бяла пръст

English translation: white clay

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Bulgarian term or phrase:бяла пръст
English translation:white clay
Entered by: Atanas Dakov

20:47 Aug 13, 2009
Bulgarian to English translations [PRO]
Science - Chemistry; Chem Sci/Eng / food production
Bulgarian term or phrase: бяла пръст
Sajaliavam, otnovo kirilicata ne se poluchava:

grozdenitsa - presechena shira s biala prust i potopeni v neya chepki grozde

Bihte li mi ukazali kakvo tochno himichno saedinenie e bialata prust ili kak se prevejda? Marl? White lead? Calcium carbonate?
gentiane192
United Kingdom
white clay
Explanation:
Смятам, че се има предвид бяла глина / каолин

--------------------------------------------------
Note added at 12 hrs (2009-08-14 08:56:22 GMT)
--------------------------------------------------

Каолинът се използва във винопроизводството за бистрене на вино, оцет и други енологични продукти:

1. НАРЕДБА ЗА РАЗРЕШЕНИТЕ ЕНОЛОГИЧНИ ПРАКТИКИ И ОБРАБОТКИ И КОНТРОЛА ПО ТЯХНОТО ИЗВЪРШВАНЕ
http://www.eavw.com/bg/zakoni/nar_enologi4ni.htm

2. Наредба за разрешените енологични практики и обработки и контрола по тяхното извършване
Приета с ПМС № 52 от 6.04.2000 г., обн., ДВ, бр. 31 от 14.04.2000 г., в сила от 14.04.2000 г.
http://www.mee.government.bg/trade/polit/normd.html?id=23680

Той също така е добавка под номерE559 Aluminium silicate (Kaolin)
http://www.analytica-bg.com/a_shop/index.php?targ=useful/e.h...
Selected response from:

Atanas Dakov
Bulgaria
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2white clay
Atanas Dakov
4limestone; heated limestone plate
Christo Metschkaroff
4infuzorial clay или Kieselgur (Diatomaceous earth)
Mihail Neykov
Summary of reference entries provided
ЗАКОН ЗА ТРАНСЛИТЕРАЦИЯТА
Ivan Klyunchev
Транслитерация <---> "Василица"
Christo Metschkaroff
Бяла пръст - хума - fuller's earth
Daniela Koleva

Discussion entries: 11





  

Answers


8 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
biala prust
infuzorial clay или Kieselgur (Diatomaceous earth)


Explanation:
Може би става въпрос за инфузорна пръст. Доколкото знам, тя се нарича бяла пръст.

Mihail Neykov
Specializes in field
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Christo Metschkaroff: Kieselgur се използува за фино филтриране.
3 hrs

11 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
limestone; heated limestone plate


Explanation:
ІМНО - за конкретния случай най-уместно е limestone или heated limestone plate ;-)

Christo Metschkaroff
Bulgaria
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian

5 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
biala prust
white clay


Explanation:
Смятам, че се има предвид бяла глина / каолин

--------------------------------------------------
Note added at 12 hrs (2009-08-14 08:56:22 GMT)
--------------------------------------------------

Каолинът се използва във винопроизводството за бистрене на вино, оцет и други енологични продукти:

1. НАРЕДБА ЗА РАЗРЕШЕНИТЕ ЕНОЛОГИЧНИ ПРАКТИКИ И ОБРАБОТКИ И КОНТРОЛА ПО ТЯХНОТО ИЗВЪРШВАНЕ
http://www.eavw.com/bg/zakoni/nar_enologi4ni.htm

2. Наредба за разрешените енологични практики и обработки и контрола по тяхното извършване
Приета с ПМС № 52 от 6.04.2000 г., обн., ДВ, бр. 31 от 14.04.2000 г., в сила от 14.04.2000 г.
http://www.mee.government.bg/trade/polit/normd.html?id=23680

Той също така е добавка под номерE559 Aluminium silicate (Kaolin)
http://www.analytica-bg.com/a_shop/index.php?targ=useful/e.h...

Atanas Dakov
Bulgaria
Works in field
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Christo Metschkaroff: Бялата глина е действително каолин, но тя не се използува като "консервант"
11 hrs
  -> Разсъждавах каква може да е тази "бяла пръст". Хрумна ми също така, че може да се използва освен като "консервант" и за "аромат".

agree  Daniela Koleva: Струва ми се, че е точно това. Тук не става въпрос за "консервант", а за "избистряне"/"пресичане" на ширата с бяла пръст...
12 hrs
  -> Благодаря!

agree  Nina Peeva
4 days
  -> Благодаря!




Reference comments


9 mins peer agreement (net): +1
Reference: ЗАКОН ЗА ТРАНСЛИТЕРАЦИЯТА

Reference information:
Мисля, че е добре да се ползва в случая: http://193.192.48.71/bg/laws/ldoc/2135623667

Ivan Klyunchev
Bulgaria
Works in field
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian
PRO pts in category: 16

Peer comments on this reference comment (and responses from the reference poster)
agree  palilula (X): Good reference!
1 hr
  -> Благодаря.

10 hrs
Reference: Транслитерация <---> "Василица"

Reference information:
Г-н Клюнчев! "Василицата" е една от многото и големите тъпотии на Малкия Мук! Тя е толкова неадекватна, че не ми се губи време за коментари и обяснения. Както винаги, "икономист" решава проблемите на езиковедите. Какво можете да очаквате от комсомолец, закърмен, отраснал и действал (слава Богу - в минало време) съгласно схващанията на един семинарист, който също е решавал и решил езиковедски проблеми (точно по същия начин, както и Малкия Мук).

Christo Metschkaroff
Bulgaria
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian

Peer comments on this reference comment (and responses from the reference poster)
neutral  Ivan Klyunchev: При наличие на 26 букви в английската азбука е ясно, че не може да има 100 % удовлетворително решение за всички. Но законът си е закон все пак, макар и лош
11 hrs

1 day 21 hrs peer agreement (net): +1
Reference: Бяла пръст - хума - fuller's earth

Reference information:
Ако "бялата пръст" се продава в аптеките, то тогава съм почти сигурна, че това е "хума". Ето какво открих в интернет:

"Fining is the process that clarifies the wine, making it a pleasure to the sight, though it has no effect whatsoever on the taste.
In fining a number of egg whites, usually about 16 to each butt, are dropped into a jar, mixed with fuller's earth, and stirred into the butt. The mixture is left for about a fortnight, until the additive has settled, taking with it all particles and leaving the clear, bright liquid you see in your glass."

"In Spain the white wines are sometimes clarified with fuller's earth..."

http://forum.wordreference.com/showthread.php?t=1028973


    Reference: http://www.travelnet.co.il/espagne/Wine-Types.htm
    Reference: http://books.google.com/books?id=_kNQAAAAMAAJ&pg=PA214&lpg=P...
Daniela Koleva
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian

Peer comments on this reference comment (and responses from the reference poster)
agree  atche84: защо не го давате като отговор ? Колегата Хр. М. дава съвсем друг отговор, а не този, така че сте напълно в правото да предложите вариант (верен)
1 day 8 hrs
  -> Защото колегата Мечкаров първо го споменава... :)




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search