KudoZ home » Catalan to English » Other

clergat religiós

English translation: És una redundància


04:38 Oct 29, 2001
Catalan to English translations [PRO]
Catalan term or phrase: clergat religiós
No entenc l'ús d'aquesta frase. (I no en demano una traducció.) Pot haver-hi un clergat que no sigui religiós?

"En el xiïsme tot està determinat per aquesta funció central de la imamologia: l'exègesi, el dret, la moral, etc. Tot es defineix en relació amb la figura de l'imam, ell és el model que adquireix quasi una dimensió mística. El que passa és que, per raons històriques, el xiïsme ha acabat creant un **clergat religiós**. Per entendre aquest procés cal tenir clars dos moments: el primer, quan es trenca la línia dels imams històrics [els successors d'Alí, cosí i gendre de Mahoma que va ser iniciat per ell com a imam] i, el segon, quan en el segle XVI el xiïsme és declarat religió oficial a l'Iran. Lentament, els savis de la llei islàmica [els ulemes] instauren una teocràcia jerarquitzada que anirà assumint els poders de l'imam. Res de tot això es dóna en el sunnisme: en la gestió de la sacralitat també tenen doctes religiosos, però sense una autoritat organitzada en cap tipus d'institució."
xxxJon Zuber
English translation:És una redundància
Explanation:
Hola Jon. Em sembla que es només un hiprecorrectisme, ja que el clergat, per definició, ha de ser religiós. Vegeu les definicions del Gran Diccionari de la Llengua Catalana:

Clergat: m 1 Dignitat, estat, de clergue. 2 CRIST Estament eclesiàstic dels clergues.

Clergue: m CRIST 1 Segons el dret canònic, home destinat al servei de Déu que ha rebut ordes sagrats. 2 clergue regular Membre de diverses corporacions clericals que en professa els vots religiosos i viu en comunitat, compromès espiritualment en un treball pastoral conjunt.


Selected response from:

Blanca Rodr�guez
Grading comment
Thanks, Blanca, that's what I thought, but I couldn't believe it. Thanks also to Umit Altug for the add'l info.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5religious clergyUmit Altug
5És una redundància
Blanca Rodr�guez
4a new clergy
Tania Marques-Cardoso
4Veure explicació
Blanca Rodr�guez


  

Answers


16 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
a new clergy


Explanation:
(As opposed to the traditional clergy.)

Tania Marques-Cardoso
Brazil
Native speaker of: Native in PortuguesePortuguese

20 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
És una redundància


Explanation:
Hola Jon. Em sembla que es només un hiprecorrectisme, ja que el clergat, per definició, ha de ser religiós. Vegeu les definicions del Gran Diccionari de la Llengua Catalana:

Clergat: m 1 Dignitat, estat, de clergue. 2 CRIST Estament eclesiàstic dels clergues.

Clergue: m CRIST 1 Segons el dret canònic, home destinat al servei de Déu que ha rebut ordes sagrats. 2 clergue regular Membre de diverses corporacions clericals que en professa els vots religiosos i viu en comunitat, compromès espiritualment en un treball pastoral conjunt.




Blanca Rodr�guez
Native speaker of: Native in SpanishSpanish, Native in GalicianGalician
PRO pts in pair: 41
Grading comment
Thanks, Blanca, that's what I thought, but I couldn't believe it. Thanks also to Umit Altug for the add'l info.

24 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Veure explicació


Explanation:
Em sembla que vol establir una diferència clara entre el xiisme, on els estudiosos de la llei islàmica es van fer, a poc a poc, amb autoritat religiosa, mentre que al sunnisme, van romandre només això, sabis, però sense cap poder (el poder va romandre amans de l'imam).

Blanca Rodr�guez
Native speaker of: Native in SpanishSpanish, Native in GalicianGalician
PRO pts in pair: 41

24 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
religious clergy


Explanation:
In my opinion, the "word" clergy would have been enough. There is a distinction between religious (or rather, regular) clergy and secular clergy, but the latter is not non-religious. The religious or regular clergy committed themselves by a vow to live under a special rule, in Latin regula (hence "regular"); the seculars lived in the world (saeculum). (Catholic Encyclopedia)
But this distinction is not relevant in this context where the subject is the form of "clergy" created by Shiism as different from the mainstream Sunnite tradition. I think the author used the term religious clergy for emphasis (since, no clergy is supposed to exist in islam) or just to follow the general saying. Nevertheless, I suggest it should be translated as "religious clergy," since this was the choice of the author. And this expression is rather commonly used today (not always deliberately pointing to such a distinction)

Reference: Own background in religious history
http://www.newadvent.org/cathen/13675a.htm


Umit Altug
Native speaker of: Turkish