KudoZ home » Catalan to English » Other

batlles de sac

English translation: feudal governor in charge of tax collection?


17:09 Apr 3, 2003
Catalan to English translations [PRO]
/ history, feudal governance/administration
Catalan term or phrase: batlles de sac
In a text on architecture and history:

L'arquitecte va ser XXX, descendent dels antics batlles de sac de la població i deixeble dels arquitectes Puig i Cadafalch i Domènech i Montaner.
I have managed to learn that the "batlles de sac" were figures akin to the "governador" in feudal times, charged with collecting taxes and other administrative duties (but they were not the head honchos).
Martin Perazzo
Spain
English translation:feudal governor in charge of tax collection?
Explanation:
Just an idea.

HTH

Sheila

Museu Municipal de Tossa de Mar
L´edifici que ocupa (s.XIV), és l´anomenada Casa Falguera, també
coneguda com la casa del Batlle de Sac o cal Governador. Els ...
www.tossademar.com/museu/htmcat/ubicacio.htm - 3k - Còpia en memòria - Pàgines similars



batlle
 
[s. XI; del ll. bajulus 'bastaix']
 
m 1 HIST DR Persona que tenia a càrrec seu l'administració o la representació dels interessos d'una altra.
 
2 esp HIST DR Als Països Catalans, administrador al servei d'un senyor territorial, en nom del qual exercia una jurisdicció reial o baronial i la representació dels drets de caràcter econòmic.
 
3 DR ADM /DR PROC A Andorra, jutge ordinari de primera instància en les causes civils.
 
4 p ext DR ADM Alcalde.
 



Les primeres referències al batlle les
trobem l'any 1273, quan Sabadell comptava amb dos batlles: l'un amb jurisdicció civil i
criminal (en tant que depenent del senyor principal) i l'altre com a representant dels
drets de caràcter econòmic del senyor subinfeudat, l'anomenat ***batlle de sac***. Aquesta
dualitat significà que, durant la complexa història senyorial de la vila, hi hagués un
permanent conflicte que no es resoldria fins els anys 1574-1582, després d'una
sentència i concòrdia amb Galceran de Meca.


També depenien del monestir el Procurador General Jurisdiccional, que exercia la jurisdicció senyorial en nom de l'abat; el seu lloctinent el batlle, que administrava els béns i cobrava les rendes; i ***el batlle de Sac***, que recol.lectava les prestacions senyorials.

Selected response from:

Sheila Hardie
Spain
Grading comment
Thank you, Sheila - that's the way I was going to translate it in my text. In fact, it came out as: blahblahblah, a descendant of the old "batlles de sac" (feudal governors).

Thanks again!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3Feudal Mayor
Berni Armstrong
2feudal governor in charge of tax collection?
Sheila Hardie


Discussion entries: 2





  

Answers


24 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
feudal governor in charge of tax collection?


Explanation:
Just an idea.

HTH

Sheila

Museu Municipal de Tossa de Mar
L´edifici que ocupa (s.XIV), és l´anomenada Casa Falguera, també
coneguda com la casa del Batlle de Sac o cal Governador. Els ...
www.tossademar.com/museu/htmcat/ubicacio.htm - 3k - Còpia en memòria - Pàgines similars



batlle
 
[s. XI; del ll. bajulus 'bastaix']
 
m 1 HIST DR Persona que tenia a càrrec seu l'administració o la representació dels interessos d'una altra.
 
2 esp HIST DR Als Països Catalans, administrador al servei d'un senyor territorial, en nom del qual exercia una jurisdicció reial o baronial i la representació dels drets de caràcter econòmic.
 
3 DR ADM /DR PROC A Andorra, jutge ordinari de primera instància en les causes civils.
 
4 p ext DR ADM Alcalde.
 



Les primeres referències al batlle les
trobem l'any 1273, quan Sabadell comptava amb dos batlles: l'un amb jurisdicció civil i
criminal (en tant que depenent del senyor principal) i l'altre com a representant dels
drets de caràcter econòmic del senyor subinfeudat, l'anomenat ***batlle de sac***. Aquesta
dualitat significà que, durant la complexa història senyorial de la vila, hi hagués un
permanent conflicte que no es resoldria fins els anys 1574-1582, després d'una
sentència i concòrdia amb Galceran de Meca.


També depenien del monestir el Procurador General Jurisdiccional, que exercia la jurisdicció senyorial en nom de l'abat; el seu lloctinent el batlle, que administrava els béns i cobrava les rendes; i ***el batlle de Sac***, que recol.lectava les prestacions senyorials.




    Reference: http://216.239.39.100/search?q=cache:DQFVXHr9h6kC:www.ajsaba...
    Reference: http://www.banyolescultura.net/quotidia.htm
Sheila Hardie
Spain
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 769
Grading comment
Thank you, Sheila - that's the way I was going to translate it in my text. In fact, it came out as: blahblahblah, a descendant of the old "batlles de sac" (feudal governors).

Thanks again!

46 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Feudal Mayor


Explanation:
Feudal mayor?

Gets over his role and places him historically. Loses "sac" - but unless he was partial to Falstaff's tipple, it is no great loss, is it? :-)

Berni Armstrong
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 528