyenlerle ilgili yorumunuza gelince, akademisyenlerin hangi bran┼č olursa olsun piyasaya i┼č yapmalar─▒n─▒n yasak oldu─čunu bilmiyorsunuz herhalde. Bilkent\'i bilemem, s├Âyledikleriniz belki de o b├Âl├╝m i├žin ge├žerli olabilir ancak Bo─čazi├ži ├ťniversitesi\'nde dersler aktif ├ževiri yapm─▒┼č akademisyenler ve ├Âzel uzmanl─▒k isteyen baz─▒ dersler de uzmanlar (alayl─▒ tabir ettikleriniz) taraf─▒ndan uzun y─▒llard─▒r verilmektedir. B├Âl├╝mde CAT dersleri de bilgisayar laboratuar─▒nda veriliyor ayr─▒ca CAT\'lerin sadece y├╝ksek tekrar─▒n oldu─ču belirli ├ževiri uygulamalar─▒nda ge├žerli oldu─čunu unutmamak gerekir. Proz\'a gelince, ge├žen sene b├Âl├╝m toplant─▒s─▒ nedeniyle bilgisayar lab\'─▒nda yap─▒lan derste, hele bir de eski forumun oldu─čunu da hesaba katarsak ├žok keyifli dakikalar ge├žirmi┼čtik. Sizinle ilgili olarak s├Âyleyebileceklerim bu kadar.



Sel├žuk arkada┼č─▒m, ben o bahsetti─čim MT mezunlar─▒ndan─▒m ve dedi─čin gibi piyasaya erken girenlerdenim. Bu b├Âl├╝mlerdeki bayan mezunlarla ilgili yukar─▒da birka├ž lak─▒rd─▒ ettim, daha fazla uzatmaya gerek yok. ┼×ule\'yle birlikte i├žine d├╝┼čt├╝─č├╝n├╝z yan─▒lg─▒ y├Ântemdir, ki┼čisel g├Âzlemlerinizi genele vuramazs─▒n─▒z. Ben de ortaya ┼č├Âyle bir sav atay─▒m, benim s─▒n─▒f─▒mdaki bayan mezunlar─▒n yar─▒s─▒ aktif olarak ├ževirmenlik yap─▒yor. Hadi gel de ├Âyle de─čil de.

Senin s├Âzlerinle \"Kimse terc├╝man olarak do─čmuyor; e─čitim ┼čart. E─čitim de yetmiyor, ├žal─▒┼čmak ara┼čt─▒rmak gerekli.\" Buna kat─▒lmamak elde de─čil, ancak kat─▒lmad─▒─č─▒m g├Âr├╝┼č├╝n ┼ču \" Hukuktan, in┼čaattan, tekstilden, bilgisayardan, ┼čundan bundan anlamak laz─▒m.\" Hay─▒r efendim, ├ževirmen her bir halttan anlamak zorunda de─čil, ├Âyle bir m├╝kemmel-omnipotent ├ževirmen kavram─▒ ancak hayali olabilir. Aslolan uzmanla┼čmad─▒r, nokta. Zaten M├╝tercim-Terc├╝manl─▒k b├Âl├╝mlerinde epeydir devam eden bir uygulama var, o da bir alanda yeti┼čmi┼č ├Â─črencilere ├ževiri e─čitimi vermek ve bu konuda gayet ba┼čar─▒l─▒ ├Ârnekler mevcut. ├ľrne─čin yeni mezun bir doktor ya da m├╝hendis ┼čapkas─▒n─▒ ├Ân├╝ne koyar ve meslekte iyi para kazanabilece─či y─▒llar─▒n ne kadar uzakta oldu─čunu g├Âr├╝r, bran┼č─▒mla ilgili teknik ├ževiri yapar─▒m daha iyi derse master d├╝zeyinde ├ževiri e─čitimi alabiliyor.

Alayl─▒-mektepli ├žat─▒┼čmas─▒n─▒n en s─▒k g├Âr├╝ld├╝─č├╝ alanlardan biri de m├╝zik. Burada ├Âyle bir ├Ârnek vermek de yak─▒┼č─▒k al─▒r ├ž├╝nk├╝ amiyane tabirle s─▒k s─▒k forumda \"alay─▒m saz─▒ elime, basay─▒m ┼č├Âyle bam teline\" ┼čeklinde yaz─▒lar g├Ârmek m├╝mk├╝n. ─░simler yanl─▒┼č olabilir, ├Ânemli olan fikir; Vakti zaman─▒nda konservatuar mezunu mektepli Schubert, alayl─▒ Liszt\'in konserini dinlemeye gider. Konser sonras─▒nda eseri nas─▒l buldu─čunu sorduklar─▒nda ┼č├Âyle bir a├ž─▒klama yapar \"Liszt bir konservatuar ├Â─črencisine okulda verilemeyecek pek ├žok ├Âzelli─če sahip, ├Âte yandan konservatuar ├Â─črencilerinin ├žo─čunda bulunan baz─▒ temel niteliklerden yoksun.\"

Uzamas─▒ gerekiyordu uzatt─▒m, daha da uzataca─č─▒m.

Ke├žilerin olmad─▒─č─▒ yerde g├Âr├╝┼čmek dile─čiyle.





[Subject edited by staff or moderator 2005-05-20 02:59]

[Subject edited by staff or moderator 2005-05-20 03:01]


Direct link Reply with quote
 
shule  Identity Verified
Local time: 00:34
English to Turkish
+ ...
Yanl─▒┼č anlayanlara baz─▒ a├ž─▒klamalar: Apr 16, 2003

1.

\"┼×ule Han─▒m, bir MT mezunu olarak sadece mezunu oldu─čunuz b├Âl├╝mle ilgili yorumda bulunabilirsiniz, me─čer ki ├Âteki \"sayg─▒n\" ├╝niversitelerdeki b├Âl├╝mleri gidip inceleme imkan─▒n─▒z olduysa. T├╝m M├╝tercim-Terc├╝manl─▒k b├Âl├╝mleri i├žin ortak bir yarg─▒da bulunabilece─činizi sanm─▒yorum.\"



EN AZINDAN \"B─░LKENT MEZUNLARI\" ─░├ç─░N DURUM BU YAZDI─×IMI HATIRLIYORUM.BA┼×TA YAPTI─×IM GENELLEMEY─░ KISITLAYAN BU ─░FADE S─░Z─░ TATM─░N ETMEM─░┼×SE Y─░NELEYEY─░M, VERD─░─×─░M ├ľRNEKLER 1. DERECEDEN \"B─░LKENT M├ťTERC─░M-TERC├ťMANLIK B├ľL├ťM├ť MEZUNLARINI\", GENEL ANLAMDA ─░SE \"YEN─░ NES─░L\" TRIN(MT) MEZUNLARINI KONU ALMAKTADIR.



