tots els clars i obscurs que es vulguin

English translation: its ups and downs / positive and negative points / its rather chequered past

Catalan to English translations [PRO]
General / Conversation / Greetings / Letters / packaging/packing
Catalan term or phrase: tots els clars i obscurs que es vulguin
Les expressions de reconeixement i gratitud per la recuperació, la conservació i les despeses en restauració manifestades en diverses ocasions per alguns mitjans d’Aragó i també per part del bisbat de Barbastro/Monzón al [Museu] Diocesà de Lleida, i de les quals se’n ha fet ressò la premsa local, són d’un cinisme lamentable. El [Museu] Diocesà, recupera, conserva i restaura perquè és la seva obligació bàsica i primera; perquè el Diocesà era –***amb tots els clars i obscurs que es vulguin***– i és encara un museu, cosa que també s’ha posat en qüestió algun cop, i no només des d’Aragó, malauradament.

Something with "shades" maybe? Not really sure what the author's trying to say. Is he or she suggesting that some people have said that it is not a museum?
Timothy Barton
English translation:its ups and downs / positive and negative points / its rather chequered past
Explanation:
Or even 'all its good and bad times' or 'good and bad points'.

I don't think they are saying people have claimed it is not a museum. To me it looks like it has perhaps had a rather chequered past - and gone through both good and bad times. But I know nothing of the history of this place, so this may be completely wrong.

HTH


Sheila

http://www.dw-world.de/dw/article/0,1564,1043902,00.html

Los claros y oscuros de las megalópolis

--------------------------------------------------
Note added at 43 mins (2005-10-23 09:28:10 GMT)
--------------------------------------------------

From what I can see in the article below, the museum has indeed experienced good and bad times in the past. For example, it went through a very rough patch during the Civil War. Later things took a turn for the better again.

Maybe you could also say something like - 'with its turbulent history' or something similar?



LA GUERRA CIVIL I EL DESGABELL DE LA COL·LECCIÓ (1936-1943).- La guerra civil (1936-1939) fou el botxí que assestà al Museu Diocesà un cop gairebé letal del què, paulatinament, s'ha anat recuperant. Els primers moments de la contesa, l'edifici del seminari fou incautat i la col·lecció diocesana greument mutil·lada. Les peces, en estat fragmentari la majoria, ingressaren al Museu del Poble, ens museològic de la Lleida republicana, ubicat a l'antic hospital de Santa Maria, seu del Museu Morera des de l'any 1934. Al Museu del Poble hi ingressaren, en règim de dipòsit, nombroses obres de la diòcesi i d'arreu, així com col·leccions particulars, per tal de ser protegides dels aldarulls bèl·lics. Un cop presa la ciutat per les forces d'ocupació franquistes, l'abril de 1938, el Sevicio de Defensa del Patrimonio Artístico Nacional s'encarregà de traslladar els dipòsits d' obres d'art que gestionà el Museu del Poble -emmagatzemats a l'antic hospital de Santa Maria i a l'ermita de Butsènit- a l'església del Carmen de Saragossa, des d'on retornaren en acabar la guerra.

REESTRUCTURACIÓ DEL MUSEU. NOVES PROPOSTES I UBICACIONS (1944-1997).- A partir de 1944 els fons artístics diocesans s'instal·laren a l'ala est del seminari Menor, en unes condicions molt poc adequades des d'el punt de vista museístic. El fons diocesà romangué en la seva totalitat a l'edifici del seminari, fins a l'any 1970, en què l'escultura en pedra fou traslladada a l'església de sant Martí i la resta de les peces, es tralladaren al Palau Episcopal.

http://www.eup.udl.es/MUSEU/Index.html

--------------------------------------------------
Note added at 50 mins (2005-10-23 09:35:07 GMT)
--------------------------------------------------


Història del Museu Diocesà


o ANTECEDENTS. La Comisió Provincial de Monuments y el Museu Arqueològic (1835-1890).

o FUNDACIÓ, trajectòria i consolidació del Museu Diocesà (1890-1936).

o LA GUERRA CIVIL i el desgabell de la Col.lecció (1936-1943).

o REESTRUCTURACIÓ DEL MUSEU. Noves propostes i ubicacions (1944-1997).


