KudoZ home » Bulgarian to English » Law/Patents

наказателно общ характер дело

English translation: Public Criminal Case


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Bulgarian term or phrase:наказателно общ характер дело
English translation:Public Criminal Case
Entered by: Peter Skipp

11:31 Jan 12, 2002
Bulgarian to English translations [PRO]
Law/Patents
Bulgarian term or phrase: наказателно общ характер дело
... и пак без контекст -- просто фигурира в началото на бланка за попълване.
Peter Skipp
Bulgaria
public criminal case
Explanation:
Тук Вихар барка, нак. дело от общ характер е дело, което се започва и се движи служебно от държавата за разлика от нак. дело от частен характер, което се започва и двежи по инициатива на пострадалия от престъплението (частния тъжител). Така че, едно деление на public crim. cases и private criminal cases има смисъл.
Selected response from:

Guergana Avramova
Grading comment
Благодаря на всички!

Съвестно ми е за Вихър, който явно се е потрудил здравата. Но също така е явно, че в България има ако не частни, то от друг характер наказателни дела -- иначе едва ли биха ги класирали (а същата класация се явява на доста места из тескта и е ясно, че е съществена -- не теоретична).
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3criminal case / criminal prosecution case / criminal charges case / criminal processVihar Krastev
5 +1public criminal caseGuergana Avramova
4Нито частни, нито от друг характер наказателни дела НЯМА - нито в България, нито другаде.Vihar Krastev
4criminal caseVihar Krastev
Summary of reference entries provided
Описание на видовете наказателни дела
Evelyna Radoslavova

  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
criminal case / criminal prosecution case / criminal charges case / criminal process


Explanation:
Някои в България държат на mot-a-mot съответствието и го превеждат "criminal case of general nature", но Вие, skipp, разбирате, че става дума за criminal case as opposed to civil case.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-01-13 03:55:52 (GMT)
--------------------------------------------------

Доста юристи в България се питат от кой памтивек е останало това терминче \"НОХ дело № ... \", какво точно означава и на кой тип наказателно дело от необщ или специален характер е антипод, както и докога ще продължава използването на този тежък шаблон, но ... това е положението. Най-често фразата \"НОХ дело № ххх / 2002 год.\" от бланките и стандартизираните съдебни решения (вече са вкарани в компютър и съдиите най-често сменят имената на the parties litigant, както и фактите от диспозитива и решението) с превежда (така, че да бъде разбираемо за английски и американски прависти) като Criminal Case No. xxx on the, say, Polski Trambesh City Court\'s 2002 docket.\"

Vihar Krastev
PRO pts in pair: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ludwig Chekhovtsov
2 hrs
  -> Благодаря Ви, Chekh, късмет и успешна работа.

agree  Maya.P
9 hrs
  -> Благодаря, Maya, за одобрението. Успехи и много доходна работа!

agree  slavist
1 day 20 hrs
  -> Благодаря, Slavist, за одобрението. Още ли сте само 2 и как е гордият папа Г.Г.? Поздрави!

1 day 23 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
public criminal case


Explanation:
Тук Вихар барка, нак. дело от общ характер е дело, което се започва и се движи служебно от държавата за разлика от нак. дело от частен характер, което се започва и двежи по инициатива на пострадалия от престъплението (частния тъжител). Така че, едно деление на public crim. cases и private criminal cases има смисъл.

Guergana Avramova
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian
PRO pts in pair: 4
Grading comment
Благодаря на всички!

Съвестно ми е за Вихър, който явно се е потрудил здравата. Но също така е явно, че в България има ако не частни, то от друг характер наказателни дела -- иначе едва ли биха ги класирали (а същата класация се явява на доста места из тескта и е ясно, че е съществена -- не теоретична).

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Vihar Krastev: Приемам, че е така, но Вие, Гуергана, твърдите ли, че в България има наказателни дела от ЧХ? По силата на бълг. законодателство само държавата в лицето на прокуратурата може да възбужда наказателно преследване и съдопроизводство. Така поне мисли Вихър.
1 hr

4 days   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
criminal case


Explanation:
И едно, и две, и три деления на public criminal cases и private criminal cases може да имат смисъл, но не съществуват. Съществуват private attorneys, private investigators, private detectives, private accusations, private prosecutions, но in terms of criminal procedure & principles of criminal law - private criminal cases brought/taken to court НЯМА. Частният тъжител може да отнесе тъжбата си до прокуратурата или полицията, или следствието, според типа на правната система, и тези органи на наказателното преследване да повдигнат обвинения и да инициират наказателно преследване (дирене), но частно наказателно дело ВСЕ ОЩЕ няма.

Encyclopædia Britannica Article

prosecutor: government official charged with bringing defendants in criminal cases to justice in the name of the state. Although responsibilities vary from one jurisdiction to another, many prosecutors are in charge of all phases of a criminal proceeding, from investigation by the police through trial and beyond to all levels of appeal. Many also defend the state in civil actions. In the United Kingdom, prosecution is carried out in the name of the crown. In this sense the crown can be said to prosecute, and the prosecution is often referred to as “the crown.”

In some countries, such as France, public prosecution is carried out by a single office that has representatives in courts all over the country (see ministère public). In Japan, too, the office of public prosecutor runs parallel to a unitary court system. In the United States, however, states and counties have their own prosecutors. Only on the federal level is the system unitary, a district attorney being appointed by the U.S. attorney general's office for each federal district (see attorney general).