2.

\"D├╝┼č├╝nd├╝─č├╝n├╝z├╝n aksine M├╝tercim-Terc├╝manl─▒k b├Âl├╝mleri ├ževirmen yeti┼čtirir. Mezunlar─▒n─▒n %1 ya da %2\'sinin ├ževirmen oldu─ču d├╝┼č├╝ncesine de kat─▒lm─▒yorum, ben en az─▒ndan %90 ├ževirmenlikle u─čra┼čt─▒─č─▒m─▒ s├Âyleyebilirim.\"



BU B─░R D├ť┼×├ťNCE DE─×─░L KEND─░ B├ľL├ťM├ťMLE ─░LG─░L─░ G├ľZLEMLED─░─×─░M B─░R GER├çEKT─░R. DOLAYISIYLA HAYIR SEN─░N B├ľL├ťM├ťNDEK─░LER ├çEV─░RMEN OLUYOR, SEN B─░LM─░YORSUN AMA BEN B─░L─░YORUM ┼×EKL─░NDE B─░R ─░DD─░ANIZ OLAB─░LECE─×─░N─░ SANMIYORUM.



3.

\"M├╝tercim-Terc├╝manl─▒k b├Âl├╝m├╝ ├Â─črencilerinin ├žo─čunun bayan oldu─ču do─črudur. Bu konuda size k─▒sa bir fizyolojik bilgi, baz─▒ noktalar─▒ a├ž─▒─ča kavu┼čturabilir; Kad─▒nlar─▒n beyninde....\"



SA─×OLUN, GER├çEKL─░─×─░N─░ B─░R ├çOK ─░NSANIN B─░LD─░─×─░ BU B─░L─░MSEL YARGI OLMASA ANLA┼×ILAN B├ľL├ťM├ťMDEK─░ ERKEK SAYISINA DA ─░T─░RAZ EDECEKS─░N─░Z...



4.

\"Bu a┼čamada ├╝lkenin baz─▒ ger├žeklerini bilmeden \"M├╝tercim-Terc├╝manl─▒k mezunlar─▒ ├ževirmenlik yapm─▒yor\" demek, b─▒rak─▒n demeyi diyebilmek, sadece torpil patlatmak olur.\"



BKZ.2



5.

\"Tutup bu noktada sen biliyor musun diyebilirdiniz fakat benim bildi─čim y├Ân├╝nde bir iddiam yok.\"



O HALDE...



6.

Ortaya bir g├Âr├╝┼č atan sizlersiniz ve bu durumda ┼ču a├ž─▒lardan g├Âr├╝┼člerinizi sorgulamak isterim:

1 - ├ťniversiteden mezun olanlar─▒n y├╝zde ka├ž─▒ e─čitimini ald─▒klar─▒ bran┼člarda ├žal─▒┼č─▒yorlar ve bu oran b├Âl├╝mden b├Âl├╝me ne gibi farkl─▒l─▒klar g├Âsteriyor?

2 - ├ťniversiteden mezun olan bayan ├Â─črencilerin y├╝zde ka├ž─▒ ├žal─▒┼čma hayat─▒na giriyor?

3 - ├ťniversite s─▒nav─▒nda %1\'lik dilimde yer alan (Bilkent\'i bilmiyorum) ve d├╝z liselerde yeterli e─čitimi verilmeyen yabanc─▒ dille ilgili b├Âl├╝mlerde okuyanlar─▒n gelir s─▒n─▒flar─▒na g├Âre da─č─▒l─▒mlar─▒ nedir ve buradan hareketle, k├Âle fiyatlar─▒na ├žal─▒┼čmaya ihtiya├žlar─▒ var m─▒d─▒r?\"



S─░Z BU KONUDA KEND─░ ├ťN─░VER─░STEM VE KEND─░ B├ľL├ťM├ťM HAKKINDAK─░ G├ľZLEMLER─░M DO─×RULTUSUNDA VERD─░─×─░M B─░LG─░YE DAH─░ ─░T─░RAZ EDERKEN, ─░STAT─░ST─░K─░ B─░LG─░ GEREKT─░REN B├ľYLE B─░R KONUDAK─░ TAHM─░NLER─░M─░ KEND─░ME SAKLAMAYI UYGUN G├ľR├ťYORUM. E─×ER S─░Z─░N BU KONUDA B─░R B─░LG─░N─░Z VARSA B─░Z─░ DE AYDINLATAB─░L─░RS─░N─░Z. MAHKEMEDE OLMADI─×IMIZA G├ľRE ─░SPAT Y├ťK├ť DE B─░ZE A─░T DE─×─░L.



7.

\"1- ├çeviri dersleri, ekonomi, hukuk, teknik, t─▒p, kitle ileti┼čim, sosyal bilimler ve edebiyat alanlar─▒n─▒ i├žermektedir. ├ľ─črencilerin, de─či┼čik alanlar─▒ kapsayan konferans ortamlar─▒nda bulunmalar─▒ da sa─članmaktad─▒r.

2- \"Mezunlar─▒m─▒z, kamu ve ├Âzel kurulu┼člar─▒n m├╝tercim-terc├╝man kadrolar─▒nda, ├Âzel sekt├Ârde, ├ževiri b├╝rolar─▒nda, halkla ili┼čkiler b├Âl├╝mlerinde, bankalar─▒n kambiyo ve d─▒┼č ili┼čkiler servislerinde g├Ârev yapmaktad─▒rlar. \"



MEZUN OLDU─×UM OKULU S─░Z─░N WEB SAYFASINDAK─░ TANITIMDAN ED─░ND─░─×─░N─░Z B─░LG─░LERDEN DAHA ─░Y─░ TANIDI─×IMA ─░T─░RAZ EDEMEZS─░N─░Z SANIRIM. ├ťN─░VERS─░TEN─░N \"HER NE KADAR M├ťTERC─░M-TERC├ťMANLIK B├ľL├ťM├ťM├ťZ MEZUNLARININ P─░YASAYA ├çEV─░RMEN OLARAK G─░RD─░KLER─░ VE BU AlANDA TUTUNAB─░LD─░KLER─░ PEK G├ľR├ťLMESE DE ├çOK ─░Y─░ GAZETEC─░, PAZARLAMACI, B├ťROKRAT, DANI┼×MAN..VS. YET─░┼×T─░R─░R─░Z.\" DEMES─░N─░ BEKLED─░─×─░N─░Z─░ SANMIYORUM.