--------------------------------------------------
Note added at 52 mins (2005-10-23 09:37:18 GMT)
--------------------------------------------------

Nevertheless, Brian Young's publication on the McCord Museum of Canadian History is a timely look at university-museum relations. This important Canadian museum with its turbulent past and intriguing future, however, deserves a more balanced look by someone who brings a deeper understanding of museums - and perhaps a less stereotyped view of women's work. The McCord deserves better.


http://www.utpjournals.com/product/utq/711/young141.html

--------------------------------------------------
Note added at 57 mins (2005-10-23 09:41:54 GMT)
--------------------------------------------------

Seems like it's not exactly plain sailing for the museum at the moment either:

http://www.catalunyainformacio.com/noticia/not191451130.htm

20/09/2005 19:18
Lleida / Barbastre Àudio Vídeo
El bisbat de Lleida haurà de tornar les obres d'art que reclama la diòcesi de Barbastre-Montsó
El centenar d'obres d'art de les parròquies de la franja de Ponent que hi ha al Museu Diocesà de Lleida hauran de tornar al bisbat de Barbastre-Montsó. Així ho diu un decret de la Congregació de Bisbes de Roma que ha fet públic el bisbat d'Osca. Segons aquest decret, el bisbat de Lleida tindrà un termini de trenta dies per fer la devolució, un cop li arribi la notificació. Segons el bisbat de Montsó, Lleida podrà recórrer la sentència, però no podrà paralitzar la devolució dels béns.
La Congregació de Bisbes de Roma ha ordenat al bisbat de Lleida tornar a l'Aragó, en el termini d'un mes, les obres d'art de les parròquies de la Franja dipositades al Museu Diocesà de Lleida. El bisbat de Lleida pot recórrer contra el decret, tot i que això no paralitzaria la devolució dels béns, segons el bisbat de Barbastre.
Selected response from:

Sheila Hardie
Spain
Grading comment
In consultation with the PM (Project Manager, not Prime Minister!), we settled on "for the Museum was and remains a museum, something that has occasionally been called into question,...."
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5See explanation
translatol
3 +1its ups and downs / positive and negative points / its rather chequered past
Sheila Hardie


  

Answers


37 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
its ups and downs / positive and negative points / its rather chequered past


Explanation:
Or even 'all its good and bad times' or 'good and bad points'.

I don't think they are saying people have claimed it is not a museum. To me it looks like it has perhaps had a rather chequered past - and gone through both good and bad times. But I know nothing of the history of this place, so this may be completely wrong.

HTH


Sheila

http://www.dw-world.de/dw/article/0,1564,1043902,00.html

Los claros y oscuros de las megalópolis

--------------------------------------------------
Note added at 43 mins (2005-10-23 09:28:10 GMT)
--------------------------------------------------

From what I can see in the article below, the museum has indeed experienced good and bad times in the past. For example, it went through a very rough patch during the Civil War. Later things took a turn for the better again.

Maybe you could also say something like - 'with its turbulent history' or something similar?



LA GUERRA CIVIL I EL DESGABELL DE LA COL·LECCIÓ (1936-1943).- La guerra civil (1936-1939) fou el botxí que assestà al Museu Diocesà un cop gairebé letal del què, paulatinament, s'ha anat recuperant. Els primers moments de la contesa, l'edifici del seminari fou incautat i la col·lecció diocesana greument mutil·lada. Les peces, en estat fragmentari la majoria, ingressaren al Museu del Poble, ens museològic de la Lleida republicana, ubicat a l'antic hospital de Santa Maria, seu del Museu Morera des de l'any 1934. Al Museu del Poble hi ingressaren, en règim de dipòsit, nombroses obres de la diòcesi i d'arreu, així com col·leccions particulars, per tal de ser protegides dels aldarulls bèl·lics. Un cop presa la ciutat per les forces d'ocupació franquistes, l'abril de 1938, el Sevicio de Defensa del Patrimonio Artístico Nacional s'encarregà de traslladar els dipòsits d' obres d'art que gestionà el Museu del Poble -emmagatzemats a l'antic hospital de Santa Maria i a l'ermita de Butsènit- a l'església del Carmen de Saragossa, des d'on retornaren en acabar la guerra.