In some countries, including France, Japan, and Germany, the prosecutors are part of a career civil service. They are appointed and dismissed by the ministry of justice and generally subject to its control. In Japan, however, they may be dismissed only for reasons of health or after disciplinary proceedings.

In most U.S. state and local jurisdictions, prosecutors are elected to office. On the federal level, district attorneys are, in effect, members of the executive branch of the government; they are usually replaced when a new administration comes into office. Prosecutors, whether elected or appointed, are often subject to political pressures. Efforts have been made in Japan and Germany to insulate the office from such pressures.

In some countries the prosecutor takes charge of the investigation once a crime has been committed. In both the United States and Russia the prosecutor is largely responsible for the police investigation, in which he must assure that the guaranteed rights of the accused are protected. In England, most prosecutions are undertaken by the police, on the basis of complaints made to them; the more serious crimes, such as murder, are prosecuted by a legal officer of the government. The English procedure does not centralize all prosecutions for crime in a public official or department and thus differs from the system employed in Scotland and continental European countries, as well as from the American system.

In the United States the prosecutor presents evidence at a hearing before a grand jury, which may or may not return an indictment for trial. In most civil-law countries, however, a special investigating magistrate is in charge of the preliminary hearing. In general, the prosecutor participates little in this stage of the process, sometimes offering his assessment of the case at the end of the proceeding. In Russia, however, a representative from the procurator's office runs the preliminary hearing; the procurator-general oversees the investigation and can order it to continue if he feels more evidence can be found. At the same time he can overturn any investigation.

In countries where the judge handles the questioning of witnesses, the prosecutor is limited to presenting evidence and giving a final summation. In the United States and Great Britain the prosecutor plays an active role in questioning witnesses. In most countries, when a decision is appealed to a higher court, the prosecutor presents briefs and pleads the state's case.

To cite this page:
"prosecutor" Encyclopædia Britannica
<http://www.britannica.com/eb/article?eu=63138&tocid=0&query=...
[Accessed January 16, 2002]


    Reference: http://www.britannica.com/eb/article?eu=63138&tocid=0&query=...
Vihar Krastev
PRO pts in pair: 8

4 days   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Нито частни, нито от друг характер наказателни дела НЯМА - нито в България, нито другаде.


Explanation:
Благодаря, за проявеното съчувствие към Вихър, "който се бил потрудил здравата". Не повече от който и да било друг път, уверявам Ви. И не повече от всеки път, когато работя върху МОИТЕ си преводи. Моето верую и ценностната ми система повеляват, че за да се свърши дадена работа (ANY job) добре, трябва добре да се изпипа. А това става с труд, много труд, още повече труд и старание. А трудът и старанието са дори по-упорни, когато става дума за съдействие на колега или приятел и още повече, когато става дума за честта на преводача.
А доколкото става дума за честта на преводачите, съчетанието public criminal case е, моля да ме извините, nonsensical, меко казано, или bovine poo-poo, твърдо речено. Единствените различни дела от наказателно общ характер дело са онези, в които едновременно с обвинението на прокуратурата съдът се произнася и по предявения по същото дело граждански иск за щети от извършеното престъпление, наказуемо по Наказателния кодекс. Ами прочетете НК и НПК и вижте дали има частно наказателно дело. Нали си давате сметка, ако се отмени "монополът" на държавата/обществото като цяло върху наказателните производства и се допусне "частно наказателно производство" каква съдебна вакханалия ще настане - всеки втори good guy ще съди съседа си, който без съмнение е lastard, son of a bitch, bad guy and a criminal и ще му иска ако не смъртна присъда, то поне доживотна или 15 години лишаване от свобода.
Този коментар не е плод на здраво трудене, не се чувствайте неловко и нека не Ви е съвестно. Сигурно вече съм ви показал, ако не доказал, че за мен точките НЯМАТ значение. Сегашното ми битие и бъдещето ми не са свързани с поръчки от добре плащащи клиенти, така че все ми е тая дали имам 2 точки или 2 милиона точки. Това за мен нищо не променя. Изкушавам се да Ви дам координатите за връзка с поне 4-ма US professional lawyers & native speakers (1 of them a Kansas University law professor, 1 a Federal Trade Commission attorney, and 2 former US district attorneys), както и на 5-6 преподаватели по право от България, за да ги питате доколко логично е съчетанието "частно наказателно дело", но не бих си позволил да го направя, без да съм поискал съгласието им преди това.

Vihar Krastev
PRO pts in pair: 8




Reference comments


4442 days
Reference: Описание на видовете наказателни дела

Reference information:
За останалите, които като мен попаднат тук с малко закъснение.

Доколкото разбирам, видовете дела във всяка страна са структурирани различно, така че еквивалент трябва да се търси според местното право и целта на превода.

--------------------------------------------------
Note added at 4442 days (2014-03-12 23:44:25 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

PS: Поне в Канада, "public (prosecution) criminal case" и "private (prosecution) criminal case" са си напълно валидни юридически термини. Обикновено се пропуска думата "prosecution".


    Reference: http://www.os-gabrovo.org/Anonce/Vidove_dela.pdf
    Reference: http://srs.justice.bg/old/45/page.html
Evelyna Radoslavova
Canada
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian, Native in FrenchFrench