8.

\"Akademisyenlerle ilgili yorumunuza gelince, akademisyenlerin hangi bran┼č olursa olsun piyasaya i┼č yapmalar─▒n─▒n yasak oldu─čunu bilmiyorsunuz herhalde.\"



AKADEM─░SYENLER─░N P─░YASAYLA ─░├ç─░ ─░├çE OLMASI DEMEK ─░LLAK─░ AYNI ANDA ─░┼× YAPMALARINI GEREKT─░RMEZ. S─░Z─░N DE BO─×AZ─░├ç─░ ├ťN─░VERS─░TES─░ ─░LE ─░LG─░L─░ VERD─░─×─░N─░Z ├ľRNEKTE OLDU─×U G─░B─░ DAHA ├ľNCE ├çALI┼×MI┼× HALEN DE ─░L─░┼×K─░ ─░├çER─░S─░NDE OLMALARI M├ťMK├ťND├ťR.



9.

\"CAT\'lerin sadece y├╝ksek tekrar─▒n oldu─ču belirli ├ževiri uygulamalar─▒nda ge├žerli oldu─čunu unutmamak gerekir.\"



AKS─░N─░ ─░DD─░A ETMED─░M, ANCAK B─░R ├çEV─░RMEN M├ťTERC─░M-TERC├ťMANLIK B├ľL├ťM├ťNDE CAT ARA├çLARINI ├ľ─×RENMED─░YSE KEND─░ KEND─░NE ├ľ─×RENMES─░ M├ťMK├ťN FAKAT ├çOK DAHA ZORDUR. (TECR├ťBEYLE SAB─░T.)



10.

\"Ben de ortaya ┼č├Âyle bir sav atay─▒m, benim s─▒n─▒f─▒mdaki bayan mezunlar─▒n yar─▒s─▒ aktif olarak ├ževirmenlik yap─▒yor. Hadi gel de ├Âyle de─čil de.\"



K─░┼×─░SEL G├ľZLEMLER─░ME KAR┼×I G├ľSTERD─░─×─░N─░Z TAVIRIN NE DERECE TUTARSIZ OLDU─×UNU KEND─░ C├ťMLEN─░ZLE DE ─░FADE ETT─░─×─░N─░Z ─░├ç─░N TE┼×EKK├ťRLER.



\"A─×IR OL DA MOLLA DES─░NLER\" TARZI ─░K─░ Y├ťZL├ť B─░R ANLAYI┼×TANSA ─░FADE ├ľZG├ťRL├ť─×├ťN├ť, SEV─░YEL─░ TARTI┼×MAYI VE TECR├ťBELER─░M─░Z─░ B─░RB─░R─░M─░ZLE PAYLA┼×MAYI SAVUNDU─×UMU BEL─░RTMEK ─░ST─░YORUM. D─░KKATLE VE ├ľNYARGISIZ OKUYACAK OLURSANIZ B─░RB─░R─░M─░ZDEN FARKLI ┼×EYLER S├ľYLEMED─░─×─░M─░Z─░ DE G├ľRECEKS─░N─░ZD─░R.



UMARIM GELECEKTE TRIN B├ľL├ťMLER─░N─░N KAL─░TES─░ ARTAR, BU B├ľL├ťMLERE GER├çEKTEN ├çEV─░RMEN OLMAK ─░STEYENLER G─░RER, VE BEN DE TRIN B├ľL├ťMLER─░ ├çOK ─░Y─░ M├ťTERC─░M-TERC├ťMANLAR YET─░┼×T─░R─░R D─░YE B─░R GENELLEME YAPAB─░L─░R─░M. YOKSA DEVE KU┼×U G─░B─░ KAFAMI KUMA G├ľM├ťP \"B─░LKENT M├ťTERC─░M-TERC├ťMANLIK B├ľL├ťM├ť\" MEZUNLARININ ├çO─×U HAR─░KA ├çEV─░RMENLER OLUR DEMEM─░N K─░MSEYE B─░R FAYDASI OLACA─×INI SANMIYORUM. A─×IR OLUP SUSMAKTANSA KEND─░ B├ľL├ťM├ťM├ťZ├ť DAH─░ ELE┼×T─░REREK STAT├ťKOYU DE─×─░┼×T─░REB─░LECE─×─░M─░Z─░ D├ť┼×├ťN├ťYORUM.



HERKESE ─░Y─░ ├çALI┼×MALAR...



┼×ule B├╝lb├╝l





Direct link Reply with quote
 

Selcuk Akyuz  Identity Verified
Turkey
Local time: 00:34
Member (2006)
English to Turkish
+ ...
uzmanla┼čma Apr 16, 2003

├çeviride uzmanla┼čma ┼čart, buna ben de inan─▒yorum. Ama mevcut piyasa ┼čartlar─▒nda ki┼či ancak ├žok uzun y─▒llar sonra bir(ka├ž) alanda uzmanla┼čabili(yo)r.

\" Hukuktan, in┼čaattan, tekstilden, bilgisayardan, ┼čundan bundan anlamak laz─▒m.\" demi┼čtim, yine de diyorum, ama bahsetti─čim ┼čey bunlarda uzmanla┼čmak de─čil, sadece ├ževirdi─či metni genel olarak anlayabilecek kadar bilgi sahibi olmak. Bahsetti─čim ┼čey, ki┼činin (daha do─črusu sadece dil bilen ki┼činin) ├ževirmen olamayaca─č─▒. Hayat─▒n her alan─▒yla ilgili genel bilgi, belli ba┼čl─▒ alanlarda biraz daha ayr─▒nt─▒l─▒ bilgi sahibi olmak ve tabii ideal olarak da bir iki alanda uzmanla┼čmak.



Terc├╝me b├╝rolar─▒na i┼č yapan bir terc├╝man ben sadece psikoloji ├ževirisi yapar─▒m, MT b├Âl├╝m├╝nden mezun olduktan sonra psikoloji master ve doktoras─▒ yapt─▒m, bu vekaletnameyi ├ževiremem diyebilir mi! Diyebilir tabii, ama bir daha da i┼č alamaz o b├╝rodan. Bir piyasa terc├╝man─▒ hukuk, in┼čaat, finans ve g├╝n├╝m├╝zde bilgisayar ve ileti┼čim konular─▒ndan genel olarak anlamak durumundad─▒r. Ve yeni mezun bir arkada┼č bu konularda genel bilgisi yoksa kendisini GEL─░┼×T─░RMEL─░D─░R.