REESTRUCTURACIÓ DEL MUSEU. NOVES PROPOSTES I UBICACIONS (1944-1997).- A partir de 1944 els fons artístics diocesans s'instal·laren a l'ala est del seminari Menor, en unes condicions molt poc adequades des d'el punt de vista museístic. El fons diocesà romangué en la seva totalitat a l'edifici del seminari, fins a l'any 1970, en què l'escultura en pedra fou traslladada a l'església de sant Martí i la resta de les peces, es tralladaren al Palau Episcopal.

http://www.eup.udl.es/MUSEU/Index.html

--------------------------------------------------
Note added at 50 mins (2005-10-23 09:35:07 GMT)
--------------------------------------------------


Història del Museu Diocesà


o ANTECEDENTS. La Comisió Provincial de Monuments y el Museu Arqueològic (1835-1890).

o FUNDACIÓ, trajectòria i consolidació del Museu Diocesà (1890-1936).

o LA GUERRA CIVIL i el desgabell de la Col.lecció (1936-1943).

o REESTRUCTURACIÓ DEL MUSEU. Noves propostes i ubicacions (1944-1997).


--------------------------------------------------
Note added at 52 mins (2005-10-23 09:37:18 GMT)
--------------------------------------------------

Nevertheless, Brian Young's publication on the McCord Museum of Canadian History is a timely look at university-museum relations. This important Canadian museum with its turbulent past and intriguing future, however, deserves a more balanced look by someone who brings a deeper understanding of museums - and perhaps a less stereotyped view of women's work. The McCord deserves better.


http://www.utpjournals.com/product/utq/711/young141.html

--------------------------------------------------
Note added at 57 mins (2005-10-23 09:41:54 GMT)
--------------------------------------------------

Seems like it's not exactly plain sailing for the museum at the moment either:

http://www.catalunyainformacio.com/noticia/not191451130.htm

20/09/2005 19:18
Lleida / Barbastre Àudio Vídeo
El bisbat de Lleida haurà de tornar les obres d'art que reclama la diòcesi de Barbastre-Montsó
El centenar d'obres d'art de les parròquies de la franja de Ponent que hi ha al Museu Diocesà de Lleida hauran de tornar al bisbat de Barbastre-Montsó. Així ho diu un decret de la Congregació de Bisbes de Roma que ha fet públic el bisbat d'Osca. Segons aquest decret, el bisbat de Lleida tindrà un termini de trenta dies per fer la devolució, un cop li arribi la notificació. Segons el bisbat de Montsó, Lleida podrà recórrer la sentència, però no podrà paralitzar la devolució dels béns.
La Congregació de Bisbes de Roma ha ordenat al bisbat de Lleida tornar a l'Aragó, en el termini d'un mes, les obres d'art de les parròquies de la Franja dipositades al Museu Diocesà de Lleida. El bisbat de Lleida pot recórrer contra el decret, tot i que això no paralitzaria la devolució dels béns, segons el bisbat de Barbastre.

Sheila Hardie
Spain
Works in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 12
Grading comment
In consultation with the PM (Project Manager, not Prime Minister!), we settled on "for the Museum was and remains a museum, something that has occasionally been called into question,...."

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Berni Armstrong: really like "turbulent history" - think that'd be a great alternative here
5 hrs
  -> thanks, Berni -)

11 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
See explanation


Explanation:
For me this is a clear allusion to the ongoing litigation between de diocese of Lleida and that of Barbastre-Montsó (or Monzón) over the return of more than a hundred museum artefacts to Aragon (hence the mention of Aragó in your text). It's a long story, but the latest is that the Vatican has decreed the return and Lleida is contriving to put it off. I happened to be in Teruel last week, and there it was in the newspapers.

--------------------------------------------------
Note added at 12 hrs 15 mins (2005-10-23 21:00:21 GMT)
--------------------------------------------------

So my suggestion for the translation:

in spite of all the controversy surrounding it

--------------------------------------------------
Note added at 13 hrs 7 mins (2005-10-23 21:52:44 GMT)
--------------------------------------------------

Perhaps better:

whatever the controversy hanging over it

translatol
Native speaker of: Native in EnglishEnglish