Uzmanla┼čma daha sonraki bir a┼čamad─▒r ama ├Ânemi kesinlikle yads─▒namaz.



─░yi ├žal─▒┼čmalar





Direct link Reply with quote
 

murat karahan  Identity Verified
Turkey
Local time: 00:34
English to Turkish
+ ...
TOPIC STARTER
Efendim?? Apr 16, 2003

[quote]

On 2003-04-16 13:46, shule wrote:



0.9 ├ç├╝nk├╝ \"├ç├╝nk├╝ BO─×AZ─░├ç─░, HACETTEPE, B─░LKENT gibi ├žok sayg─▒n ├╝niversitelerde kurulmalar─▒na ra─čmen bu b├Âl├╝mler her sene bir ka├ž parlak ├Â─črencinin (┼čimdiye kadar say─▒lar─▒ 4\'├╝ a┼čmad─▒) simultane ├ževiri yapmak ├╝zere yeti┼čtirilmesi d─▒┼č─▒nda \"├çevirmen\" YET─░┼×T─░RMEZ. Mezunlar─▒n─▒n ancak %1 ya da 2\'si ├ževirmenli─či bir meslek olarak g├Âr├╝r. En az─▒ndan Bilkent M├╝tercim-Terc├╝manl─▒k B├Âl├╝m├╝ i├žin durum bu.\"

Hangi ifadeniz ge├žerli, bu ├╝├ž ├╝niversite i├žin s├Âyledikleriniz mi, Bilkent i├žin s├Âyledikleriniz mi? Ba┼čta yapt─▒─č─▒n─▒z genellemeyi s─▒n─▒rlayacaksan─▒z niye yapt─▒n─▒z?



Bir not, belki okunakl─▒ olmas─▒ i├žin yazm─▒┼č olabilirsiniz ama b├╝y├╝k harfle yazmak internette ba─č─▒rmak anlam─▒na gelir.





1. \"┼×ule Han─▒m, bir MT mezunu olarak sadece mezunu oldu─čunuz b├Âl├╝mle ilgili yorumda bulunabilirsiniz, me─čer ki ├Âteki \"sayg─▒n\" ├╝niversitelerdeki b├Âl├╝mleri gidip inceleme imkan─▒n─▒z olduysa. T├╝m M├╝tercim-Terc├╝manl─▒k b├Âl├╝mleri i├žin ortak bir yarg─▒da bulunabilece─činizi sanm─▒yorum.\"



EN AZINDAN \"B─░LKENT MEZUNLARI\" ─░├ç─░N DURUM BU YAZDI─×IMI HATIRLIYORUM.BA┼×TA YAPTI─×IM GENELLEMEY─░ KISITLAYAN BU ─░FADE S─░Z─░ TATM─░N ETMEM─░┼×SE Y─░NELEYEY─░M, VERD─░─×─░M ├ľRNEKLER 1. DERECEDEN \"B─░LKENT M├ťTERC─░M-TERC├ťMANLIK B├ľL├ťM├ť MEZUNLARINI\", GENEL ANLAMDA ─░SE \"YEN─░ NES─░L\" TRIN(MT) MEZUNLARINI KONU ALMAKTADIR.



1.9 Konservatuar ├Ârne─čiyle ilgili bir yorumunuz olmad─▒─č─▒na g├Âre oradan devam edelim. Konservatuardan mezun olan herkes virt├╝├Âz olmaz, olamaz. Olabilece─čini sanmad─▒─č─▒n─▒z bir iddiam─▒ g├╝ndeme getirmi┼čsiniz, te┼čekk├╝r ederim.



2.

\"D├╝┼č├╝nd├╝─č├╝n├╝z├╝n aksine M├╝tercim-Terc├╝manl─▒k b├Âl├╝mleri ├ževirmen yeti┼čtirir. Mezunlar─▒n─▒n %1 ya da %2\'sinin ├ževirmen oldu─ču d├╝┼č├╝ncesine de kat─▒lm─▒yorum, ben en az─▒ndan %90 ├ževirmenlikle u─čra┼čt─▒─č─▒m─▒ s├Âyleyebilirim.\"



BU B─░R D├ť┼×├ťNCE DE─×─░L KEND─░ B├ľL├ťM├ťMLE ─░LG─░L─░ G├ľZLEMLED─░─×─░M B─░R GER├çEKT─░R. DOLAYISIYLA HAYIR SEN─░N B├ľL├ťM├ťNDEK─░LER ├çEV─░RMEN OLUYOR, SEN B─░LM─░YORSUN AMA BEN B─░L─░YORUM ┼×EKL─░NDE B─░R ─░DD─░ANIZ OLAB─░LECE─×─░N─░ SANMIYORUM.



2.9 Bilgi, ger├žek, yarg─▒ ve yorum kelimelerini kullan─▒┼č─▒m─▒zda bir farkl─▒l─▒k var ama ├ž├Âzebilmi┼č de─čilim.



3.

\"M├╝tercim-Terc├╝manl─▒k b├Âl├╝m├╝ ├Â─črencilerinin ├žo─čunun bayan oldu─ču do─črudur. Bu konuda size k─▒sa bir fizyolojik bilgi, baz─▒ noktalar─▒ a├ž─▒─ča kavu┼čturabilir; Kad─▒nlar─▒n beyninde....\"



SA─×OLUN, GER├çEKL─░─×─░N─░ B─░R ├çOK ─░NSANIN B─░LD─░─×─░ BU B─░L─░MSEL YARGI OLMASA ANLA┼×ILAN B├ľL├ťM├ťMDEK─░ ERKEK SAYISINA DA ─░T─░RAZ EDECEKS─░N─░Z...



3.9 Bkz. 4\'teki al─▒nt─▒m.



4.

\"Bu a┼čamada ├╝lkenin baz─▒ ger├žeklerini bilmeden \"M├╝tercim-Terc├╝manl─▒k mezunlar─▒ ├ževirmenlik yapm─▒yor\" demek, b─▒rak─▒n demeyi diyebilmek, sadece torpil patlatmak olur.\"



BKZ.2



4.9 Neyi bilmedi─čini bilmek de bilmektir.

O halde ne?



5.

\"Tutup bu noktada sen biliyor musun diyebilirdiniz fakat benim bildi─čim y├Ân├╝nde bir iddiam yok.\"



O HALDE...



5.9 Bilgi ve tahminleriniz itiraza ve ele┼čtiriye a├ž─▒kt─▒r, ├ž├╝nk├╝ bir ger├žek de─čildir.

Ger├žek: Bir durum, bir nesne veya bir nitelik olarak var olan, varl─▒─č─▒ ink├ór edilemeyen, olgu durumunda olan, hakik├«.





6.

Ortaya bir g├Âr├╝┼č atan sizlersiniz ve bu durumda ┼ču a├ž─▒lardan g├Âr├╝┼člerinizi sorgulamak isterim:

1 - ├ťniversiteden mezun olanlar─▒n y├╝zde ka├ž─▒ e─čitimini ald─▒klar─▒ bran┼člarda ├žal─▒┼č─▒yorlar ve bu oran b├Âl├╝mden b├Âl├╝me ne gibi farkl─▒l─▒klar g├Âsteriyor?

2 - ├ťniversiteden mezun olan bayan ├Â─črencilerin y├╝zde ka├ž─▒ ├žal─▒┼čma hayat─▒na giriyor?

3 - ├ťniversite s─▒nav─▒nda %1\'lik dilimde yer alan (Bilkent\'i bilmiyorum) ve d├╝z liselerde yeterli e─čitimi verilmeyen yabanc─▒ dille ilgili b├Âl├╝mlerde okuyanlar─▒n gelir s─▒n─▒flar─▒na g├Âre da─č─▒l─▒mlar─▒ nedir ve buradan hareketle, k├Âle fiyatlar─▒na ├žal─▒┼čmaya ihtiya├žlar─▒ var m─▒d─▒r?\"



S─░Z BU KONUDA KEND─░ ├ťN─░VER─░STEM VE KEND─░ B├ľL├ťM├ťM HAKKINDAK─░ G├ľZLEMLER─░M DO─×RULTUSUNDA VERD─░─×─░M B─░LG─░YE DAH─░ ─░T─░RAZ EDERKEN, ─░STAT─░ST─░K─░ B─░LG─░ GEREKT─░REN B├ľYLE B─░R KONUDAK─░ TAHM─░NLER─░M─░ KEND─░ME SAKLAMAYI UYGUN G├ľR├ťYORUM. E─×ER S─░Z─░N BU KONUDA B─░R B─░LG─░N─░Z VARSA B─░Z─░ DE AYDINLATAB─░L─░RS─░N─░Z. MAHKEMEDE OLMADI─×IMIZA G├ľRE ─░SPAT Y├ťK├ť DE B─░ZE A─░T DE─×─░L.



6.9 \"DEMES─░N─░ BEKLED─░─×─░N─░Z─░ SANMIYORUM\" dedi─činiz ┼čeyi b├Âl├╝m├╝n├╝z zaten s├Âyl├╝yor. O halde bu hayret niye?



7.

\"1- ├çeviri dersleri, ekonomi, hukuk, teknik, t─▒p, kitle ileti┼čim, sosyal bilimler ve edebiyat alanlar─▒n─▒ i├žermektedir. ├ľ─črencilerin, de─či┼čik alanlar─▒ kapsayan konferans ortamlar─▒nda bulunmalar─▒ da sa─članmaktad─▒r.

2- \"Mezunlar─▒m─▒z, kamu ve ├Âzel kurulu┼člar─▒n m├╝tercim-terc├╝man kadrolar─▒nda, ├Âzel sekt├Ârde, ├ževiri b├╝rolar─▒nda, halkla ili┼čkiler b├Âl├╝mlerinde, bankalar─▒n kambiyo ve d─▒┼č ili┼čkiler servislerinde g├Ârev yapmaktad─▒rlar. \"



MEZUN OLDU─×UM OKULU S─░Z─░N WEB SAYFASINDAK─░ TANITIMDAN ED─░ND─░─×─░N─░Z B─░LG─░LERDEN DAHA ─░Y─░ TANIDI─×IMA ─░T─░RAZ EDEMEZS─░N─░Z SANIRIM. ├ťN─░VERS─░TEN─░N \"HER NE KADAR M├ťTERC─░M-TERC├ťMANLIK B├ľL├ťM├ťM├ťZ MEZUNLARININ P─░YASAYA ├çEV─░RMEN OLARAK G─░RD─░KLER─░ VE BU AlANDA TUTUNAB─░LD─░KLER─░ PEK G├ľR├ťLMESE DE ├çOK ─░Y─░ GAZETEC─░, PAZARLAMACI, B├ťROKRAT, DANI┼×MAN..VS. YET─░┼×T─░R─░R─░Z.\" DEMES─░N─░ BEKLED─░─×─░N─░Z─░ SANMIYORUM.



7.9 Mesela ne gerektirir? Sizce bu piyasa baz al─▒nabilecek bir ortam olu┼čturuyor mu? Bu i┼čin sadece ger├žekleri mi, yoksa bunun yan─▒s─▒ra hatta ├Âncelikli olarak do─črular─▒ m─▒ ├Â─čretilmeli?



8.

\"Akademisyenlerle ilgili yorumunuza gelince, akademisyenlerin hangi bran┼č olursa olsun piyasaya i┼č yapmalar─▒n─▒n yasak oldu─čunu bilmiyorsunuz herhalde.\"



AKADEM─░SYENLER─░N P─░YASAYLA ─░├ç─░ ─░├çE OLMASI DEMEK ─░LLAK─░ AYNI ANDA ─░┼× YAPMALARINI GEREKT─░RMEZ. S─░Z─░N DE BO─×AZ─░├ç─░ ├ťN─░VERS─░TES─░ ─░LE ─░LG─░L─░ VERD─░─×─░N─░Z ├ľRNEKTE OLDU─×U G─░B─░ DAHA ├ľNCE ├çALI┼×MI┼× HALEN DE ─░L─░┼×K─░ ─░├çER─░S─░NDE OLMALARI M├ťMK├ťND├ťR.



8.9 Aksini iddia etti─činizi s├Âyleyen yok, sadece ├ževirmenlerin CAT\'lerden ne kadar bihaber oldu─čundan dem vururken bunu da g├Âz ├Ân├╝nde bulundurun diye s├Âyledim. E─čer M├╝tercim-Terc├╝manl─▒k mezunu bir ├Â─črenci CAT\'den bihaber mezun olabiliyorsa 1. derecede ay─▒b─▒ b├Âl├╝m├╝n, 2. derecede ay─▒p da kendisinindir. Ben CAT kullanm─▒yorum ├ž├╝nk├╝ se├žti─čim alanda bir i┼člerli─či olamaz, tam tersine hatlar─▒ kar─▒┼čt─▒rabilir.



9.

\"CAT\'lerin sadece y├╝ksek tekrar─▒n oldu─ču belirli ├ževiri uygulamalar─▒nda ge├žerli oldu─čunu unutmamak gerekir.\"



AKS─░N─░ ─░DD─░A ETMED─░M, ANCAK B─░R ├çEV─░RMEN M├ťTERC─░M-TERC├ťMANLIK B├ľL├ťM├ťNDE CAT ARA├çLARINI ├ľ─×RENMED─░YSE KEND─░ KEND─░NE ├ľ─×RENMES─░ M├ťMK├ťN FAKAT ├çOK DAHA ZORDUR. (TECR├ťBEYLE SAB─░T.)



9.9 Bu tav─▒r tutars─▒z ise bkz. kendi g├Âr├╝┼čleriniz. Burada s├Âz konusu etti─čim tutars─▒zl─▒k de─čil, temelsizlik, mesnetsizliktir.



10.

\"Ben de ortaya ┼č├Âyle bir sav atay─▒m, benim s─▒n─▒f─▒mdaki bayan mezunlar─▒n yar─▒s─▒ aktif olarak ├ževirmenlik yap─▒yor. Hadi gel de ├Âyle de─čil de.\"



K─░┼×─░SEL G├ľZLEMLER─░ME KAR┼×I G├ľSTERD─░─×─░N─░Z TAVIRIN NE DERECE TUTARSIZ OLDU─×UNU KEND─░ C├ťMLEN─░ZLE DE ─░FADE ETT─░─×─░N─░Z ─░├ç─░N TE┼×EKK├ťRLER.



\"A─č─▒r ol da molla desinler\" tarz─▒ iki y├╝zl├╝ de─čil do─črudan bir tav─▒rd─▒r, a├ž─▒k kap─▒ b─▒rakmayaca─č─▒n─▒ d├╝┼č├╝n├╝yordum ama yan─▒lm─▒┼č─▒m. Sadece madalyonun ├Âteki y├╝z├╝n├╝ g├Âstermek a├ž─▒s─▒ndan iki y├╝zl├╝ oldu─čunu d├╝┼č├╝nd├╝rebilir, b├Âyle d├╝┼č├╝nmek i├žin de ben ┼čahsen bir hayli g├╝├ž sarfetmek gerekti─či kan─▒s─▒nday─▒m. Dar kapsaml─▒, ├Âznel bir t├╝me var─▒mc─▒ yakla┼č─▒m sergiledikten sonra seviyeden ve ├Ânyarg─▒dan s├Âz etmek bana ters geliyor. Bir ┼čeyi unutmay─▒n, akademisyenler do─čru bildiklerini yap─▒yor. ┼×u anda eski hocalar─▒n─▒zdan herhangi biriyle g├Âr├╝┼č├╝p onlara tersine bilgi ak─▒┼č─▒ ihsan ediyor musunuz? ─░hsan kelimesi alay ama├žl─▒ s├Âylenmemi┼čtir. Ya da okudu─čunuz s─▒rada hi├ž \"hocam, bu verdi─činiz bilgiler gayet g├╝zel ama ger├žek d├╝nyada kar┼č─▒l─▒─č─▒ var m─▒\" diye hocalar─▒n─▒z─▒ sorgulad─▒n─▒z m─▒? Sorgulad─▒ysan─▒z, e─čer, kafay─▒ kuma g├Âmenlerden de─čilsiniz demektir. Ben bu konuda hocalar─▒mla kanl─▒ b─▒├žakl─▒ olmu┼čumdur ama ┼ču anda o hocalar─▒m─▒n yan─▒nda bir bran┼č dersi veriyorum.

B├Âl├╝m├╝ ele┼čtirmenin yeri proz gibi melez bir ortam de─čildir. Hacettepe mezunlar─▒n─▒n yapt─▒─č─▒ gibi yahoo ├╝zerinde bir grup kurup baz─▒ konular─▒ orada ele al─▒rs─▒n─▒z ve uzla┼čt─▒─č─▒n─▒z noktalarda hocalar─▒n─▒za bilgi aktar─▒m─▒n─▒ ger├žekle┼čtirirsiniz. Burada kimin nezdinde b├Âl├╝mle ilgili neyi tart─▒┼č─▒yorsunuz? Burada kimi kime, ne ama├žla ┼čikayet ediyorsunuz? Bir ┼čey, onun d├╝zelmesini ummakla d├╝zelmez, bu konuda daha gayretli olmak yak─▒┼č─▒r davran─▒┼čt─▒r.



Stat├╝ko\'ya gelince, zaten de─či┼čiyor, ┼ču anda Hacettepe\'de de, Bo─čazi├ži\'nde de M├╝tercim-Terc├╝manl─▒k b├Âl├╝m├╝ mezunlar─▒ ├Â─čretim g├Ârevlisi olarak ├žal─▒┼čmaya ba┼člad─▒. Bundan ├Ânceki hocalar─▒n─▒z─▒n a─č─▒rl─▒kl─▒ olarak hangi b├Âl├╝mlerden geldi─čini d├╝┼č├╝necek olursan─▒z bunun beraberinde ne gibi sonu├žlar getirece─čini ger├žek├ži bir ┼čekilde tahmin etmek zor olmasa gerek.

Buraya kadar okuyan olduysa kutlar─▒m....



\"A─×IR OL DA MOLLA DES─░NLER\" TARZI ─░K─░ Y├ťZL├ť B─░R ANLAYI┼×TANSA ─░FADE ├ľZG├ťRL├ť─×├ťN├ť, SEV─░YEL─░ TARTI┼×MAYI VE TECR├ťBELER─░M─░Z─░ B─░RB─░R─░M─░ZLE PAYLA┼×MAYI SAVUNDU─×UMU BEL─░RTMEK ─░ST─░YORUM. D─░KKATLE VE ├ľNYARGISIZ OKUYACAK OLURSANIZ B─░RB─░R─░M─░ZDEN FARKLI ┼×EYLER S├ľYLEMED─░─×─░M─░Z─░ DE G├ľRECEKS─░N─░ZD─░R.



UMARIM GELECEKTE TRIN B├ľL├ťMLER─░N─░N KAL─░TES─░ ARTAR, BU B├ľL├ťMLERE GER├çEKTEN ├çEV─░RMEN OLMAK ─░STEYENLER G─░RER, VE BEN DE TRIN B├ľL├ťMLER─░ ├çOK ─░Y─░ M├ťTERC─░M-TERC├ťMANLAR YET─░┼×T─░R─░R D─░YE B─░R GENELLEME YAPAB─░L─░R─░M. YOKSA DEVE KU┼×U G─░B─░ KAFAMI KUMA G├ľM├ťP \"B─░LKENT M├ťTERC─░M-TERC├ťMANLIK B├ľL├ťM├ť\" MEZUNLARININ ├çO─×U HAR─░KA ├çEV─░RMENLER OLUR DEMEM─░N K─░MSEYE B─░R FAYDASI OLACA─×INI SANMIYORUM. A─×IR OLUP SUSMAKTANSA KEND─░ B├ľL├ťM├ťM├ťZ├ť DAH─░ ELE┼×T─░REREK STAT├ťKOYU DE─×─░┼×T─░REB─░LECE─×─░M─░Z─░ D├ť┼×├ťN├ťYORUM.



HERKESE ─░Y─░ ├çALI┼×MALAR...



┼×ule B├╝lb├╝l





Direct link Reply with quote
 

├ľzden Ar─▒kan  Identity Verified
Germany
Local time: 23:34
Member
English to Turkish
Ne olacak bu memleketin hali? Apr 17, 2003

Bana kal─▒rsa ne olacak mesle─čimizin gelece─či diye bu kadar kendimizi h─▒rpalaman─▒n anlam─▒ yok. T├╝rkiye\'de herhangi bir ┼čeyin gelece─či ne ise ├ževirmenli─čin gelece─či de ├╝├ž a┼ča─č─▒ be┼č yukar─▒ odur. Hem biz niye kendimizi bu kadar ├╝z├╝yoruz ki? Politikac─▒lar, askerler falan oturup d├╝┼č├╝ns├╝n bir de, ne olacak bu ├╝lkede bizim gelece─čimiz diye.



Hi├žbirinizin s├Âylediklerinde bana \"hadi can─▒m olur mu\" falan dediren bir ┼čey yok san─▒r─▒m, hepiniz belli perspektiflerden hakl─▒s─▒n─▒z ve do─čru ┼čeyler s├Âyl├╝yorsunuz. Ama Ali R─▒za\'n─▒n ba┼člat─▒r gibi olup sonra vazge├žere benzedi─či bir ba┼čka perspektif ├╝zerinde ├Âzellikle durmak istiyorum. Yani bizim kendimizle ilgili yapaca─č─▒m─▒z ┼čeyler ├╝zerinde. Bence kendimize ├žuvald─▒z da de─čil dokuz numara ┼či┼č bat─▒rmam─▒z gerekiyor (ve umar─▒m ┼či┼čler, numara b├╝y├╝d├╝k├že kal─▒nla┼č─▒yordur ger├žekten, sallad─▒m ├ž├╝nk├╝). Ama \"biz adam olmay─▒z\" arabeskiyle de─čil, ger├žekten ┼čapkam─▒z─▒ ├Ân├╝m├╝ze koyup d├╝┼č├╝nerek.



├ťlke ve piyasa ko┼čullar─▒ ne kadar belirleyici olursa olsun, alayl─▒ veya mektepli, fark etmez, kendimizi geli┼čtirmeye ├žaba g├Âstermedik├že fazla bir ┼čeyi de─či┼čtiremeyiz. Ben T├╝rkiye\'de ├ževirmenlerin, okuma al─▒┼čkanl─▒─č─▒ bak─▒m─▒ndan di─čer n├╝fus kesimlerinden ├žok ileride oldu─čunu zannetmiyorum mesela. E nesnesi dil olan bir i┼čle u─čra┼č─▒yorsak, bunun getirece─či muazzam dezavantaj herhalde ortada. Ayn─▒ ┼čekilde, yeti┼čti─čimiz k├╝lt├╝r bize, yine bu i┼č i├žin ├žok ├Ânemli olan ara┼čt─▒rma, ar┼čivleme gibi konularda da ├žok fazla avantaj sunmuyor. KudoZ\'daki baz─▒ olur olmaz sorular g├Âsteriyor i┼čte ne ├Âl├ž├╝de ara┼čt─▒rmac─▒ olundu─čunu. Yani ┼čunu d├╝┼č├╝n├╝n: Ben babam─▒n do─čum g├╝n├╝n├╝ bilmiyorum ve bu hi├ž ender rastlanan bir durum de─čildir ├╝lkemizde. H├ól├ó sa─č olan ku┼čaklar i├žinde ya yaylaya g├Â├ž├╝ld├╝─č├╝ s─▒ralarda, ya efendim ilk kar d├╝┼čerken veya ekinler bi├žilirken do─čmu┼č bir├žok insan var. Ne alaka demeyin? ┼×imdi bu ├╝lkede ne kadar ar┼čivci olunabilir? Ayn─▒ ┼čekilde, hepimiz ayn─▒ e─čitim s├╝recinden ge├žtik. G├Âzleri f─▒ld─▒r f─▒ld─▒r her ┼čeye burunlar─▒n─▒ sokma ├ža─č─▒ndayken sabah-ak┼čam \"T├╝rk├╝m, do─čruyum, ├žal─▒┼čkan─▒m\" diye ba─č─▒rt─▒lan ├žocuklar ne kadar ara┼čt─▒rmac─▒ olabilirler? K├╝lt├╝r├╝n desteklemedi─či b├Âyle ├Âzellikleri ki┼činin kendinde geli┼čtirebilmesi ger├žekten ├žok fazla, hem de sanc─▒l─▒ ├žabalar gerektiriyor. Alayl─▒-mektepli tart─▒┼čmas─▒na girmiyorum (ben alayl─▒y─▒m bu arada), ├ž├╝nk├╝ ├╝niversitelerin MT b├Âl├╝mleri hakk─▒nda b├Âyle bir tart─▒┼čmaya girebilecek kadar bilgim yok. Sizler ise devam edin, herhangi bir sonuca ba─članmas─▒ beklenmemeli, ama yararl─▒ bir tart─▒┼čmad─▒r. (Tart─▒┼čmalar da sonuca ba─člans─▒n diye de─čildir zaten.) Yaln─▒z bana ├Âyle geliyor ki resmi e─čitim, yani mektepli olma durumu, k├╝lt├╝r├╝n desteklemedi─či b├Âyle ├Âzelliklerin geli┼čmesi a├ž─▒s─▒ndan san─▒yorum alayl─▒l─▒k kar┼č─▒s─▒nda avantajlar sunar. Bir de s─▒rf 9-18 ├žal─▒┼č─▒lm─▒yor diye (9-24 falan ├žal─▒┼č─▒l─▒yor zaten) uzaktan bak─▒nca ├žok kebap i┼č g├Âr├╝nebilir serbest ├ževirmenlik, ama muazzam s─▒k─▒ bir disiplin gerektiriyor asl─▒nda. Bu da yine sanc─▒l─▒ ki┼čisel ├žabalara kalm─▒┼č bir ┼čey.



Sonra serbest ├ževirmenli─čin kendine g├Âre handikaplar─▒ var. Dedi─čim gibi i┼čin nesnesi dil, ve hepimizin bildi─či gibi ya┼čayan, durmadan k─▒p─▒rdayan, ├╝├ž g├╝nde de─či┼čiveren bir ┼čey. Yani ayn─▒ sindirim sistemine 587. defa bak─▒p ayn─▒ vir├╝s├╝n yol a├žt─▒─č─▒ ayn─▒ ishale kar┼č─▒ ayn─▒ re├žetesini yazan doktorun avantaj─▒na sahip de─čiliz. (Akl─▒ma ishalden ba┼čka ├Ârnek gelmedi─či i├žin kusura bakmay─▒n; ayr─▒ca doktorlar da hemen celallenmesin l├╝tfen, aman da ne rahat mesle─činiz var bizim gibi s├╝r├╝nm├╝yorsunuz demiyorum burada.) Hep bir ┼čeylerin ucunu ka├ž─▒rmamaya ├Âzen g├Âstermek gerekiyor. Sonra, yapt─▒─č─▒m─▒z i┼čin hedef kitlesiyle an─▒nda ve birebir ili┼čki i├žinde de─čiliz. Diyelim bir tezg├óhtar, ayakkab─▒ satmaya ├žal─▒┼čt─▒─č─▒ m├╝┼čteriyi falanca yakla┼č─▒mla ba─člamaya ├žal─▒┼č─▒rken, m├╝┼čterinin surat ifadesinden bunun tutmayaca─č─▒n─▒ g├Âr├╝p derhal gerekli ayarlamalar─▒ yapabilir. Biz bu avantajdan da yoksunuz. O y├╝zden kendi yapt─▒─č─▒m─▒z i┼če d├Ân├╝p d├Ân├╝p bakmam─▒z, hatta kendimize kar┼č─▒ ac─▒mas─▒z olabilmemiz gerekiyor. Yoksa kendimiz yapar, kendimiz okur, kendi kendimize de hayran olup \"ben b├╝y├╝─č├╝m arkada┼č\" diye ├ž─▒kar─▒z i┼čin i├žinden. Bu anlamda ├ževirmenlik kadar mast├╝rbasyona a├ž─▒k bir meslek daha yoktur belki de.



T├╝rk├že ├ževirmenlerinin bir ba┼čka handikap─▒, dilimizin y├╝zy─▒llard─▒r do─čal bir ┼čekilde geli┼čememi┼č olmas─▒. Bu dilde fazla bir bilimsel eser ortaya konmad─▒─č─▒ i├žin terminoloji geli┼čmemi┼č; yaz─▒s─▒ oturmam─▒┼č -ki 80 y─▒l bir yaz─▒n─▒n oturmas─▒ i├žin o kadar k─▒sa bir s├╝re ki zaten- her yeni siyasi iktidar─▒n kendi imla k─▒lavuzunu ├ž─▒kard─▒─č─▒ ba┼čka bir ├╝lke daha var m─▒d─▒r acaba? Daha ge├ženlerde KudoZ┬ĺda ┬ôho┼čgeldiniz┬ö veya ┬ôho┼č geldiniz┬ö ayr─▒ m─▒ biti┼čik mi yaz─▒l─▒r, o tart─▒┼č─▒ld─▒. Biz ├ževirmenler, bu kadar basit, g├╝ndelik, s─▒radan bir kelimenin nas─▒l yaz─▒laca─č─▒n─▒ tart─▒┼čmak zorunda kal─▒yoruz. E bir de i┼čin sosyal haklar ve telif haklar─▒ falan k─▒sm─▒ var. Ben nispeten ┼čansl─▒ bir ku┼čaktan─▒m. Benden ├Ânceki ku┼čaktan ├ževirmenlerin, ├ževirdi─či kitab─▒n yeni bask─▒s─▒n─▒n paras─▒n─▒ almak i├žin ba┼čvurdu─ču yay─▒nevinden ┬ôvermiyoruz┬ö d─▒┼č─▒nda bir cevap alamad─▒─č─▒n─▒ ├žok duymu┼čumdur. Hepimiz tamamen korunmas─▒z ve kendi d─▒┼č─▒m─▒zdaki ko┼čullar─▒n insaf─▒na kalm─▒┼č bir vaziyette ├žal─▒┼č─▒yoruz. Yani bu yak─▒nmalar─▒n, ele┼čtirilerin falan sonu yok. Bireysel d├╝zeyde yap─▒lmas─▒ gereken, ├Ânce ben herhangi bir nedenle (zevk, ek gelir vb) ├ževiri mi yap─▒yorum, yoksa ├ževirmen miyim sorusuna cevap vermek ve cevap ikinci ┼č─▒ksa ┬ľki buralarda didinip durdu─čumuza g├Âre ProZ┬ĺda herkesin cevab─▒ ikinci ┼č─▒k olsa gerek- profesyonel bir ┼čekilde kendini geli┼čtirmek i├žin b├╝t├╝n bu olumsuz fakt├Ârlere ra─čmen ├žaba g├Âstermek san─▒yorum. Bu profesyonelle┼čme ilerledik├že di─čer ko┼čullar─▒n de─či┼čmesini zorlayacak g├╝c├╝ de bulaca─č─▒z. Yoksa i┼č s─▒zlanmakla olmuyor, al─▒n i┼čte, laf─▒n ucunu ka├ž─▒rd─▒m, konuyu da─č─▒tt─▒k├ža da─č─▒tt─▒m, laf─▒m─▒ ba─člayam─▒yorum bile... bitmiyor ki...


[addsig]


Direct link Reply with quote
 


To report site rules violations or get help, contact a site moderator:


You can also contact site staff by submitting a support request »

Arkada┼člar, a─č─▒r olun da molla desinler [Mod: MT B├Âl├╝mleri 1]

Advanced search







PerfectIt consistency checker
Faster Checking, Greater Accuracy

PerfectIt helps deliver error-free documents. It improves consistency, ensures quality and helps to enforce style guides. ItÔÇÖs a powerful tool for pro users, and comes with the assurance of a 30-day money back guarantee.

More info »
TM-Town
Manage your TMs and Terms ... and boost your translation business

Are you ready for something fresh in the industry? TM-Town is a unique new site for you -- the freelance translator -- to store, manage and share translation memories (TMs) and glossaries...and potentially meet new clients on the basis of your prior work.

More info »



Forums
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search